HOLTEN – Om 20.00 uur vanavond is de telling, wel of geen noordelijk rondweg, bekend gemaakt door de burgerinitiatiefgroep.
Van de 3500 verspreide formulieren is 90% terugontvangen. Hiervan was 80% voor een noordelijke rondweg, 16% tegen en 4% had geen mening.
Holten geeft dus een duidelijk signaal naar de bestuurders van Rijssen-Holten.
Een uitkomst die wel gehoopt was, maar niet verwacht. Nu maar hopen dat de politiek hiermee aan de slag gaat.
Om 22.00 uur nam voorzitter Johan Veneklaas Slots het woord om de uitslag bekend te maken. Hierna werden er een aantal personen in het zonnetje gezet. Dit waren, als eerste Johan Jansen de initiatiefnemer, de medewerkers, notaris Ijzerman en natuurlijk werd HoltensNieuws niet vergeten.Ā Hier zijn we erg blij mee.Ā
Binnenkort wordt er nog een leuk overzicht gepubliceerd waarbij te zien is welke wijken in Holten op welke manier gestemd hebben.
Klik hier voor een overzicht in pdf formaat van de telling
Ā
het woord aan betrokken Holtense familie.
het woord aan betrokken Holtense familie.
Dat de mening van de ‘betrokken Holtense familie’ een minderheid vertegenwoordigd (1 op de 6 Holternaren), houdt niet in dat het een onwaarheid is!
Dat de mening van de ‘betrokken Holtense familie’ een minderheid vertegenwoordigd (1 op de 6 Holternaren), houdt niet in dat het een onwaarheid is!
Ach ja, Bush heeft destijds ook de verkiezingen gewonnen. š
Ach ja, Bush heeft destijds ook de verkiezingen gewonnen. š
De reactie van het CDA(Van de website van CDA Rijssen-Holten):
Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel heeft op dinsdag 13 januari 2009 besloten tot het goedkeuren van het bestemmingsplan voor het WansinktracƩ en het ZilverzandtracƩ in Holten. Dit is fase 1 van het Verkeersplan. Zij ondersteunen hierbij de mening van de gemeenteraad van Rijssen-Holten die in 2005 met een overgrote meerderheid van stemmen besloot tot het gefaseerd verbeteren van de wegenstructuur in Holten.
De gemeenteraad van Rijssen-Holten heeft steeds vastgehouden aan het aanleggen van het WansinktracƩ, het ZilverzandtracƩ en het verkeersluw maken van het centrum van Holten. Daarna wordt bezien hoe aan fase 2 uitvoering gegeven kan worden. In fase 2 komen de rondwegen en de doorgetrokken Waagweg in beeld.
Daartoe is door de gemeente opdracht gegeven om voor de gehele gemeente een onderzoek te doen naar rondwegen. Het onderzoek richt zich zowel op de verkeerskundige als op de planologische en financiƫle aspecten. (Bron: Persbericht gemeente Rijssen-Holten)
De CDA fractie wacht de uitkomsten van het gehele onderzoek af. Wij staan een integrale afweging van alle aspecten voor en willen dan tot besluitvorming komen. We gaan daarom ook niet in op de actiegroep die in Holten pleit voor de aanleg van een noordelijke rondweg langs het spoor.
De reactie van het CDA(Van de website van CDA Rijssen-Holten):
Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel heeft op dinsdag 13 januari 2009 besloten tot het goedkeuren van het bestemmingsplan voor het WansinktracƩ en het ZilverzandtracƩ in Holten. Dit is fase 1 van het Verkeersplan. Zij ondersteunen hierbij de mening van de gemeenteraad van Rijssen-Holten die in 2005 met een overgrote meerderheid van stemmen besloot tot het gefaseerd verbeteren van de wegenstructuur in Holten.
De gemeenteraad van Rijssen-Holten heeft steeds vastgehouden aan het aanleggen van het WansinktracƩ, het ZilverzandtracƩ en het verkeersluw maken van het centrum van Holten. Daarna wordt bezien hoe aan fase 2 uitvoering gegeven kan worden. In fase 2 komen de rondwegen en de doorgetrokken Waagweg in beeld.
Daartoe is door de gemeente opdracht gegeven om voor de gehele gemeente een onderzoek te doen naar rondwegen. Het onderzoek richt zich zowel op de verkeerskundige als op de planologische en financiƫle aspecten. (Bron: Persbericht gemeente Rijssen-Holten)
De CDA fractie wacht de uitkomsten van het gehele onderzoek af. Wij staan een integrale afweging van alle aspecten voor en willen dan tot besluitvorming komen. We gaan daarom ook niet in op de actiegroep die in Holten pleit voor de aanleg van een noordelijke rondweg langs het spoor.
Lijkt mij een zeer verstandige keuze…
Lijkt mij een zeer verstandige keuze…
De vergelijking met de verkeizing van Bush gaat enigzins mank. Daar was een hertelling nodig….
Overigens, over verkiezingen gesproken, willekeurig welke partij, om welke reden dan ook, deze uitslag naast zich neerlegt, kan volgend jaar wederom met de ening van de Holtense burger geconfronteerd worden.
Wie weet, volgend jaar een verkiezing without a “Dul” moment.
De vergelijking met de verkeizing van Bush gaat enigzins mank. Daar was een hertelling nodig….
Overigens, over verkiezingen gesproken, willekeurig welke partij, om welke reden dan ook, deze uitslag naast zich neerlegt, kan volgend jaar wederom met de ening van de Holtense burger geconfronteerd worden.
Wie weet, volgend jaar een verkiezing without a “Dul” moment.
Omdat het niet mogelijk is te reageren op het artikel “CDA lijkt naief” doe ik het dan maar hier…..
Opzich was de enquete ook best wel eenzijdig. Het was voor of tegen maar een alternatief werd niet geboden.
Omdat het niet mogelijk is te reageren op het artikel “CDA lijkt naief” doe ik het dan maar hier…..
Opzich was de enquete ook best wel eenzijdig. Het was voor of tegen maar een alternatief werd niet geboden.
Een goed initiatief om een enquete te houden in Holten over de Noordelijke Rondweg. Met 90% respons en 80% vóór een sterk signaal naar de politiek in Rijssen-Holten. De VVD is en was altijd al voorstander van de Noordelijke rondweg en wij voelen ons gesterkt in ons streven om eindelijk eens de knoop door te hakken. De aanleg van het zilverzandtracé en het HJWansinktracé (fase 1 van het VSP) kan -wat ons betreft- snel worden gestart. Deze tracées kunnen prima voldoen als wijkontsluitingswegen waardoor het centrum verkeersluw kan worden gemaakt. Voor het doorgaande verkeer, inclusief vrachtverkeer, zijn deze tracées echter ongeschikt. Ik wil het CDA en Gemeentebelang daarom herinneren aan het besluit -ook door hen ondertekend- dat vóór 1 januari 2016 dit doorgaande verkeer moet worden afgewikkeld ten noorden van het spoor of ten zuiden van de bebouwde kom. Holten kiest dus massaal voor NOORD. De uitslag van de enquete heeft voor mij meer waarde dan een meter rapporten!
Een goed initiatief om een enquete te houden in Holten over de Noordelijke Rondweg. Met 90% respons en 80% vóór een sterk signaal naar de politiek in Rijssen-Holten. De VVD is en was altijd al voorstander van de Noordelijke rondweg en wij voelen ons gesterkt in ons streven om eindelijk eens de knoop door te hakken. De aanleg van het zilverzandtracé en het HJWansinktracé (fase 1 van het VSP) kan -wat ons betreft- snel worden gestart. Deze tracées kunnen prima voldoen als wijkontsluitingswegen waardoor het centrum verkeersluw kan worden gemaakt. Voor het doorgaande verkeer, inclusief vrachtverkeer, zijn deze tracées echter ongeschikt. Ik wil het CDA en Gemeentebelang daarom herinneren aan het besluit -ook door hen ondertekend- dat vóór 1 januari 2016 dit doorgaande verkeer moet worden afgewikkeld ten noorden van het spoor of ten zuiden van de bebouwde kom. Holten kiest dus massaal voor NOORD. De uitslag van de enquete heeft voor mij meer waarde dan een meter rapporten!
Waarom is deze enquĆŖte dan eenzijdig? Het ging om de noordelijke rondweg.
Je bent voor of tegen of je hebt geen mening
Wanneer er alternatieven er bij worden gehaald wordt het er niet duidelijker op. Voor een alternatief had je ook geen mening kunnen aankruisen.
Had niet verwacht dat 80% voor de noordelijke rondweg is. Holten kiest hier dus massaal voor. De noordelijke rondweg hoort dus in fase 2 van het VSP.
De politiek kan dit niet naast zich neer leggen.
Vergeet niet dames en heren in de gemeenteraad, de volksvertegenwoordigers worden gekozen door de burgers, dat weten jullie maar al te goed.
Waarom is deze enquĆŖte dan eenzijdig? Het ging om de noordelijke rondweg.
Je bent voor of tegen of je hebt geen mening
Wanneer er alternatieven er bij worden gehaald wordt het er niet duidelijker op. Voor een alternatief had je ook geen mening kunnen aankruisen.
Had niet verwacht dat 80% voor de noordelijke rondweg is. Holten kiest hier dus massaal voor. De noordelijke rondweg hoort dus in fase 2 van het VSP.
De politiek kan dit niet naast zich neer leggen.
Vergeet niet dames en heren in de gemeenteraad, de volksvertegenwoordigers worden gekozen door de burgers, dat weten jullie maar al te goed.
Het is eenzijdig omdat er wel meerdere opties zijn zoals een zuidelijke weg die ook genoemd moeten worden voor een betrouwbaar beeld. En er zijn mensen die juist tegen een zuidelijke weg zijn en alleen maar daarom vóór een noordelijke rondweg stemmen. ‘Geen mening’ aankruisen is dan dus geen optie als je voor een alternatief bent.
Daarnaast vind ik het alleen maar logisch dat je de overige rapporten afwacht voor een besluit te nemen.
En enquetes betekenen inderdaad veel maar zoals we ook met de discussie over Elsrock zagen waarbij vele handtekeningen verzameld werden tegen het festival in Rijssen, was het wel een heel eenzijdig beeld wat geschetst werd bij die handtekeningenactie. Daarom is het zo lastig om een enquete of handtekeningenactie op waarde te bepalen als het is opgezet door een gekleurde organisatie die al een sterke mening hebben.
Het is eenzijdig omdat er wel meerdere opties zijn zoals een zuidelijke weg die ook genoemd moeten worden voor een betrouwbaar beeld. En er zijn mensen die juist tegen een zuidelijke weg zijn en alleen maar daarom vóór een noordelijke rondweg stemmen. ‘Geen mening’ aankruisen is dan dus geen optie als je voor een alternatief bent.
Daarnaast vind ik het alleen maar logisch dat je de overige rapporten afwacht voor een besluit te nemen.
En enquetes betekenen inderdaad veel maar zoals we ook met de discussie over Elsrock zagen waarbij vele handtekeningen verzameld werden tegen het festival in Rijssen, was het wel een heel eenzijdig beeld wat geschetst werd bij die handtekeningenactie. Daarom is het zo lastig om een enquete of handtekeningenactie op waarde te bepalen als het is opgezet door een gekleurde organisatie die al een sterke mening hebben.
Nou beste Rutger,
Ik geloof dat jij ook al rijp bent voor de politiek.
De vraagstelling was duidelijk.
Slechts 1 vraag waarop slechts 3 antwoorden mogelijk zijn.
Overigens was de zuidelijke rondweg in de DHV rapporten reeds als niet effectief en 2 keer zo duur aangemerkt.
DHV stelt heel duidelijk.
Met de noordelijke rondweg wordt het verkeer in Holten met meer dan 50% verminderd!!Bovendien worden de onveilige situaties in de Stationsstraat en de Stationsomgeving voorkomen.
