voor Holten, door Holten

2012 Nieuwe tarieven afvalbrengpunten

0

HOLTEN – Met ingang van 1 januari 2012 gelden nieuwe tarieven op de afvalbrengpunten in onze gemeente.

Ook wordt het gratis te storten deel op een andere wijze bepaald. Uit onderzoek bleek dat de meeste inwoners maar enkele keren per jaar storten. U betaalt in 2012 voor het aantal keren dat u stort, maar de eerste € 20,- hoeft u niet te betalen. Stort u veel, dan betaalt u dus ook meer. Hierdoor is het mogelijk dat de afvalstoffenheffing in 2012 omlaag gaat. U betaalt dus door deze tariefswijziging een lagere afvalstoffenheffing.

Vanaf 1 januari 2012 kunt u niet meer elke maand gratis 1 m³ afval storten. Hiervoor in de plaats is een tegoed van € 20,- gekomen. Dit tegoed geldt per adres en is het hele jaar geldig. U kunt dus in 2012 ter waarde van € 20,- gratis storten. Komt u meer brengen dan betaalt u daarvoor de onderstaande tarieven. Uiteraard kunt u afgedankte  apparatuur, metalen, papier en kca gratis blijven inleveren. Dit blijft gratis. Voor groenafval is de eerste 4 m³ per jaar gratis, daarna wordt gerekend met het onderstaande tarief.

Vanaf 1 januari 2012 gelden de volgende tarieven:

Tarieven afvalbrengpunt 2012

Afvalsoort
Tarief per 0,25 m³

Groen
€ 1,25

Puin
€ 1,25

Hout
€ 1,25

Restafval
€ 3,75

Kca
gratis

Asbest
gratis

Papier
gratis

Glas
gratis

Metalen
gratis

Kadavers
gratis

Apparaten
gratis

Minimaal 0,25 m³ per registratie
Groen tot 4 m³ per jaar gratis
Per jaar tot € 20,- per adres gratis

* Tarieven gelden alleen voor huishoudelijk afval en uitsluitend met  geldige afvalpas van de gemeente Rijssen-Holten.
* Per bezoek wordt minimaal 0,25 m³ geregistreerd.
* Voor elk adres geldt dat per jaar ter waarde van € 20,- gratis gestort kan worden. Dit wordt geregistreerd en berekend op basis van bovenstaande tarieven.
* Groen is tot 4 m³ per jaar gratis. Daarna wordt er verrekend tegen bovenstaande tarieven. Hiervoor kan het tegoed van € 20,- euro ook gebruikt worden.
* Gemengd aangeboden afval wordt zoveel mogelijk apart geregistreerd. Als dit echter te weinig is om gescheiden te registreren wordt het (minimale) tarief van de aangeboden afvalsoort met het hoogste tarief berekend.
* In alle gevallen geldt dat het afval op het terrein zoveel mogelijk gescheiden moet worden gestort.  

Rekenvoorbeelden nieuwe tarieven
Voorbeeld 1:
U stort per jaar

3 x 1 m³ groen          kosten gratis
2x 0,5 m³ restafval   kosten € 15,00

Totaal kosten € 15 – € 15 korting, u betaald € 0

Voorbeeld 2:
U stort     
In mei 4 m³ groen     kosten € 0,00    u betaald € 0
In juni 1,5 m ³ groen     kosten € 7,50    u betaald € 0
In september 0,5 m³ restafval        kosten € 7,50    u betaald € 0
In september 1 m³ groen               kosten € 5,00    u betaald € 0
Tegoed van € 20 is nu verbruikt
    
In november 1 m³ restafval     kosten € 15,00 u betaald € 15,00

Tot en met september is er niet betaald omdat het gratis tegoed van € 20 nog niet verbruikt was.

Voorbeeld 3:
U stort     
In januari 1 m³ restafval    kosten € 15,00  u betaald € 0
In februari 1 koelkast         kosten € 0
In februari 1m³ papier        kosten € 0
In maart 1 m³ restafval      kosten € 15,00  u betaald € 10,00
In mei 0,5 m³ groen           kosten gratis tot 4 m³    u betaald € 0

 Voorbeeld 4:
U stort     
In mei 1,5m³ restafval      kosten € 22,50  u betaald € 2,50
In juli 1m³ Groen     kosten gratis     u betaald € 0,00
In juli 0,5 m³ KCA     kosten € 0        u betaald € 0
In juli 1,0 m³ puin     kosten € 5,00    u betaald € 5,00

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.