HOLTEN – Een noordelijke rondweg bij Holten kost bijna 16 miljoen euro.
Het is bovendien maar de vraag of de provincie Overijssel wel toestemming wil geven voor zo’n weg. Het gebied waar de rondweg moet komen, de Holterenk, is volgens de provincie Overijssel namelijk van hoge archeologische waarde. Daarom wil de provincie het gebied beschermen.
Ook moet een gedeelte van de weg door een grondwaterbeschermingsgebied. Daar kan niet zomaar een nieuwe weg worden aangelegd.
Dat blijkt uit een onderzoek van advies- en ingenieursbureau DHV, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Rijssen-Holten. Uit eerder onderzoek bleek al dat een rondweg tot 2020 in ieder geval niet nodig is. Maar onder druk van de gemeenteraad is toch onderzocht hoeveel de weg kost en wat de planologische effecten zijn. Onlangs bleek bovendien uit een enqu?te van een comit? dat bijna 80 procent van de Holtenaren een rondweg ten noorden van het spoor wil.
Het college van B en W van Rijssen-Holten gaat binnenkort de uitkomsten bespreken en komt pas daarna met een oordeel.
(bron Stentor)
De Enk archeologische waarde?
Ja 30 jaar geleden toen er rogge, haver etc. stond en niet de groene mais-bush.
Grodwaterbeschermingsgebied?
En nieuwbouw van huizen is daar wel toe gestaan.
Kosten?
Dan moet daar maar een oplossing voor komen, een mensenleven is veel meer waard.
De Enk archeologische waarde?
Ja 30 jaar geleden toen er rogge, haver etc. stond en niet de groene mais-bush.
Grodwaterbeschermingsgebied?
En nieuwbouw van huizen is daar wel toe gestaan.
Kosten?
Dan moet daar maar een oplossing voor komen, een mensenleven is veel meer waard.
In 30 jaar is het woord archeologie niet ƩƩn keer gevallen, en nu heeft dat maisveld een hoge archeologische waarde?
Nou begin maar vast met het graven van een 20 meter brede 7 meter diepe gleuf naast het spoor, om dat te onderzoeken. Misschien vinden ze wel een oude weg uit de ijstijd, kunnen ze deze mooi in ere herstellen.
In 30 jaar is het woord archeologie niet ƩƩn keer gevallen, en nu heeft dat maisveld een hoge archeologische waarde?
Nou begin maar vast met het graven van een 20 meter brede 7 meter diepe gleuf naast het spoor, om dat te onderzoeken. Misschien vinden ze wel een oude weg uit de ijstijd, kunnen ze deze mooi in ere herstellen.
Goede reacties hoor.
Ik heb het idee dat nu alles op alles wordt gezet om de wens van de Holtense inwoners alsnog [b]niet[/b] in te willigen.
De joker wordt duidelijk ingezet. Heeft de burgerinitiatiefgroep nog een paar Azen achter de hand?
Goede reacties hoor.
Ik heb het idee dat nu alles op alles wordt gezet om de wens van de Holtense inwoners alsnog [b]niet[/b] in te willigen.
De joker wordt duidelijk ingezet. Heeft de burgerinitiatiefgroep nog een paar Azen achter de hand?
Er is geen joker. De rapporten die nu bekend zijn is heel lang op gewacht en concluderen dat er tot 2020 geen noodzaak is voor een westelijke rondweg in rijssen, een noordelijke in holten of een noordoostelijke in rijssen na het completeren van de ltvv en vsp fase 1. Er is dus geen noodzaak.
Daarnaast worden ze voorlopig ook niet gesubsidieerd door rijk of provincie dus om nou al die miljoenen uit te geven aan iets wat niet noodzakelijk is vind ik te ver gaan.
Ja er zijn nu serieuze verkeerproblemen in Holten en Rijssen, het is echter aangetoont dat wanneer de ltvv-projecten en de vsp fase 1 afgerond zijn de noodzaak voor extra rondwegen er voorlopig niet zijn. In Holten komt wel de veiligheid ter zake en daar concludeerd het rapport dat een doorgetrokken waagweg als aansluiting op zilverzand de stationstraat/dorpsstraat ontlast van doorgaand verkeer.
Dus ik ben wel voor een noordelijke rondweg in Holten, wanneer deze noodzakelijk is. En daarom de provincie ook meebetaald aan het verbeteren van de provinciale wegennetwerk. Holtenaren en Rijssenaren hoeven naar mijn mening niet op te draaien voor de snellere route van mensen uit de richting deventer dus vind ik dat de provincie mee moet doen als een noordelijke rondweg noodzaak is.