Er waren dus nog slechts 2 opties. Of kiezen voor het gemeentelijk plan,Wansink en ZZ tracƩ met een verlengde Waagweg of kiezen voor een gemeentelijk plan met een noordelijke rondweg.
Dus al met al niet zo“n slechte vraagstelling.
Bovendien had je de opmerkingen die er over het gemeentelijk plan tegen de mensen die langs de deur zijn gegaan eens moeten horen.
Die logen er niet om.
Laten we nu met zijn allen maar eens verstandig de woorden van de voorzitter van de burgerinitiatiefgroep volgen.Morgen het plan inclusief de Noordelijke rondweg aannemen en overmorgen aan de slag met de uitvoering van de plannen.
Nou beste Rutger,
Ik geloof dat jij ook al rijp bent voor de politiek.
De vraagstelling was duidelijk.
Slechts 1 vraag waarop slechts 3 antwoorden mogelijk zijn.
Overigens was de zuidelijke rondweg in de DHV rapporten reeds als niet effectief en 2 keer zo duur aangemerkt.
DHV stelt heel duidelijk.
Met de noordelijke rondweg wordt het verkeer in Holten met meer dan 50% verminderd!!Bovendien worden de onveilige situaties in de Stationsstraat en de Stationsomgeving voorkomen.
Er waren dus nog slechts 2 opties. Of kiezen voor het gemeentelijk plan,Wansink en ZZ tracƩ met een verlengde Waagweg of kiezen voor een gemeentelijk plan met een noordelijke rondweg.
Dus al met al niet zo“n slechte vraagstelling.
Bovendien had je de opmerkingen die er over het gemeentelijk plan tegen de mensen die langs de deur zijn gegaan eens moeten horen.
Die logen er niet om.
Laten we nu met zijn allen maar eens verstandig de woorden van de voorzitter van de burgerinitiatiefgroep volgen.Morgen het plan inclusief de Noordelijke rondweg aannemen en overmorgen aan de slag met de uitvoering van de plannen.
“Laten we nu met zijn allen maar eens verstandig de woorden van de voorzitter van de burgerinitiatiefgroep volgen.Morgen het plan inclusief de Noordelijke rondweg aannemen en overmorgen aan de slag met de uitvoering van de plannen.”
Dat zijn wijze woorden Hans, en laten we dan meteen twee woorden verbieden binnen de politiek in rijssen-Holten
Namelijk : ONDERZOEK
&
: AFWACHTEN
“Laten we nu met zijn allen maar eens verstandig de woorden van de voorzitter van de burgerinitiatiefgroep volgen.Morgen het plan inclusief de Noordelijke rondweg aannemen en overmorgen aan de slag met de uitvoering van de plannen.”
Dat zijn wijze woorden Hans, en laten we dan meteen twee woorden verbieden binnen de politiek in rijssen-Holten
Namelijk : ONDERZOEK
&
: AFWACHTEN
Rondweg en SGP
De SGP, bij monde van dhr. Beens, rekent zich al rijk met de eventuele komst van de noordelijke rondweg in Holten (Holtens Nieuwsblad,17 februari). Hij zegt: āde noordelijke rondweg moet er komen omdat het de snelste verbinding is tussen twee industrieterreinenā. Om het verkeer uit het centrum van Holten te krijgen zet dhr. Beens in op andere middelen, zoals het verbeteren van de afslag naar de A1.
Ook ik ben voorstander van de aanleg van de noordelijke rondweg. De enquĆŖte in Holten heeft aangegeven dat ook de overgrote meerderheid van de bevolking vindt dat deze weg er moet komen. Maar het is wel zeker dat al die voorstemmers bij hun keuze niet zoals de heer Beens hebben gedacht aan een snelle verbinding tussen twee industrieterreinen (en zo ook deze weg binnen de kortste keren weer te laten dichtslibben).
Het gaat bij de keuze van de bevolking om de afwikkeling van het verkeer in Holten, zodat een einde komt aan de verpestende werking die het vele gemotoriseerde verkeer heeft op het centrum van het dorp. De rondweg wordt dus niet aangelegd om de ondernemers in Rijssen ter wille te zijn. Voor hun mobiliteitsbehoeften loopt al sinds jaar en dag langs de beide woonkernen de A1. Deze autoweg is vanuit zowel het Rijssense als Holtense industrieterrein goed bereikbaar en vormt al sinds jaar en dag een prima verbindingsweg tussen de industrieterreinen. Vrachtverkeer dient dus bij en uit het dorp weg te blijven, óók als de noordelijke rondweg eventueel wordt aangelegd. Dat is al sinds jaar en dag ook een verantwoordelijkheid van de ondernemers in Rijssen en Holten. Dat zij deze verantwoordelijkheid nog onvoldoende serieus nemen blijkt helaas uit het vele zware verkeer dat dagelijks door de kern Holten dendert en zo voorkomt dat het dorp gezellig wordt.
Rondweg en SGP
De SGP, bij monde van dhr. Beens, rekent zich al rijk met de eventuele komst van de noordelijke rondweg in Holten (Holtens Nieuwsblad,17 februari). Hij zegt: āde noordelijke rondweg moet er komen omdat het de snelste verbinding is tussen twee industrieterreinenā. Om het verkeer uit het centrum van Holten te krijgen zet dhr. Beens in op andere middelen, zoals het verbeteren van de afslag naar de A1.
Ook ik ben voorstander van de aanleg van de noordelijke rondweg. De enquĆŖte in Holten heeft aangegeven dat ook de overgrote meerderheid van de bevolking vindt dat deze weg er moet komen. Maar het is wel zeker dat al die voorstemmers bij hun keuze niet zoals de heer Beens hebben gedacht aan een snelle verbinding tussen twee industrieterreinen (en zo ook deze weg binnen de kortste keren weer te laten dichtslibben).
Het gaat bij de keuze van de bevolking om de afwikkeling van het verkeer in Holten, zodat een einde komt aan de verpestende werking die het vele gemotoriseerde verkeer heeft op het centrum van het dorp. De rondweg wordt dus niet aangelegd om de ondernemers in Rijssen ter wille te zijn. Voor hun mobiliteitsbehoeften loopt al sinds jaar en dag langs de beide woonkernen de A1. Deze autoweg is vanuit zowel het Rijssense als Holtense industrieterrein goed bereikbaar en vormt al sinds jaar en dag een prima verbindingsweg tussen de industrieterreinen. Vrachtverkeer dient dus bij en uit het dorp weg te blijven, óók als de noordelijke rondweg eventueel wordt aangelegd. Dat is al sinds jaar en dag ook een verantwoordelijkheid van de ondernemers in Rijssen en Holten. Dat zij deze verantwoordelijkheid nog onvoldoende serieus nemen blijkt helaas uit het vele zware verkeer dat dagelijks door de kern Holten dendert en zo voorkomt dat het dorp gezellig wordt.
mooi stukje Wiggers, maar misschien denkt dhr.Beens wel dat van de 80% voorstanders v/d noordelijke rondweg bij de aanst.gem.verkiezingen ook wel is HOLTENSE stemmen kan scoren.
mooi stukje Wiggers, maar misschien denkt dhr.Beens wel dat van de 80% voorstanders v/d noordelijke rondweg bij de aanst.gem.verkiezingen ook wel is HOLTENSE stemmen kan scoren.
Laten we nou even niet steggelen.
Het doorgaand verkeer in Holten wordt gevormd door (vracht)verkeer dat niet in Holten moet zijn.
Daar zijn weinig “Holtense” (vracht)auto’s bij.
De meeste zijn echt van buiten Holten. En de meeste vrachtauto’s mogen vanwege het autowegvignet (+/- 2500 Euro/jaar)niet op de autoweg rijden.
Dat er enig verkeer tussen Rijssen en het industrieterrein Vletgaarsmaten, de OAD (en nu ook nog naar de Enkco) is staat vast. Er komen ook uit (de richting) Rijssen zeer gewaardeerde medewerkers naar Holtense bedrijven.Ook werkt menig Holtenaar met veel plezier in (de richting)Rijssen. Veel vrachtverkeer tussen Holtense en Rijssense bedrijven zal er niet zijn. Wel zal het nodige (bezorg en ophaal) op beide industrieterreinen komen. Kort en goed al dit verkeer kan straks prima gebruik maken van de Rondweg en daar is niks mis mee.Laten we maar eens naar de positieve kant van het verhaal van Beens kijken. De weg kan er al in 2012 liggen.
En in dit opzicht weet de SGP van wanten. Dat hebben veel Holtenaren inmiddels ook wel in de gaten.
We moeten wel concluderen dat onder de SGP wethouder Jan Ligtenberg in Rijssen veel in beweging is gezet.
De Reggesingel zoals die nu in ombouw is is naar mijn weten van zijn hand.
Tijdens de stemming over de rondweg in Holten, hebben mij mensen , waarvan ik zeker weet dat ze tot nu toe aan de linkerkant van de politiek behoren, gezegd, dat ze overwegen de volgende verkiezingen maar op de SGP te gaan stemmen.Zij zijn zeer teleurgesteld in de “Holtense” politici.
Het is ons gebleken dat de Holtense politici absoluut geen goede voeling met de Holtenaren hebben.
Kennelijk heeft het pluche toch een rare invloed op de grijze massa.
Laten we nou even niet steggelen.
Het doorgaand verkeer in Holten wordt gevormd door (vracht)verkeer dat niet in Holten moet zijn.
Daar zijn weinig “Holtense” (vracht)auto’s bij.
De meeste zijn echt van buiten Holten. En de meeste vrachtauto’s mogen vanwege het autowegvignet (+/- 2500 Euro/jaar)niet op de autoweg rijden.
Dat er enig verkeer tussen Rijssen en het industrieterrein Vletgaarsmaten, de OAD (en nu ook nog naar de Enkco) is staat vast. Er komen ook uit (de richting) Rijssen zeer gewaardeerde medewerkers naar Holtense bedrijven.Ook werkt menig Holtenaar met veel plezier in (de richting)Rijssen. Veel vrachtverkeer tussen Holtense en Rijssense bedrijven zal er niet zijn. Wel zal het nodige (bezorg en ophaal) op beide industrieterreinen komen. Kort en goed al dit verkeer kan straks prima gebruik maken van de Rondweg en daar is niks mis mee.Laten we maar eens naar de positieve kant van het verhaal van Beens kijken. De weg kan er al in 2012 liggen.
En in dit opzicht weet de SGP van wanten. Dat hebben veel Holtenaren inmiddels ook wel in de gaten.
We moeten wel concluderen dat onder de SGP wethouder Jan Ligtenberg in Rijssen veel in beweging is gezet.
De Reggesingel zoals die nu in ombouw is is naar mijn weten van zijn hand.
Tijdens de stemming over de rondweg in Holten, hebben mij mensen , waarvan ik zeker weet dat ze tot nu toe aan de linkerkant van de politiek behoren, gezegd, dat ze overwegen de volgende verkiezingen maar op de SGP te gaan stemmen.Zij zijn zeer teleurgesteld in de “Holtense” politici.
Het is ons gebleken dat de Holtense politici absoluut geen goede voeling met de Holtenaren hebben.
Kennelijk heeft het pluche toch een rare invloed op de grijze massa.
De SGP is alleen geinteresseerd in Rijssen omdat daar het grootste gedeelte van hun sekte woont. Daarom wordt daar van alles gerealiseerd en staat Holten op de tweede plaats.
De SGP is alleen geinteresseerd in Rijssen omdat daar het grootste gedeelte van hun sekte woont. Daarom wordt daar van alles gerealiseerd en staat Holten op de tweede plaats.
