voor Holten, door Holten

OBS Dijkerhoek maakt de balans op

0

HOLTEN – Het is woensdagmorgen 8.25 uur. Vanuit alle richtingen komen kinderen met hun ouders aangesneld, op weg naar school. Op de fiets, met de auto of lopend. De kinderen zijn duidelijk blij elkaar te zien. Nog snel even van de glijbaan af, en dan ‘hup, naar binnen’. Ze worden opgevangen door hun eigen juf bij de deur van de klas. Een glimlach, een kort gesprekje of een grapje; elk kind krijgt even persoonlijke aandacht. Zoals dat altijd gaat en zoals dat ook kan op een kleine school in een buurtschap als Dijkerhoek.

OBS Dijkerhoek is een school waar iedereen elkaar kent. Met een hecht team van leerkrachten en een fanatieke groep ouders die zich voor de volle 100 procent inzet. De school vormt het hart van het dorp, samen met de molen. Een groot deel van de ouders heeft vroeger ook in Dijkerhoek op school gezeten. Het is daardoor meer dan alleen een onderwijsinstituut. Het is een monument vol herinneringen, dat door de gemeenschap wordt omarmd.

De koppen bij elkaar
Op 15 december 2015 kreeg OBS Dijkerhoek het label ‘zeer zwak’ opgeplakt door de onderwijsinspectie. Een schok voor iedereen. De schooldirectie, het overkoepelende schoolbestuur, het team, de OR en de MR staken de koppen bij elkaar en er werd een plan gemaakt. Een plan om de kwaliteit van het onderwijs naar een hoger plan te tillen.

Doorgaande lijnen
Nu, ruim een jaar later, wordt de balans opgemaakt. Schooldirecteur Mieke van Waas is tevreden: “Het team met leerkrachten is hechter dan ooit. We zijn beter met elkaar gaan samenwerken om de doorgaande lijnen te verbeteren. En we zijn aan de slag gegaan met onze onderwijsmethoden. Werkvormen die we al gebruikten, maar die nu echt onderdeel zijn geworden van ons onderwijsprogramma. Daarnaast hebben we nieuwe methoden om het onderwijs verder vorm te geven.”

Davis leerstrategieën
De Davis leerstrategieën vormen bijvoorbeeld een essentieel onderdeel van het onderwijs op OBS Dijkerhoek. Kinderen leren op verschillende manieren. Het normale ‘auditieve’ leesprogramma (op gehoor) wordt door de Davis leerstrategieën aangevuld met visuele vaardigheden (beelden) en kinesthetische vaardigheden (handelen). Mieke en het team zijn er duidelijk trots op: “Het is een beeldende manier van leren lezen, waarbij letters en woorden worden gekleid. De klank en uitspraak van de letters en woorden en de betekenis ervan worden aangeleerd. Hierdoor wordt verwarring bij kinderen voorkomen; bijvoorbeeld tussen de woorden ‘hij’ en ‘hei’, die hetzelfde klinken, maar anders gespeld worden en iets heel anders betekenen. Alle kinderen, maar vooral kinderen met aanleg tot leesproblemen of dyslexie, profiteren hiervan. Ook leren de kinderen zich zowel lichamelijk als geestelijk te focussen met behulp van concentratieoefeningen.”

Onderwijs op maat
Dan zijn er nog de timetimer en het stoplicht in de klas die zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. “De kinderen weten exact wanneer ze vragen mogen stellen of wanneer de leerkracht even niet gestoord mag worden vanwege een instructie aan een andere groep. We werken hier namelijk met twee groepen in één lokaal. Ook zijn er nog verschillende niveaus. Onderwijs op maat vinden we belangrijk, zodat elk kind in de klas zich prettig voelt en uitdagingen krijgt die bij hem of haar passen. Daarnaast werken we met duidelijke doelen. Deze delen we met onze leerlingen. Zij weten dus heel goed waarom ze iets doen.”

Voortgangsgesprekken met leerling erbij
Onlangs vonden de 10-minutengesprekken plaats. Vanaf groep 5 geldt dat de leerling zelf meegaat naar die gesprekken. “Daar komt verrassend veel uit”, aldus de leerkrachten. “Leerlingen hebben vaak een heel duidelijk beeld van zichzelf en hun ontwikkeling. We luisteren naar ze en zorgen ervoor dat we ze uitdagingen blijven bieden die aansluiten bij de onderwijsbehoeften van elk van de leerlingen.”

Frisse wind in het team
Eén van de nieuwste aanwinsten op de school is Ester van Beek. Zij is leerkracht van groep 5 en 6. Na twaalf jaar les te hebben gegeven op de Holterenk in Holten, kwam ze dit schooljaar naar Dijkerhoek. Op de vraag of de status ‘zeer zwakke school’ voor haar een reden was om nog eens extra na te denken over deze stap, was het antwoord kort en duidelijk: ‘Nee’. “Ik zie het als een uitdaging om er samen met mijn collega’s voor te zorgen dat OBS Dijkerhoek weer goed scoort. Want dat verdient de school, dat verdienen de leerlingen, de ouders en ook het team.”

Ester geniet duidelijk van haar nieuwe baan op OBS Dijkerhoek. “Elke ochtend zie ik een prachtige zonsopkomst vanuit mijn lokaal. En neem dan de betrokkenheid van de ouders. Dat is echt geweldig. Ze denken met je mee en helpen waar kan. Zo geeft een enthousiaste groep ouders elke week kookles. Dat regelen ze allemaal zelf. Dat vind ik echt bijzonder.”

Er vol voor gaan
Ria Berends werkt al meer dan 25 jaar op OBS Dijkerhoek. Bovendien is ze zelf ook nog eens geboren en getogen in het buurtschap. “Het oordeel van de inspectie in december 2015 deed mij persoonlijk heel veel. Het voelde oneerlijk en onterecht, alsof ik in een heel diep gat viel. Maar het maakte me ook strijdvaardig. Ik heb besloten er volop voor te gaan. Te laten zien dat we kwaliteit kunnen leveren met zijn allen. En nu, een jaar later, zie ik wat dit heeft opgeleverd en kan ik zeggen dat het ons ook wat heeft gebracht. Een extra stimulans om de stijgende lijn door te zetten en de kwaliteit van ons onderwijs nog verder te verbeteren.”

Een fijne school om te werken
Wat OBS Dijkerhoek nou zo’n fijne school maakt om voor te werken? Ria hoeft er niet lang over na te denken. “Ieder kind heeft zijn eigen talent en daarbij proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten. Op een kleine school als deze ken je alle kinderen en de kinderen kennen elkaar. In de pauzes en bij speciale gelegenheden zie je dat grote en kleine kinderen gezellig met elkaar omgaan, de oudste kinderen helpen bijvoorbeeld graag bij de kleuters. En dan heb je nog de grote ouderbetrokkenheid. Fantastisch! Voor zo’n school kun je toch niet anders dan keihard knokken?”

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.