Inderdaad, laten we nou even niet ‘steggelen’. Maar met de discussie en de destijds dreigende waanzin van het doorgaan van een tweede industrieterrein in Holten ben ik op mijn hoede. Ook toen waren het o.a. de confessionele partijen die voorstander waren van deze uitbreiding, naar later bleek (uitgezocht door D66) vooral omdat de Rijssense ondernemers niet geafficheerd wilden worden met Holten. Ik heb er destijds al eens een ingezonden brief over in het Holtens Nieuwsblad geschreven, omdat ik actief wens mee te denken en ook enige weerstand wil bieden aan al te grote invloed van de industrie op de politieke besluitvorming. In ideĆ«le zin komt daar meestal niet zoveel goeds uit voort.
Ik vermoed dat de Rijssense ondernemers goed vertegenwoordigd zullen zijn in een partij als de SGP. Voor de heer Beens zal dan ook zeker meespelen: wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Vandaar dat ik het ijveren van de SGP voor de aanleg van de rondweg met wat reserve heb gevolgd. Enig welbegepen eigenbelang is aan hun enthousiasme over de uitkomst van de enquĆŖte zeker niet vreemd. Lees de reactie op de voorpagina van het Holtens Nieuwsblad er maar op na.
Inderdaad, laten we nou even niet ‘steggelen’. Maar met de discussie en de destijds dreigende waanzin van het doorgaan van een tweede industrieterrein in Holten ben ik op mijn hoede. Ook toen waren het o.a. de confessionele partijen die voorstander waren van deze uitbreiding, naar later bleek (uitgezocht door D66) vooral omdat de Rijssense ondernemers niet geafficheerd wilden worden met Holten. Ik heb er destijds al eens een ingezonden brief over in het Holtens Nieuwsblad geschreven, omdat ik actief wens mee te denken en ook enige weerstand wil bieden aan al te grote invloed van de industrie op de politieke besluitvorming. In ideĆ«le zin komt daar meestal niet zoveel goeds uit voort.
Ik vermoed dat de Rijssense ondernemers goed vertegenwoordigd zullen zijn in een partij als de SGP. Voor de heer Beens zal dan ook zeker meespelen: wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Vandaar dat ik het ijveren van de SGP voor de aanleg van de rondweg met wat reserve heb gevolgd. Enig welbegepen eigenbelang is aan hun enthousiasme over de uitkomst van de enquĆŖte zeker niet vreemd. Lees de reactie op de voorpagina van het Holtens Nieuwsblad er maar op na.
Toch was het de SGP die toen “om” ging en tegen Lookerbroek stemde.!!!
Waarschijnlijk om Stegeman uit het zadel te wippen.
Er komt nog een nieuwe aanzet voor Lookerbroek.
We zullen daar onze “holtense” partijen weer op moeten aanspreken. Inclusief het Holtense deel van het CDA. Hoewel het CDA is wel erg hardleers met hun huidige “Holtense” fractiel(ij)der.
Toch was het de SGP die toen “om” ging en tegen Lookerbroek stemde.!!!
Waarschijnlijk om Stegeman uit het zadel te wippen.
Er komt nog een nieuwe aanzet voor Lookerbroek.
We zullen daar onze “holtense” partijen weer op moeten aanspreken. Inclusief het Holtense deel van het CDA. Hoewel het CDA is wel erg hardleers met hun huidige “Holtense” fractiel(ij)der.
Er liggen 3 deelrapporten klaar van DHV over de rondwegen in Rijssen-Holten. Verkeerskundig, planologisch en financiĆ«el. Na 24 februari zijn deze rapporten openbaar. Voor de Noordelijke rondweg zullen in de rapporten best pro’s en contra’s worden opgesomd. Aan het College Ć©n de Raad de taak om deze pro’s en contra’s te wegen. Tot heden zijn de partijen SGP en VVD uitgesproken voorstander van het aanleggen van een Noordelijke rondweg. Misschien zijn de argumenten en motieven voor beide partijen niet gelijkluidend; het zij zo. Beide partijen samen hebben echter ‘maar’ 8/25 stem in de raad. Geen meerderheid dus. De uitslag van de enquete was duidelijk; het is nu zaak om 17/25 van de Raad: Gemeentebelang, CDA, PvdA en ChristenUnie ook duidelijk te maken wat Holten wil.
Er liggen 3 deelrapporten klaar van DHV over de rondwegen in Rijssen-Holten. Verkeerskundig, planologisch en financiĆ«el. Na 24 februari zijn deze rapporten openbaar. Voor de Noordelijke rondweg zullen in de rapporten best pro’s en contra’s worden opgesomd. Aan het College Ć©n de Raad de taak om deze pro’s en contra’s te wegen. Tot heden zijn de partijen SGP en VVD uitgesproken voorstander van het aanleggen van een Noordelijke rondweg. Misschien zijn de argumenten en motieven voor beide partijen niet gelijkluidend; het zij zo. Beide partijen samen hebben echter ‘maar’ 8/25 stem in de raad. Geen meerderheid dus. De uitslag van de enquete was duidelijk; het is nu zaak om 17/25 van de Raad: Gemeentebelang, CDA, PvdA en ChristenUnie ook duidelijk te maken wat Holten wil.
@ Johan
Uit je reactie op Rutger Kamphuis blijkt volgens mij de ware aard van het beestje. De vraag aan de Holtenaren was blijkbaar eigenlijk: “bent u tegen VSP fase 1?” (WansinktracĆ© en ZZ-tracĆ©). MAAR DAT IS DUS NIET GEVRAAGD!! De uitkomst, dat 80% ja heeft gezegd op de vraag die WEL gesteld is, mag dus niet zo vertaald worden dat 80% tegen de huidige plannen is.
Wat er moet gebeuren: doorgaan met de huidige plannen, kijken hoe dat gaat en werkt. Een besluit over een eventuele rondweg is fase 2! Dat daarbij de uitslag van deze enqute wordt meegenomen lijkt me overduidelijk.
(oei, blijk ik toch nog een CDA-er te zijn.. zorgelijk;-)
@ Johan
Uit je reactie op Rutger Kamphuis blijkt volgens mij de ware aard van het beestje. De vraag aan de Holtenaren was blijkbaar eigenlijk: “bent u tegen VSP fase 1?” (WansinktracĆ© en ZZ-tracĆ©). MAAR DAT IS DUS NIET GEVRAAGD!! De uitkomst, dat 80% ja heeft gezegd op de vraag die WEL gesteld is, mag dus niet zo vertaald worden dat 80% tegen de huidige plannen is.
Wat er moet gebeuren: doorgaan met de huidige plannen, kijken hoe dat gaat en werkt. Een besluit over een eventuele rondweg is fase 2! Dat daarbij de uitslag van deze enqute wordt meegenomen lijkt me overduidelijk.
(oei, blijk ik toch nog een CDA-er te zijn.. zorgelijk;-)
Lanhar (waarom altijd nicknames??),met het uitvoeren van fase 1 van het VSP (aanleg ZilverzandtracĆ© en HJWansinktracĆ©)is niks mis. Je kunt daarmee de aansluiting Kolweg/Rijssenseweg afsluiten; dus de Kolweg ontlasten en je haalt daarmee een deel van het verkeer weg uit de Dorpstraat/ het “centrum”. Wat niet kan in fase 1 is (mijn mening) dat je het centrum verkeersvrij maakt en ALLE -ook het doorgaande en vrachtverkeer- over de nieuwe tracĆ©es stuurt; dat noem ik echt problemen verplaatsen en woonwijken opzadelen met onveilige overlast. Als voorschot op de discussie in het College en de Raad durven wij (VVD) het volgende aan:
1. besluit om de Noordelijke rondweg te realiseren: verdiept!
2. realiseer het ZilverzandtracƩ en het HJ WansinktracƩ zo spoedig mogelijk
3. verdeel de “pijn” van doorgaand- en vrachtverkeer waarbij je moet accepteren dat dit verkeer (maar minder dan nu) ook via het centrum wordt geleid
4. maak pas na realisatie van de Noordelijke rondweg het centrum verkeersvrij.
Denk – als anonieme CDA’er – daar ook eens over na!!!!!
Met naam en toenaam:
Jan Kevelam – VVD
Lanhar (waarom altijd nicknames??),met het uitvoeren van fase 1 van het VSP (aanleg ZilverzandtracĆ© en HJWansinktracĆ©)is niks mis. Je kunt daarmee de aansluiting Kolweg/Rijssenseweg afsluiten; dus de Kolweg ontlasten en je haalt daarmee een deel van het verkeer weg uit de Dorpstraat/ het “centrum”. Wat niet kan in fase 1 is (mijn mening) dat je het centrum verkeersvrij maakt en ALLE -ook het doorgaande en vrachtverkeer- over de nieuwe tracĆ©es stuurt; dat noem ik echt problemen verplaatsen en woonwijken opzadelen met onveilige overlast. Als voorschot op de discussie in het College en de Raad durven wij (VVD) het volgende aan:
1. besluit om de Noordelijke rondweg te realiseren: verdiept!
2. realiseer het ZilverzandtracƩ en het HJ WansinktracƩ zo spoedig mogelijk
3. verdeel de “pijn” van doorgaand- en vrachtverkeer waarbij je moet accepteren dat dit verkeer (maar minder dan nu) ook via het centrum wordt geleid
4. maak pas na realisatie van de Noordelijke rondweg het centrum verkeersvrij.
Denk – als anonieme CDA’er – daar ook eens over na!!!!!
Met naam en toenaam:
Jan Kevelam – VVD
Jan, ‘lanhar’ impliceert dat hij geen CDA’er is maar op dit punt wel de visie deelt. Maar ik ben het wel eens dat anonimiteit op een ‘forum’ niet goed is voor de discussie. Waar anonimiteit wel goed is, is in een onderzoek. Ik heb de enquete niet op de mat gehad maar wat ik gelezen heb was deze dus niet anoniem. Terwijl toch vele onderzoeken aantonen dat mensen zich vaak schikken bij wat ze denken dat de massa is en vertonen sterk groepsgedrag waarmee ze niet buiten de boot willen vallen. Dat een onderzoek door een sterk gekleurde organisatie Ć©n niet anoniem wordt afgenomen neemt mijnsinziens de waarde weg. Ik snap goed dat veel Holtenaren de rondweg willen maar als je een onderzoek wil doen, doe het dan goed, onafhankelijk en volledig anoniem. En daarna zeggen we, ieder zijn mening. Maar uit de laatste reactie van Johan blijkt dat iedereen die zijn mening niet deelt niet deugt. Als je het wĆ©l met hem eens bent dan wordt vertrouwt hij het niet en zullen er wel andere belangen spelen (SGP-verhaal) en als je het niet met hem eens bent dan ben je plots geen ‘echte’ Holtenaar (buiten Jan de overige Holtense raadsleden). En ben je het twee keer niet met hem eens dan ben je hardleers. Persoonlijk vind ik dat nogal storend in de discussie als je zo iedereen van je af zet. Het is in ieder geval niet de manier om mensen achter je te krijgen, net als 3 februari met de politieke avond. Wat Johan toen allemaal verkondigde vond ik de grootste onzin die ik op het gemeentehuis heb gehoord, mijnsinziens totaal ongegrond dingen stellen die niet eens waar zijn en schier onmogelijk (en dat ging niet over de rondweg). Het gebrek aan applaus bij hem liet toen overigens de mening van de zaal wel weten.
Dus tot zover mijn lange post wat ik toch even kwijt wilde. Maar laat ik wel even duidelijk maken, ik zelf heb nog geen mening gevormd over de rondweg wel of niet, ik ben wel CDA’er maar daar heb ik me nog niet in verdiept dus kan ik geen uitspraken doen, ik volg wel het proces hieromheen en daar reageer ik hier dus ook op.
Groeten
Jan, ‘lanhar’ impliceert dat hij geen CDA’er is maar op dit punt wel de visie deelt. Maar ik ben het wel eens dat anonimiteit op een ‘forum’ niet goed is voor de discussie. Waar anonimiteit wel goed is, is in een onderzoek. Ik heb de enquete niet op de mat gehad maar wat ik gelezen heb was deze dus niet anoniem. Terwijl toch vele onderzoeken aantonen dat mensen zich vaak schikken bij wat ze denken dat de massa is en vertonen sterk groepsgedrag waarmee ze niet buiten de boot willen vallen. Dat een onderzoek door een sterk gekleurde organisatie Ć©n niet anoniem wordt afgenomen neemt mijnsinziens de waarde weg. Ik snap goed dat veel Holtenaren de rondweg willen maar als je een onderzoek wil doen, doe het dan goed, onafhankelijk en volledig anoniem. En daarna zeggen we, ieder zijn mening. Maar uit de laatste reactie van Johan blijkt dat iedereen die zijn mening niet deelt niet deugt. Als je het wĆ©l met hem eens bent dan wordt vertrouwt hij het niet en zullen er wel andere belangen spelen (SGP-verhaal) en als je het niet met hem eens bent dan ben je plots geen ‘echte’ Holtenaar (buiten Jan de overige Holtense raadsleden). En ben je het twee keer niet met hem eens dan ben je hardleers. Persoonlijk vind ik dat nogal storend in de discussie als je zo iedereen van je af zet. Het is in ieder geval niet de manier om mensen achter je te krijgen, net als 3 februari met de politieke avond. Wat Johan toen allemaal verkondigde vond ik de grootste onzin die ik op het gemeentehuis heb gehoord, mijnsinziens totaal ongegrond dingen stellen die niet eens waar zijn en schier onmogelijk (en dat ging niet over de rondweg). Het gebrek aan applaus bij hem liet toen overigens de mening van de zaal wel weten.
Dus tot zover mijn lange post wat ik toch even kwijt wilde. Maar laat ik wel even duidelijk maken, ik zelf heb nog geen mening gevormd over de rondweg wel of niet, ik ben wel CDA’er maar daar heb ik me nog niet in verdiept dus kan ik geen uitspraken doen, ik volg wel het proces hieromheen en daar reageer ik hier dus ook op.
Groeten
Rutger heeft kennelijk nog niet veel ervaring met ons ambtelijk apparaat, waar ik 3 februari nogal kritiek op heb gegeven.
Bovendien heb ik het over budgetten, kostenbeheersing ook op personeelsgebied gehad.Onderwerpen waarvan ik inmiddels wel zeker weet dat onze fracties daar nauwelijks goed inzicht in hebben.
Het ging er om de fracties ideeƫn aan te dragen voor de komende raadsperiode. Dat ik geen populaire dingen heb aangedragen was mij vooraf wel duidelijk en dat we steeds meer door ambtenaren worden geregeerd is me met de dag duidelijker. Mijn oproep aan de politiek was zorg dat je weer de baas wordt !!! Overigens zou het Holtens nieuws wel eens een special over wat er mis gaat bij de gemeente kunnen openen. Als iedereen die misstanden ervaart er aan mee zou werken zou het een aardige opzet kunnen worden voor een verbeterprogramma. Het viel mij op 3 febr. wel op dat de insprekers bijna uitsluitend een pleidooi hielden
voor hun eigen belangenclubje.De uitnodiging was naar mijn mening meer bedoeld om partijen aan ideeƫn te helpen. Overigens moet ik nog even zeggen dat ik dicht van te voren door de medewerksters van de gemeente ben gebeld om te vragen of ik wilde komen.
Kennelijk was er een gebrek aan insprekers !!!
Rutger heeft kennelijk nog niet veel ervaring met ons ambtelijk apparaat, waar ik 3 februari nogal kritiek op heb gegeven.
Bovendien heb ik het over budgetten, kostenbeheersing ook op personeelsgebied gehad.Onderwerpen waarvan ik inmiddels wel zeker weet dat onze fracties daar nauwelijks goed inzicht in hebben.
Het ging er om de fracties ideeƫn aan te dragen voor de komende raadsperiode. Dat ik geen populaire dingen heb aangedragen was mij vooraf wel duidelijk en dat we steeds meer door ambtenaren worden geregeerd is me met de dag duidelijker. Mijn oproep aan de politiek was zorg dat je weer de baas wordt !!! Overigens zou het Holtens nieuws wel eens een special over wat er mis gaat bij de gemeente kunnen openen. Als iedereen die misstanden ervaart er aan mee zou werken zou het een aardige opzet kunnen worden voor een verbeterprogramma. Het viel mij op 3 febr. wel op dat de insprekers bijna uitsluitend een pleidooi hielden
voor hun eigen belangenclubje.De uitnodiging was naar mijn mening meer bedoeld om partijen aan ideeƫn te helpen. Overigens moet ik nog even zeggen dat ik dicht van te voren door de medewerksters van de gemeente ben gebeld om te vragen of ik wilde komen.
Kennelijk was er een gebrek aan insprekers !!!
Nu nog even over de rondweg.
Mijn initiatief is ingegeven door achtereenvolgens:
Het bekijken op deze site van de commissievergadering van de prov.staten waar 4 Holtenaren inspraken.
De arrogantie van de Voorzitter en de gedeputeerde maakten me zeer kwaad. Zij hebben hun duur betaalde baantjes dank zij ons. Maar gedragen zich als onze lieve heer zelf (hebben veel politici last van.
Verder heb ik al jarenlang in Holten gehoord dat men het doorgaande verkeer zat is en men niet begrijpt waarom men niet met een fatsoenlijke oplossing komt.
Toen ik mij in de gang en de stand van zaken had verdiept werden mij 2 dingen duidelijk.
De huidige aan de macht zijnde politieke partijen met het CDA (en PvdA) voorop waren vertragingstactieken,spelletjes met de provincie etc. aan het spelen,om Wansink en ZZ , de knip aan te leggen en daarna er mooi mee stoppen.
Dan zou ons Centum probleem afgewenteld worden op de woonwijken en dat is in mijn ogen zeer onrechtvaardig.
Als er iets in het leven waar ik niet tegen kan is dat mensen onrecht aangedaan wordt.
Daarom heb ik spontaan, zonder eigen belang , in Holtensnieuws en Holtens nieuwsblad een aangkondigd dat ik een actie en of manifestatie wilde houden voor een Noordelijke rondweg en tegen afwenteling van het probleem van het doorgaande verkeer op de woonwijken.
Daar kwamen toen binnen enkele dagen meer dan 60 spontane aanmeldingen op binnen zonder dat men wist wat er precies ging gebeuren !!! Na nog eens een info avond bij de Biester, waar door mij alleen maar is verteld over de gang van zaken stand van zaken rond het lopende proces, (Alllemaal informatie, die rechtstreeks van de gemeente of provincie kwam !!!)kwamen er nog weer een gelijk aantal reacties voor aanmelding. Daarnaast kwamen er veel steunbetuigingen.
En juist ook veel van niet belanghebbenden.
We kunnen het nog tijden hebben over de al dan niet juiste vraagstelling, binnen de huidige stand van zaken (aanleg Wansink en ZZ en knip in het centrum)en na het lezen van de DHV rapportage, bleef er nog maar 1 vraag over. Willen we een noordelijke rondweg ja of nee ?? En daar is Holten duidelijk over.
Aan de werkgroep nu de taak om bij de politiek de vinger aan de pols te houden dat zij dit gaan uitvoeren !!
Nu nog even over de rondweg.
Mijn initiatief is ingegeven door achtereenvolgens:
Het bekijken op deze site van de commissievergadering van de prov.staten waar 4 Holtenaren inspraken.
De arrogantie van de Voorzitter en de gedeputeerde maakten me zeer kwaad. Zij hebben hun duur betaalde baantjes dank zij ons. Maar gedragen zich als onze lieve heer zelf (hebben veel politici last van.
Verder heb ik al jarenlang in Holten gehoord dat men het doorgaande verkeer zat is en men niet begrijpt waarom men niet met een fatsoenlijke oplossing komt.
Toen ik mij in de gang en de stand van zaken had verdiept werden mij 2 dingen duidelijk.
De huidige aan de macht zijnde politieke partijen met het CDA (en PvdA) voorop waren vertragingstactieken,spelletjes met de provincie etc. aan het spelen,om Wansink en ZZ , de knip aan te leggen en daarna er mooi mee stoppen.
Dan zou ons Centum probleem afgewenteld worden op de woonwijken en dat is in mijn ogen zeer onrechtvaardig.
Als er iets in het leven waar ik niet tegen kan is dat mensen onrecht aangedaan wordt.
Daarom heb ik spontaan, zonder eigen belang , in Holtensnieuws en Holtens nieuwsblad een aangkondigd dat ik een actie en of manifestatie wilde houden voor een Noordelijke rondweg en tegen afwenteling van het probleem van het doorgaande verkeer op de woonwijken.
Daar kwamen toen binnen enkele dagen meer dan 60 spontane aanmeldingen op binnen zonder dat men wist wat er precies ging gebeuren !!! Na nog eens een info avond bij de Biester, waar door mij alleen maar is verteld over de gang van zaken stand van zaken rond het lopende proces, (Alllemaal informatie, die rechtstreeks van de gemeente of provincie kwam !!!)kwamen er nog weer een gelijk aantal reacties voor aanmelding. Daarnaast kwamen er veel steunbetuigingen.
En juist ook veel van niet belanghebbenden.
We kunnen het nog tijden hebben over de al dan niet juiste vraagstelling, binnen de huidige stand van zaken (aanleg Wansink en ZZ en knip in het centrum)en na het lezen van de DHV rapportage, bleef er nog maar 1 vraag over. Willen we een noordelijke rondweg ja of nee ?? En daar is Holten duidelijk over.
Aan de werkgroep nu de taak om bij de politiek de vinger aan de pols te houden dat zij dit gaan uitvoeren !!
Nouja, ervaring met het ambtelijk apparaat, ik zit er dagelijks in laten we het zo zeggen.
Je had het in je toespraak over dat jij als raadslid iedere maand van de wethouder een overzicht zou willen waar het geld aan is uitgegeven. Dat is mogelijk maar dan mag je daar allen al 10 extra ambtenaren voor aannemen. De begroting wordt ieder jaar vastgesteld door de raad en de wethouder (en dus ambetelijke organisatie) moet zich daaraan houden, als hij dat niet doet kan hij worden weggestemd. Ook ging het over de kosten van het gemeentehuis, de burgemeester was in zijn nieuwjaarstoespraak heel duidelijk, ook heeft het kostenoverzichtelijk tijdens de open dagen er duidelijk gehangen en het voorafgestelde budget van 23 miljoen is niet overschreden. En die 23 miljoen is inclusief alles, grondaankoop, sloop bouw, inrichting. Je hebt ook gesteld dat de klntvriendelijkheid van medewerkers niet goed was, daar moet ik dan toch echt stellen dat je alleen staat want in een onderzoek gedaan door TNS-NIPO, onafhankelijk Ʃn anoniem. Hebben de burgers van onze gemeente zelf aangegeven dat ze erg tevreden en vergelijken van dezelfde onderzoeken met andere gemeetnen, het benchmarken) laat zien dat we daar gewoon bij de beste van heel Nederland horen. Je had het over dat benchmarken afkijken was bij organisaties die het ook niet goed doen en dat dat nutteloos is. Nee die opmerking is nutteloos, benchmarken tussen gemeenten is juist erg heel nuttig. Ten eerste geven de burgers zelf (dus niet het ambtelijk apparaat) dat ze erg tevreden zijn, de gemeente haalde gemiddelde scores van 8,0 (www.benchmarking-publiekszaken-2008.nl). En in plaats van zelf te onderzoeken hoeonze gemeente de dienstverlening kan verbeteren en veel geld stoppen in onderzoeken kunnen we gewoon bij andere gemeenten vragen. Dat is voordeel van overheid, je bent geen concurrent.
Dat er een gebrek aan insprekers was (16 waren er)… ja ik vond het genoeg voor een avond. Dat ze pleidooi houden voor eigen belangen is logisch, doe jij ook met de rondweg, sommigen willen hem wel, sommigen niet, ieder zijn eigen belang. En de bedoeling was inderdaad ideeĆ«n aan te dragen en idereen deed dat vanuit eigen specialisme en achtergrond maar dat deed je volgens mij niet. Je had veel commentaar op hoe het is en hoe het was maar wat er nou in de toekomst moet gebeuren vertelde je ook niet, alleen dat je een noordelijke rondweg wilde.
En in de organisatie is het nog altijd zo dat alles wat geld kost of waar extra personeel aangenomen moet worden de lijnen door de raad worden uitgezet. De raad heeft controlefunctie en is kaderstellend, de raad is niet dagelijks bestuur. Dat is het college en die kunen ndoor de raad naar huis worden gestuurd. Willen we dat de raad meer inzicht en zeggenschap krijgt dan ze nu hebben zullen ze er veel meer uren in moeten steken en dat wordt raadswerk ook een full-timefunctie.
Nouja, ervaring met het ambtelijk apparaat, ik zit er dagelijks in laten we het zo zeggen.
Je had het in je toespraak over dat jij als raadslid iedere maand van de wethouder een overzicht zou willen waar het geld aan is uitgegeven. Dat is mogelijk maar dan mag je daar allen al 10 extra ambtenaren voor aannemen. De begroting wordt ieder jaar vastgesteld door de raad en de wethouder (en dus ambetelijke organisatie) moet zich daaraan houden, als hij dat niet doet kan hij worden weggestemd. Ook ging het over de kosten van het gemeentehuis, de burgemeester was in zijn nieuwjaarstoespraak heel duidelijk, ook heeft het kostenoverzichtelijk tijdens de open dagen er duidelijk gehangen en het voorafgestelde budget van 23 miljoen is niet overschreden. En die 23 miljoen is inclusief alles, grondaankoop, sloop bouw, inrichting. Je hebt ook gesteld dat de klntvriendelijkheid van medewerkers niet goed was, daar moet ik dan toch echt stellen dat je alleen staat want in een onderzoek gedaan door TNS-NIPO, onafhankelijk Ʃn anoniem. Hebben de burgers van onze gemeente zelf aangegeven dat ze erg tevreden en vergelijken van dezelfde onderzoeken met andere gemeetnen, het benchmarken) laat zien dat we daar gewoon bij de beste van heel Nederland horen. Je had het over dat benchmarken afkijken was bij organisaties die het ook niet goed doen en dat dat nutteloos is. Nee die opmerking is nutteloos, benchmarken tussen gemeenten is juist erg heel nuttig. Ten eerste geven de burgers zelf (dus niet het ambtelijk apparaat) dat ze erg tevreden zijn, de gemeente haalde gemiddelde scores van 8,0 (www.benchmarking-publiekszaken-2008.nl). En in plaats van zelf te onderzoeken hoeonze gemeente de dienstverlening kan verbeteren en veel geld stoppen in onderzoeken kunnen we gewoon bij andere gemeenten vragen. Dat is voordeel van overheid, je bent geen concurrent.
Dat er een gebrek aan insprekers was (16 waren er)… ja ik vond het genoeg voor een avond. Dat ze pleidooi houden voor eigen belangen is logisch, doe jij ook met de rondweg, sommigen willen hem wel, sommigen niet, ieder zijn eigen belang. En de bedoeling was inderdaad ideeĆ«n aan te dragen en idereen deed dat vanuit eigen specialisme en achtergrond maar dat deed je volgens mij niet. Je had veel commentaar op hoe het is en hoe het was maar wat er nou in de toekomst moet gebeuren vertelde je ook niet, alleen dat je een noordelijke rondweg wilde.
En in de organisatie is het nog altijd zo dat alles wat geld kost of waar extra personeel aangenomen moet worden de lijnen door de raad worden uitgezet. De raad heeft controlefunctie en is kaderstellend, de raad is niet dagelijks bestuur. Dat is het college en die kunen ndoor de raad naar huis worden gestuurd. Willen we dat de raad meer inzicht en zeggenschap krijgt dan ze nu hebben zullen ze er veel meer uren in moeten steken en dat wordt raadswerk ook een full-timefunctie.
Nog even over de laatste infoavond bij de Biester, ik ben er niet geweest maar ik heb net gehoord dat daar dus totaal geen ruimte was voor vragen stellen, geen ruimte was voor een andere visie en er mocht niet uitgelegd worden hoe de financiering van de projecten in Rijssen en Holten in elkaar zit.
Ik zou zeggen ga naar de vernieuwde website van de gemeente, maak via het bestuurssecretariaat een afspraak met de wethouder en hij zal je haarfijn uitleggen hoe de financiering in elkaar zit van alle projecten en waarom de verkeersprojecten in Rijssen de gemeente (behalve grond) zo goed als niets kosten maar in Holten een eventuele rondweg wel volledig uit de gemeentekas betaald zou moeten worden (beide redenen hebben de provincie als achtergrond).
Dinsdag de 24e kan iedereen op het gemeentehuis komen omdat er een infoavond is. Dan zijn ook de twee overige rapporten van DHV bekend en kunenn we van de wethouder horen met hoeveel tientallen procenten de OZB omhoog moet om een rondweg te kunnen betalen.
Nog even over de laatste infoavond bij de Biester, ik ben er niet geweest maar ik heb net gehoord dat daar dus totaal geen ruimte was voor vragen stellen, geen ruimte was voor een andere visie en er mocht niet uitgelegd worden hoe de financiering van de projecten in Rijssen en Holten in elkaar zit.
Ik zou zeggen ga naar de vernieuwde website van de gemeente, maak via het bestuurssecretariaat een afspraak met de wethouder en hij zal je haarfijn uitleggen hoe de financiering in elkaar zit van alle projecten en waarom de verkeersprojecten in Rijssen de gemeente (behalve grond) zo goed als niets kosten maar in Holten een eventuele rondweg wel volledig uit de gemeentekas betaald zou moeten worden (beide redenen hebben de provincie als achtergrond).
Dinsdag de 24e kan iedereen op het gemeentehuis komen omdat er een infoavond is. Dan zijn ook de twee overige rapporten van DHV bekend en kunenn we van de wethouder horen met hoeveel tientallen procenten de OZB omhoog moet om een rondweg te kunnen betalen.
Laten we ons nu niet verliezen in procedurele vragen en aarzelingen. Terug naar de kern: de bevolking van Holten is het vele verkeer in het centrum spuugzat en heeft aangegeven dat de noordelijke rondweg een goede optie is.
Het Wansinktrace is van alle eerdere voorstellen wel het meest verbazingwekkende, omdat het geen oplossing biedt voor de verkeersdruk in de bebouwde kom en ook nog eens een woonwijk belast met dit verkeer. Wellicht is dit idee tot stand gekomen vanuit een commerciƫle lobby van middenstanders die omzetverlies vrezen als er minder verkeer door het centrum komt.
Trouwens, de bevolking van Holten is dan wel het vele verkeer in het centrum zat, maar hoe haalt men zelf zijn of haar boodschappen? Helaas is veel centrumverkeer lokaal verkeer. Dus ook de aanschaf van een paar stevige fietstassen zou een mooie bijdrage zijn aan het oplossen van de verkeersproblemen!
Laten we ons nu niet verliezen in procedurele vragen en aarzelingen. Terug naar de kern: de bevolking van Holten is het vele verkeer in het centrum spuugzat en heeft aangegeven dat de noordelijke rondweg een goede optie is.
Het Wansinktrace is van alle eerdere voorstellen wel het meest verbazingwekkende, omdat het geen oplossing biedt voor de verkeersdruk in de bebouwde kom en ook nog eens een woonwijk belast met dit verkeer. Wellicht is dit idee tot stand gekomen vanuit een commerciƫle lobby van middenstanders die omzetverlies vrezen als er minder verkeer door het centrum komt.
Trouwens, de bevolking van Holten is dan wel het vele verkeer in het centrum zat, maar hoe haalt men zelf zijn of haar boodschappen? Helaas is veel centrumverkeer lokaal verkeer. Dus ook de aanschaf van een paar stevige fietstassen zou een mooie bijdrage zijn aan het oplossen van de verkeersproblemen!
@Wiggers: Je praat als of de HELE bevolking het verkeer spuugzat is. Dat is niet zo.
Persoonlijk vind ik het nogal wel meevallen. Alleen de manier waarop het verkeer wordt afgehandeld zorgt voor files in de spits. Als de zilverzandtrace er ligt dan zal al het verkeer veel beter doorstromen plus dat je dan veel minder verkeer in het centrum zelf hebt. en dat is wat de meeste mensen frustreert.
@Wiggers: Je praat als of de HELE bevolking het verkeer spuugzat is. Dat is niet zo.
Persoonlijk vind ik het nogal wel meevallen. Alleen de manier waarop het verkeer wordt afgehandeld zorgt voor files in de spits. Als de zilverzandtrace er ligt dan zal al het verkeer veel beter doorstromen plus dat je dan veel minder verkeer in het centrum zelf hebt. en dat is wat de meeste mensen frustreert.
Ik snap dat er behoefte is aan een rondweg, ikzelf vind het ook druk in het centrum. De vraag en afweging is alleen hoeveel het als gemeente en gemeenschap waard is. En of het überhaupt te betalen is. Omdat het dus wel helder moet zijn dat voor dit project de gemeente moet opdraaien (verkeersprojecten in Rijssen worden grotendeels door de provincie gefinancierd) en de gemeente moet het geld dus ergens vandaan toveren. Dus mag iedereen zichzelf bijvoorbeeld afvragen hoeveel stijging van de OZB is mij die rondweg waard. Want inkomsten die de gemeente vanuit het Rijk krijgt met het gemeentefonds gaan op aan taken die gemeente van het Rijk krijgt. Dus lokale wensen zonder provinciale of landelijk steun moeten ook lokaal betaald worden en dus is de vraag of men dat wil. En dat zou in een enquete gevraagd kunnen worden: Willen we een noordelijke rondweg die gepaard gaat met XX% stijging van de OZB? Dat is een afweging maken, alleen vragen, willen we een rondweg, antwoorden de meesten ja tenzij die door je achtertuin loopt.
Wilt u een auto? Wilt u een boot? Wilt u een nieuwe keuken? Ja tuurlijk willen we dat, maar als duidelijk is wat de rekening is haakt men vaak af en ik vind dat die belichting in deze discussie mist. Dinsdag zullen de kosten van een eventuele rondweg openbaar worden gemaakt en dan kunnen we bepalen wat er willen en hoe we het gaan financieren.
Kijk trouwens voor de gemeentefinanciƫn op de website http://www.rijssen-holten.nl => Gemeente => Begroting => Programmabegroting 2009 pagina 102, en vanaf pagina 43 voor verkeer en vervoer, pagina 70 geeft goed weer hoe de inkomsten zitten.
Ik snap dat er behoefte is aan een rondweg, ikzelf vind het ook druk in het centrum. De vraag en afweging is alleen hoeveel het als gemeente en gemeenschap waard is. En of het überhaupt te betalen is. Omdat het dus wel helder moet zijn dat voor dit project de gemeente moet opdraaien (verkeersprojecten in Rijssen worden grotendeels door de provincie gefinancierd) en de gemeente moet het geld dus ergens vandaan toveren. Dus mag iedereen zichzelf bijvoorbeeld afvragen hoeveel stijging van de OZB is mij die rondweg waard. Want inkomsten die de gemeente vanuit het Rijk krijgt met het gemeentefonds gaan op aan taken die gemeente van het Rijk krijgt. Dus lokale wensen zonder provinciale of landelijk steun moeten ook lokaal betaald worden en dus is de vraag of men dat wil. En dat zou in een enquete gevraagd kunnen worden: Willen we een noordelijke rondweg die gepaard gaat met XX% stijging van de OZB? Dat is een afweging maken, alleen vragen, willen we een rondweg, antwoorden de meesten ja tenzij die door je achtertuin loopt.
Wilt u een auto? Wilt u een boot? Wilt u een nieuwe keuken? Ja tuurlijk willen we dat, maar als duidelijk is wat de rekening is haakt men vaak af en ik vind dat die belichting in deze discussie mist. Dinsdag zullen de kosten van een eventuele rondweg openbaar worden gemaakt en dan kunnen we bepalen wat er willen en hoe we het gaan financieren.
Kijk trouwens voor de gemeentefinanciƫn op de website http://www.rijssen-holten.nl => Gemeente => Begroting => Programmabegroting 2009 pagina 102, en vanaf pagina 43 voor verkeer en vervoer, pagina 70 geeft goed weer hoe de inkomsten zitten.
Rutger, als je redenering klopt dan zijn de financiƫn inderdaad een belangrijke factor. Als alle politieke neuzen dezelfde kant op staan is dus de volgende stap om de provincie te overtuigen van de noodzaak van een rondweg. Als de plaatselijke politiek overtuigd kan raken moet dat ook lukken met de provincie. Dreigende verhoging van de OZB als stem-argument lijkt mij voorlopig dan ook nog niet aan de orde.
Rutger, als je redenering klopt dan zijn de financiƫn inderdaad een belangrijke factor. Als alle politieke neuzen dezelfde kant op staan is dus de volgende stap om de provincie te overtuigen van de noodzaak van een rondweg. Als de plaatselijke politiek overtuigd kan raken moet dat ook lukken met de provincie. Dreigende verhoging van de OZB als stem-argument lijkt mij voorlopig dan ook nog niet aan de orde.
Het is niet dreigend bedoeld, ik doel alleen erop dat de discussie ook moet gaan over wat er tegenover staat als we de weg aan laten leggen.
Voor zover ik weet wordt het leeuwendeel van de LTVV plannen in Rijssen gesubsidieerd zoals bijvoorbeeld hier even snel gevonden http://www.rijssen-holten.nl/RSN/WebGenRijssen.nsf/426C413A60D6ED9CC1256A5B003FDFA6/B53DC5FA9C37241FC12572300049494A?opendocument&highlight=0,ltvv
De kosten die de gemeente hiervoor wel moet betalen zijn voor zover ik weet opgebracht uit de opbrengsten van de wijk Veeneslagen (daarom kostte het grond en geen geld). In Rijssen kan dit omdat de demografie in Rijssen anders is en door meer jeugd en meer starters en jonge gezinnen de ‘woningnood’ groter is dan in Holten. In Holten zou je niet genoeg kavels/grond/huizen kunnen verkopen om zo’n project als de rondweg te financieren zonder hulp van rijk of provincie. En in het andere nieuwsstukje op deze site staat dat wethouder Wolterink nu al tegenwerking merkt van de provincie. Daarom stelt hij ook dat het voor 2016 er is omdat hij (denk ik) weet dat het alleen haalbaar is als er geld van de provincie bijkomt.
Ik denk persoonlijk dat we nu zo snel mogelijk VSP fase 1, de tracees, aan moeten leggen zodat we goed inzicht hebben in de nieuwe situatie en op basis daarvan over fase 2 beslissen want het wordt in ieder geval wachten op de provincie. http://www.rijssen-holten.nl/RSN/WebGenRijssen.nsf/426C413A60D6ED9CC1256A5B003FDFA6/9BB0990EDEA0A830C12572920037BABF?opendocument&highlight=0,vsp
En zoals je al stelde ‘als je redenering klopt’, dit is allemaal voor zover mijn kennis reikt. Misschien dat Jan Kevelam hier meer over kan vertellen wat wel en niet door wie wel en wie niet betaald is. Hij is als raadslid hier immers al jaren mee bezig.
Het is niet dreigend bedoeld, ik doel alleen erop dat de discussie ook moet gaan over wat er tegenover staat als we de weg aan laten leggen.
Voor zover ik weet wordt het leeuwendeel van de LTVV plannen in Rijssen gesubsidieerd zoals bijvoorbeeld hier even snel gevonden http://www.rijssen-holten.nl/RSN/WebGenRijssen.nsf/426C413A60D6ED9CC1256A5B003FDFA6/B53DC5FA9C37241FC12572300049494A?opendocument&highlight=0,ltvv
De kosten die de gemeente hiervoor wel moet betalen zijn voor zover ik weet opgebracht uit de opbrengsten van de wijk Veeneslagen (daarom kostte het grond en geen geld). In Rijssen kan dit omdat de demografie in Rijssen anders is en door meer jeugd en meer starters en jonge gezinnen de ‘woningnood’ groter is dan in Holten. In Holten zou je niet genoeg kavels/grond/huizen kunnen verkopen om zo’n project als de rondweg te financieren zonder hulp van rijk of provincie. En in het andere nieuwsstukje op deze site staat dat wethouder Wolterink nu al tegenwerking merkt van de provincie. Daarom stelt hij ook dat het voor 2016 er is omdat hij (denk ik) weet dat het alleen haalbaar is als er geld van de provincie bijkomt.
Ik denk persoonlijk dat we nu zo snel mogelijk VSP fase 1, de tracees, aan moeten leggen zodat we goed inzicht hebben in de nieuwe situatie en op basis daarvan over fase 2 beslissen want het wordt in ieder geval wachten op de provincie. http://www.rijssen-holten.nl/RSN/WebGenRijssen.nsf/426C413A60D6ED9CC1256A5B003FDFA6/9BB0990EDEA0A830C12572920037BABF?opendocument&highlight=0,vsp
En zoals je al stelde ‘als je redenering klopt’, dit is allemaal voor zover mijn kennis reikt. Misschien dat Jan Kevelam hier meer over kan vertellen wat wel en niet door wie wel en wie niet betaald is. Hij is als raadslid hier immers al jaren mee bezig.
Rutger,
Fase 1 van het VSP uitvoeren en dan de methode KWW toepassen past mij niet en ook de bewoners van de Kol zullen daar niet erg blij van worden. Een typische CDA-methode; (je bent overigens welkom bij de VVD).
We hebben al …tig rapporten laten verschijnen om de gevolgen van verkeersmaatregelen door te laten rekenen. Knijpen in het centrum betekent simpel dat het verkeer andere wegen zoekt.. door woonwijken; al dan niet gereguleerd over het HJWansink-en ZilverzandtracĆ©. In het eerste rapport van DHV wordt aangegeven dat de 9500 mvt technisch wel over de Waagweg/Stationstraat kunnen, maar dat dit geen gewenste situatie is. Hier wreekt zich het feit dat sommige dingen meetbaar zijn (ongevallen…verkeersintensiteit) en sommige dingen niet (gevoel van -on-veiligheid). Kortweg: het is beter om het einddoel eerst vast te stellen en dan gefaseerd de deelplannen uit te voeren.
Rutger,
Fase 1 van het VSP uitvoeren en dan de methode KWW toepassen past mij niet en ook de bewoners van de Kol zullen daar niet erg blij van worden. Een typische CDA-methode; (je bent overigens welkom bij de VVD).
We hebben al …tig rapporten laten verschijnen om de gevolgen van verkeersmaatregelen door te laten rekenen. Knijpen in het centrum betekent simpel dat het verkeer andere wegen zoekt.. door woonwijken; al dan niet gereguleerd over het HJWansink-en ZilverzandtracĆ©. In het eerste rapport van DHV wordt aangegeven dat de 9500 mvt technisch wel over de Waagweg/Stationstraat kunnen, maar dat dit geen gewenste situatie is. Hier wreekt zich het feit dat sommige dingen meetbaar zijn (ongevallen…verkeersintensiteit) en sommige dingen niet (gevoel van -on-veiligheid). Kortweg: het is beter om het einddoel eerst vast te stellen en dan gefaseerd de deelplannen uit te voeren.
Daar heb je gelijk in maargoed de provincie staat nu niet te springen om dat einddoel te financieren (volgens het stuk over met Wolterink) en ik denk toch dat het op geld aankomt. Besluiten zonder financiering lijkt me niet handig. Dus eigenlijk kan je niet veel anders dan KWW.
Met de begrotingsraad afgelopen november heeft CDA wel een motie ingediend om ruim 7 ton extra voor de Doorgetrokken Waagweg te reserveren, waarom stemde de VVD tegen? Alleen omdat jullie vonden dat het in de algemene reserve moest of zien jullie niets in de Doorgetrokken Waagweg?
Daar heb je gelijk in maargoed de provincie staat nu niet te springen om dat einddoel te financieren (volgens het stuk over met Wolterink) en ik denk toch dat het op geld aankomt. Besluiten zonder financiering lijkt me niet handig. Dus eigenlijk kan je niet veel anders dan KWW.
Met de begrotingsraad afgelopen november heeft CDA wel een motie ingediend om ruim 7 ton extra voor de Doorgetrokken Waagweg te reserveren, waarom stemde de VVD tegen? Alleen omdat jullie vonden dat het in de algemene reserve moest of zien jullie niets in de Doorgetrokken Waagweg?
Rutger ben je echt ambtenaar??
Je redeneerd wel zo.
Het kost me veel te veel typewerk.
Het blijkt dat je ook nog niet luisteren kan.
Je bent wel heel raar mijn verhaal van 3 februari aan het vertellen.Maar het lijkt allemaal niet aan jouw besteedt.Ik heb gezegd dat je juist aandacht moet besteden aan de 20% die niet goed gaan en dus met je vergelijkenderwijs verkregen 8 niet tevreden moet zijn.
De beste van slecht is dan misschien wel een 8.
Ik kan je uit eigen ervaringen zo een hand vol voorbeelden van slecht functioneren (niet klantvriendelijk !!) opnoemen overigens ook wel goede ervaringen maar dat hoort ook zo !!!
Over de extra ambtenaren om een goede financiƫle rapportage te krijgen. Ook daar hen je bij een beetje automatisering niet ƩƩn extra ambtenaar voor nodig.
Ja het CDA Heeft bij de provincie de zaken wel zodanig geregeld dat zij nu niet thuis geven.(Overigens zoals ik hierboven al geschreven hebt heeft het alles weg van een vies spelletje) Inmiddels heeft die zelfde CDA super gedeputeerde (in Zwolle noemen ze hem onze lieve Heer zelf heb ik gehoord)wel gezegd als er een duidelijkre raadsnmeerderheid is dan valt er met de provincie te praten. En laten we wel wezen de provincie barst van het geld !!Ze weten echt niet waar ze het allemaal moeten laten. Kijk het aantal subsidies er maar op na.Overigens heeft de andere gedeputeerde van verkeer en vervoer zich onlangs ook bepaald niet negatief over deze zaak uitgelaten.
Maar de actie ligt bij de gemeenteraad !!
Ik ben erg benieuwd wie van de politieke partijen nu nog nee durft te zeggen.
En dat het nu veel duurder wordt dan jaren geleden mogen de Holtense CDA en PvdA bijna volledig en Gemeentebelang een kleiner deel voor hun rekening nemen. En verder toe te schrijven onze geweldige voortvarende en vooral eensgezinde Holtense middenstand.Ruim twintig jaar geleden heeft Rijkswaterstaat al aangeboden dat men een noordelijke rondweg wilde aanleggen, de bocht Markelo Rijssen wilde reconstrueren als de Gemeente Holten (Burgem. van Rappard, Wethouders Dalhuizen PvdA en Westerik CDA)met een goed onderbouwd rapport kwam.
Het is er nooit van gekomen. Anders was er net als in Heino een rondweg en een reconstructie van de Dorpstraat voor zeer weinig gemeentegeld gerealiseerd. In Heino heeft de gemeente slechts 2 miljoen gulgen betaald. (We zijn nu alleen voor het huis van Teeselink aan de Drostenstraat al meer kwijt !!!)
Dus de situatie waarin we nu zitten mag volledig op het konto van deze 3 partijen komen.!!
Als ze verstandig zijn dan gaan ze het nu maar eens raadsbreed aanpakken, anders gaan we nog leuke gemeenteraadsverkiezingen tegenoet.
Nog even over de verlengde Waagweg DHV heeft al eens 4 miljoen begroot (heb ik van de Wethouder !!!) Dus 7 ton waar hebben we het over ??
Tenslotte nog even dit:
Holten heeft in de nieuwe gemeente zeer veel oppervlakte ingebracht. Er worden in Vletgaarsmaten vele hectares indusrtriegrond verkocht. Laten we maar eens beginnen de inst van dit geld in Holten aan de rondweg te besteden. Dan zijn we er zo klaar mee!!
Overigens zullen we met elkaar meer plezier van de Noordelijke rondweg hebben dan van een 23 miljoen kostend gemeentehuis !!
Rutger ben je echt ambtenaar??
Je redeneerd wel zo.
Het kost me veel te veel typewerk.
Het blijkt dat je ook nog niet luisteren kan.
Je bent wel heel raar mijn verhaal van 3 februari aan het vertellen.Maar het lijkt allemaal niet aan jouw besteedt.Ik heb gezegd dat je juist aandacht moet besteden aan de 20% die niet goed gaan en dus met je vergelijkenderwijs verkregen 8 niet tevreden moet zijn.
De beste van slecht is dan misschien wel een 8.
Ik kan je uit eigen ervaringen zo een hand vol voorbeelden van slecht functioneren (niet klantvriendelijk !!) opnoemen overigens ook wel goede ervaringen maar dat hoort ook zo !!!
Over de extra ambtenaren om een goede financiƫle rapportage te krijgen. Ook daar hen je bij een beetje automatisering niet ƩƩn extra ambtenaar voor nodig.
Ja het CDA Heeft bij de provincie de zaken wel zodanig geregeld dat zij nu niet thuis geven.(Overigens zoals ik hierboven al geschreven hebt heeft het alles weg van een vies spelletje) Inmiddels heeft die zelfde CDA super gedeputeerde (in Zwolle noemen ze hem onze lieve Heer zelf heb ik gehoord)wel gezegd als er een duidelijkre raadsnmeerderheid is dan valt er met de provincie te praten. En laten we wel wezen de provincie barst van het geld !!Ze weten echt niet waar ze het allemaal moeten laten. Kijk het aantal subsidies er maar op na.Overigens heeft de andere gedeputeerde van verkeer en vervoer zich onlangs ook bepaald niet negatief over deze zaak uitgelaten.
Maar de actie ligt bij de gemeenteraad !!
Ik ben erg benieuwd wie van de politieke partijen nu nog nee durft te zeggen.
En dat het nu veel duurder wordt dan jaren geleden mogen de Holtense CDA en PvdA bijna volledig en Gemeentebelang een kleiner deel voor hun rekening nemen. En verder toe te schrijven onze geweldige voortvarende en vooral eensgezinde Holtense middenstand.Ruim twintig jaar geleden heeft Rijkswaterstaat al aangeboden dat men een noordelijke rondweg wilde aanleggen, de bocht Markelo Rijssen wilde reconstrueren als de Gemeente Holten (Burgem. van Rappard, Wethouders Dalhuizen PvdA en Westerik CDA)met een goed onderbouwd rapport kwam.
Het is er nooit van gekomen. Anders was er net als in Heino een rondweg en een reconstructie van de Dorpstraat voor zeer weinig gemeentegeld gerealiseerd. In Heino heeft de gemeente slechts 2 miljoen gulgen betaald. (We zijn nu alleen voor het huis van Teeselink aan de Drostenstraat al meer kwijt !!!)
Dus de situatie waarin we nu zitten mag volledig op het konto van deze 3 partijen komen.!!
Als ze verstandig zijn dan gaan ze het nu maar eens raadsbreed aanpakken, anders gaan we nog leuke gemeenteraadsverkiezingen tegenoet.
Nog even over de verlengde Waagweg DHV heeft al eens 4 miljoen begroot (heb ik van de Wethouder !!!) Dus 7 ton waar hebben we het over ??
Tenslotte nog even dit:
Holten heeft in de nieuwe gemeente zeer veel oppervlakte ingebracht. Er worden in Vletgaarsmaten vele hectares indusrtriegrond verkocht. Laten we maar eens beginnen de inst van dit geld in Holten aan de rondweg te besteden. Dan zijn we er zo klaar mee!!
Overigens zullen we met elkaar meer plezier van de Noordelijke rondweg hebben dan van een 23 miljoen kostend gemeentehuis !!
Hoor ik frustatie JoJo?
Hoor ik frustatie JoJo?
Quote van Rutger
Maar laat ik wel even duidelijk maken, ik zelf heb nog geen mening gevormd over de rondweg wel of niet, ik ben wel CDA’er [b]maar daar heb ik me nog niet in verdiept dus kan ik geen uitspraken doen[/b], ik volg wel het proces hieromheen en daar reageer ik hier dus ook op.
Nou Rutger, verdiep je dan eerst in de materie want je komt nu met allerlei uitspraken waar de honden geen worst van lusten.
Wat mij zeer stoort is dat jij over 2 plaatsen praat met hun eigen inkomsten en uitgaven, naar mij weten zijn wij nu ƩƩn gemeente. Dit betekend niet dat inkomsten uit Rijssen (of Holten) alleen besteed mogen worden in Rijssen (of Holten). Ondertussen is Rijssen voor de komende jaren nog steeds een grote bouwput waar de Holtenaren zeker aan meebetalen.
Nu stemt het merendeel van Holtense bevolking voor de Noordelijke rondweg als lange termijn oplossing voor de verkeersproblematiek, en er wordt al gedreigd met een verhoging van de OZB omdat er wel iets tegenover moet staan, bah. Wordt het niet eens tijd dat de politiek iets voor haar burgers doet?
Trouwens, weet jij wat mij opgevallen is bij het vallen van een bank zoals ICESAVE.
De locale- en provinciale overheden bulken van het geld, gemeenschapsgeld.
Quote van Rutger
Maar laat ik wel even duidelijk maken, ik zelf heb nog geen mening gevormd over de rondweg wel of niet, ik ben wel CDA’er [b]maar daar heb ik me nog niet in verdiept dus kan ik geen uitspraken doen[/b], ik volg wel het proces hieromheen en daar reageer ik hier dus ook op.
Nou Rutger, verdiep je dan eerst in de materie want je komt nu met allerlei uitspraken waar de honden geen worst van lusten.
Wat mij zeer stoort is dat jij over 2 plaatsen praat met hun eigen inkomsten en uitgaven, naar mij weten zijn wij nu ƩƩn gemeente. Dit betekend niet dat inkomsten uit Rijssen (of Holten) alleen besteed mogen worden in Rijssen (of Holten). Ondertussen is Rijssen voor de komende jaren nog steeds een grote bouwput waar de Holtenaren zeker aan meebetalen.
Nu stemt het merendeel van Holtense bevolking voor de Noordelijke rondweg als lange termijn oplossing voor de verkeersproblematiek, en er wordt al gedreigd met een verhoging van de OZB omdat er wel iets tegenover moet staan, bah. Wordt het niet eens tijd dat de politiek iets voor haar burgers doet?
Trouwens, weet jij wat mij opgevallen is bij het vallen van een bank zoals ICESAVE.
De locale- en provinciale overheden bulken van het geld, gemeenschapsgeld.
@ @win
Nou @win je kunt beter niet reageren als je dronken bent.
@ @win
Nou @win je kunt beter niet reageren als je dronken bent.
Reactie op inbreng Rutger Kamphuis:
Aanleg van de verlengde Waagweg kost ergens tussen de 4 en 5 miljoen euro!!! en levert structureel/ op langere termijn amper een oplossing voor geleiding van het doorgaande- en vrachtverkeer in Holten. Ergens moet het verkeer toch op maaiveldniveau langs de spoorlijn en het station. Als we serieus werk willen maken van een goede verbinding “centrum Holten-Holterberg” dan moet je naast de spoorlijn geen extra barricade opwerpen. Met de aanleg van een VERDIEPTE Noordelijke rondweg creĆ«er je een goede verkeersstructuur Ć©n je handhaaft de bedoelde verbinding.De Noordelijke rondweg kost 2 Ć” 3 maal zoveel als de verlengde Waagweg; dat wel. Het lijkt ons (VVD) geen sterk idee om eerst 4 Ć” 5 miljoen uit te geven aan een wegverbinding die op termijn geen oplossing biedt en daarna nog eens 10 tot 15 miljoen voor een NOORDELIJK rondweg. Beter is het om direct het geld op de beste kaart te zetten! Waarvan en door wie de aanleg van een noordelijke rondweg betaald moet worden is nog weer een andere -maar niet onbelangrijke – discussie. Tegenstanders hebben de neiging om een ieder voor te spiegelen dat alles uit de opbrengst OZB moet worden betaald; voorstanders wijzen op andere gemeentelijke inkomstenbronnen (verkoop aandelen Essent, reserves, bovenwijkse voorzieningen bij uitbreidingen e.d.) Het zal vast wel een mix moeten worden. Dan de rol van de provincie in de besluitvorming. De gemeente is autonoom in het RO-beleid als het geen provinciaal belang betreft. Vanuit de nieuwe wet RO kan de gemeente Rijssen-Holten een bestemmingsplanprocedure starten mbt de noordelijke rondweg. De provincie kan dan haar zienswijze indienen- gelijk iedere burger/organisatie etc.- In het uiterste geval (alleen als provinciaal belang in het geding komt) kan het provinciale bestuur besluiten om een bestemmingswijziging te blokkeren dmv een aanwijzing. Dus het constant verschuilen achter mogelijke blokkades door “de provincie” is m.i. achterhaald en vanuit een gewenste deregulatie ongewenst cq onjuist.
Reactie op inbreng Rutger Kamphuis:
Aanleg van de verlengde Waagweg kost ergens tussen de 4 en 5 miljoen euro!!! en levert structureel/ op langere termijn amper een oplossing voor geleiding van het doorgaande- en vrachtverkeer in Holten. Ergens moet het verkeer toch op maaiveldniveau langs de spoorlijn en het station. Als we serieus werk willen maken van een goede verbinding “centrum Holten-Holterberg” dan moet je naast de spoorlijn geen extra barricade opwerpen. Met de aanleg van een VERDIEPTE Noordelijke rondweg creĆ«er je een goede verkeersstructuur Ć©n je handhaaft de bedoelde verbinding.De Noordelijke rondweg kost 2 Ć” 3 maal zoveel als de verlengde Waagweg; dat wel. Het lijkt ons (VVD) geen sterk idee om eerst 4 Ć” 5 miljoen uit te geven aan een wegverbinding die op termijn geen oplossing biedt en daarna nog eens 10 tot 15 miljoen voor een NOORDELIJK rondweg. Beter is het om direct het geld op de beste kaart te zetten! Waarvan en door wie de aanleg van een noordelijke rondweg betaald moet worden is nog weer een andere -maar niet onbelangrijke – discussie. Tegenstanders hebben de neiging om een ieder voor te spiegelen dat alles uit de opbrengst OZB moet worden betaald; voorstanders wijzen op andere gemeentelijke inkomstenbronnen (verkoop aandelen Essent, reserves, bovenwijkse voorzieningen bij uitbreidingen e.d.) Het zal vast wel een mix moeten worden. Dan de rol van de provincie in de besluitvorming. De gemeente is autonoom in het RO-beleid als het geen provinciaal belang betreft. Vanuit de nieuwe wet RO kan de gemeente Rijssen-Holten een bestemmingsplanprocedure starten mbt de noordelijke rondweg. De provincie kan dan haar zienswijze indienen- gelijk iedere burger/organisatie etc.- In het uiterste geval (alleen als provinciaal belang in het geding komt) kan het provinciale bestuur besluiten om een bestemmingswijziging te blokkeren dmv een aanwijzing. Dus het constant verschuilen achter mogelijke blokkades door “de provincie” is m.i. achterhaald en vanuit een gewenste deregulatie ongewenst cq onjuist.
@hoepel
Als je niks zinnigs te vertellen hebt, hoepel dan een eind op!
@hoepel
Als je niks zinnigs te vertellen hebt, hoepel dan een eind op!
@JoJo, nee ik ben geen ambtenaar, ik doe een afstudeeropdracht op het gemeentehuis.
Als je wel eens een onderzoek zou hebben gedaan wat wetenschappelijk onderbouwd moet worden dan zal je tot de conclusie komen dat een rapportcijfer van 8,0 niet betekend dat 80% tevreden is en 20% ontevreden maar dat de gemiddelde score 8,0 is. Een gemiddeld escore van 8,0 wijst erop dat slechts 3% lager dan een 6 geeft. Is dus significant lager dan 20%. Er wordt constant gewerkt aan verbetering van dienstverlening maar weet je hoe dat gebeurd? Heel goed benchmarking, je kijkt bij gemeenten die hoger dan jou scoren op bepaalde punten zodat we het wiel niet twee keer moeten uitvinden, welke concepten, systemen en procedures daar gebruikt worden en dan hoe wij dat zouden kunnen gebruiken.
En het klopt dat de Doorgetrokken Waagweg op 4 miljoen is begroot maar als je zelf leest dan zie je dat de 7 ton een extra reservering is, niet de dekking maar een reserve.
En zit niet zo te zeuren over het gemeentehuis, dat is nodig, je kan niet een gemeente op 3 locaties organiseren en zowel in Rijssen als in Holten waren de vroegere locaties te klein dus je moet wel.
@@win Ik heb ook nog nergens uitspraak gedaan of ik voor of tegen een rondweg ben (wel dat fase 1 gestart moet worden) en het is niet onlogisch je af te vragen wat er tegenover een rondweg staat en hoe het betaald moet worden. En als ook jij leest dan zou je gezien hebben dat de bouwput Rijssen niet door de gemeente betaald wordt maar door het Rijk en de provincie dus Holtenaren betalen er dus niet aan mee.
En we zijn inderdaad ƩƩn gemeente, ik heb dat ongelukkig geformuleerd moet ik toegeven maar de LTVV-plannen waren echter voor de herindeling er al doorheen en dat het deel wat wel door de gemeente opgehoest moest worden uit de opbrengsten van de wijk Veeneslagen gehaald werd.
En het is wel heel makkelijk om telkens te stellen ‘de politiek doet niets voor haar burgers’ een beetje verder kijken dan je neus lang is zou ik zeggen. En dat een gemeente als Pijnacker 80 miljoen op een bank heeft staan wil helaas niet zeggen dat wij dat hebben dus ik zou zeggen, vraag de wethouder hoeveel geld we overal hebben uitstaan.
@ Jan Kevelam
Hier kan je tenminste een discussie voeren.
Dus wat je stelt is dat de gemeenteraad zich nu moet uitspreken over fase 2 en pas daarna gaan discussieren over wat financieel haalbaar is en maar zien wat de provincie ermee doet.
‘Zomaar’ het geld uit de verkoop van Essent gebruiken lijkt me niet handig want je haalt structureel geld weg als je het niet herinvesteerd. Volgens mij was het 170.000 euro dividend per jaar op een investering van 4 miljoen??? Welke reserves er verder zijn weet ik niet. Ik kan de hele financiering dus ook niet verzinnen maar ik bedoelde ook niet dat altijd alles via de OZB moet maar ik wilde aangeven dat de discussie ook over de financiering en dus haalbaarheid moet gaan. Niet alleen over wij willen dit en dat want dan heeft iedereen een lang wensenlijstje waar vaak vele mensen achter staan. Maar voor niets gaat de zon op en de rest is afwegen en kiezen. Politieke taak dus. Volgende week zien we dus wel verder.
@JoJo, nee ik ben geen ambtenaar, ik doe een afstudeeropdracht op het gemeentehuis.
Als je wel eens een onderzoek zou hebben gedaan wat wetenschappelijk onderbouwd moet worden dan zal je tot de conclusie komen dat een rapportcijfer van 8,0 niet betekend dat 80% tevreden is en 20% ontevreden maar dat de gemiddelde score 8,0 is. Een gemiddeld escore van 8,0 wijst erop dat slechts 3% lager dan een 6 geeft. Is dus significant lager dan 20%. Er wordt constant gewerkt aan verbetering van dienstverlening maar weet je hoe dat gebeurd? Heel goed benchmarking, je kijkt bij gemeenten die hoger dan jou scoren op bepaalde punten zodat we het wiel niet twee keer moeten uitvinden, welke concepten, systemen en procedures daar gebruikt worden en dan hoe wij dat zouden kunnen gebruiken.
En het klopt dat de Doorgetrokken Waagweg op 4 miljoen is begroot maar als je zelf leest dan zie je dat de 7 ton een extra reservering is, niet de dekking maar een reserve.
En zit niet zo te zeuren over het gemeentehuis, dat is nodig, je kan niet een gemeente op 3 locaties organiseren en zowel in Rijssen als in Holten waren de vroegere locaties te klein dus je moet wel.
@@win Ik heb ook nog nergens uitspraak gedaan of ik voor of tegen een rondweg ben (wel dat fase 1 gestart moet worden) en het is niet onlogisch je af te vragen wat er tegenover een rondweg staat en hoe het betaald moet worden. En als ook jij leest dan zou je gezien hebben dat de bouwput Rijssen niet door de gemeente betaald wordt maar door het Rijk en de provincie dus Holtenaren betalen er dus niet aan mee.
En we zijn inderdaad ƩƩn gemeente, ik heb dat ongelukkig geformuleerd moet ik toegeven maar de LTVV-plannen waren echter voor de herindeling er al doorheen en dat het deel wat wel door de gemeente opgehoest moest worden uit de opbrengsten van de wijk Veeneslagen gehaald werd.
En het is wel heel makkelijk om telkens te stellen ‘de politiek doet niets voor haar burgers’ een beetje verder kijken dan je neus lang is zou ik zeggen. En dat een gemeente als Pijnacker 80 miljoen op een bank heeft staan wil helaas niet zeggen dat wij dat hebben dus ik zou zeggen, vraag de wethouder hoeveel geld we overal hebben uitstaan.
@ Jan Kevelam
Hier kan je tenminste een discussie voeren.
Dus wat je stelt is dat de gemeenteraad zich nu moet uitspreken over fase 2 en pas daarna gaan discussieren over wat financieel haalbaar is en maar zien wat de provincie ermee doet.
‘Zomaar’ het geld uit de verkoop van Essent gebruiken lijkt me niet handig want je haalt structureel geld weg als je het niet herinvesteerd. Volgens mij was het 170.000 euro dividend per jaar op een investering van 4 miljoen??? Welke reserves er verder zijn weet ik niet. Ik kan de hele financiering dus ook niet verzinnen maar ik bedoelde ook niet dat altijd alles via de OZB moet maar ik wilde aangeven dat de discussie ook over de financiering en dus haalbaarheid moet gaan. Niet alleen over wij willen dit en dat want dan heeft iedereen een lang wensenlijstje waar vaak vele mensen achter staan. Maar voor niets gaat de zon op en de rest is afwegen en kiezen. Politieke taak dus. Volgende week zien we dus wel verder.
Allereerst vind ik het opvallend dat degene die niet meer hun echte naam aan de discussie deelnemen neigen onbeschoftheden te uiten. Die doen wat mij betreft niet meer mee.
Leuk om zo’n gefundeerd gesprek als tussen Rutger, Jan en JoJo (Jansen?) te volgen. Daar steek ik nog iets van op! Naar aanleiding van de laatste reactie van Rutger: inderdaad, niet alles wat iedereen wil is zomaar mogelijk. Dat hoeft ook niet. Maar van de gemeente mag je wel vragen om de juiste keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Verlamming door almaar uitstel is de dood in de pot.
De rondweg is dan wat mij betreft (en ook vanuit de enquĆŖteresultaten) van zeer hoge prioriteit. Staat ook hoger in rang dan bijv. de aanleg van een zgn. ‘sportverzamelterrein’. Dat gaat immers alleen maar om geldelijk gewin (verkoop kavels Holterberg), terwijl de rondweg om welzijn en veiligheid gaat. Het is maar waarvoor gekozen wordt.
Allereerst vind ik het opvallend dat degene die niet meer hun echte naam aan de discussie deelnemen neigen onbeschoftheden te uiten. Die doen wat mij betreft niet meer mee.
Leuk om zo’n gefundeerd gesprek als tussen Rutger, Jan en JoJo (Jansen?) te volgen. Daar steek ik nog iets van op! Naar aanleiding van de laatste reactie van Rutger: inderdaad, niet alles wat iedereen wil is zomaar mogelijk. Dat hoeft ook niet. Maar van de gemeente mag je wel vragen om de juiste keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Verlamming door almaar uitstel is de dood in de pot.
De rondweg is dan wat mij betreft (en ook vanuit de enquĆŖteresultaten) van zeer hoge prioriteit. Staat ook hoger in rang dan bijv. de aanleg van een zgn. ‘sportverzamelterrein’. Dat gaat immers alleen maar om geldelijk gewin (verkoop kavels Holterberg), terwijl de rondweg om welzijn en veiligheid gaat. Het is maar waarvoor gekozen wordt.
Nog even over mijn echte naam:
Johan Jansen
Erve Wiegmannink 8
7451WD
Tel: 366765 /0610921080
Dit heeft enige tijd geleden ook al op deze site gestaan.Maar ik zal mijn profiel nu aanpassen met mijn echte naam.
Verder kan ik Rutger ook eens aanbevelen om de zaken ook eens van de andere kant (meer practische)te gaan bekijken. (Dit in verband met de inspraakavond)Ik weet niet of de zaken zijn vastgelegd op band, anders zouden we wat mij betreft daar nog wel eens persoonlijk over kunnen praten.
Misschien was het so wie so wel interessant eens te horen hoe een oude rot in zijn tijd de zaken in de gaten en op orde hield. Wij hadden daar geen hordes personeel voor en heel vroeger zelfs geen computers.
Mijn aanbod staat hierbij !!
Nog even over mijn echte naam:
Johan Jansen
Erve Wiegmannink 8
7451WD
Tel: 366765 /0610921080
Dit heeft enige tijd geleden ook al op deze site gestaan.Maar ik zal mijn profiel nu aanpassen met mijn echte naam.
Verder kan ik Rutger ook eens aanbevelen om de zaken ook eens van de andere kant (meer practische)te gaan bekijken. (Dit in verband met de inspraakavond)Ik weet niet of de zaken zijn vastgelegd op band, anders zouden we wat mij betreft daar nog wel eens persoonlijk over kunnen praten.
Misschien was het so wie so wel interessant eens te horen hoe een oude rot in zijn tijd de zaken in de gaten en op orde hield. Wij hadden daar geen hordes personeel voor en heel vroeger zelfs geen computers.
Mijn aanbod staat hierbij !!