Puur en alleen op basis van een enquete die naar mijn mening (zie andere discussie op de site) niet goed en betrouwbaar is gegaan kan ik overal wel iets op poten zetten en 80% mee krijgen. Rijssenaren zouden echt wel een noordoostelijke rondweg willen want dat verlost hen van Nijverdallers en Hellendoorners die de A1 op willen maar als je zelf als gemeente de kosten moet ophoesten is het gewoon niet te doen.
De rapporten staan op de website van de gemeente dus ik zou iedereen graag oproepen op basis daarvan te discussieren, en niet overal losse feitjes vandaan te halen want dan zal de discussie niet slagen.
Er is geen joker. De rapporten die nu bekend zijn is heel lang op gewacht en concluderen dat er tot 2020 geen noodzaak is voor een westelijke rondweg in rijssen, een noordelijke in holten of een noordoostelijke in rijssen na het completeren van de ltvv en vsp fase 1. Er is dus geen noodzaak.
Daarnaast worden ze voorlopig ook niet gesubsidieerd door rijk of provincie dus om nou al die miljoenen uit te geven aan iets wat niet noodzakelijk is vind ik te ver gaan.
Ja er zijn nu serieuze verkeerproblemen in Holten en Rijssen, het is echter aangetoont dat wanneer de ltvv-projecten en de vsp fase 1 afgerond zijn de noodzaak voor extra rondwegen er voorlopig niet zijn. In Holten komt wel de veiligheid ter zake en daar concludeerd het rapport dat een doorgetrokken waagweg als aansluiting op zilverzand de stationstraat/dorpsstraat ontlast van doorgaand verkeer.
Dus ik ben wel voor een noordelijke rondweg in Holten, wanneer deze noodzakelijk is. En daarom de provincie ook meebetaald aan het verbeteren van de provinciale wegennetwerk. Holtenaren en Rijssenaren hoeven naar mijn mening niet op te draaien voor de snellere route van mensen uit de richting deventer dus vind ik dat de provincie mee moet doen als een noordelijke rondweg noodzaak is.
Puur en alleen op basis van een enquete die naar mijn mening (zie andere discussie op de site) niet goed en betrouwbaar is gegaan kan ik overal wel iets op poten zetten en 80% mee krijgen. Rijssenaren zouden echt wel een noordoostelijke rondweg willen want dat verlost hen van Nijverdallers en Hellendoorners die de A1 op willen maar als je zelf als gemeente de kosten moet ophoesten is het gewoon niet te doen.
De rapporten staan op de website van de gemeente dus ik zou iedereen graag oproepen op basis daarvan te discussieren, en niet overal losse feitjes vandaan te halen want dan zal de discussie niet slagen.
Nou Rutger, zet een enquĆŖte op die dan in jouw ogen goed en betrouwbaar is, niemand belet het je.
Ik merk ook dat je steeds een grote denkfout maakt.
De Stationstraat / Dorpsstraat zijn straks ontlast van het doorgaande verkeer met de komst van een verlengde Waagweg, maar het moet nog steeds dwars door Holten en door een toekomstige WOONWIJK, hoezo veiligheid.
Jij ziet beide tracƩs nu al als doorgaande route door Holten terwijl men het steeds, in het geval van het ZilverzandtracƩ, had over wijkontsluitingsweg.
——
Wat ik niet snap is dat de rondwegen in Rijssen en Holten in ƩƩn adem worden genoemd. Rijssen heeft geen doorgaande route (N350) die dwars door de kern loopt.
Heb ook nooit het nut van die noordoostelijke rondweg bij Rijssen gezien, en nu helemaal niet meer.
De hele Reggesingel wordt behoorlijk verbeterd.
En het verkeer uit Nijverdal en Hellendoorn neemt nu voor een groot deel de nieuwe A35 bij Wierden (is voor hen nog 7 km korter ook), en dat is daar goed te merken. Wanneer de A35 doorgetrokken wordt naar Nijverdal zal Rijssen dus helemaal verlost zijn van dit verkeer, kost Rijssen-Holten dus geen cent.
Nou Rutger, zet een enquĆŖte op die dan in jouw ogen goed en betrouwbaar is, niemand belet het je.
Ik merk ook dat je steeds een grote denkfout maakt.
De Stationstraat / Dorpsstraat zijn straks ontlast van het doorgaande verkeer met de komst van een verlengde Waagweg, maar het moet nog steeds dwars door Holten en door een toekomstige WOONWIJK, hoezo veiligheid.
Jij ziet beide tracƩs nu al als doorgaande route door Holten terwijl men het steeds, in het geval van het ZilverzandtracƩ, had over wijkontsluitingsweg.
——
Wat ik niet snap is dat de rondwegen in Rijssen en Holten in ƩƩn adem worden genoemd. Rijssen heeft geen doorgaande route (N350) die dwars door de kern loopt.
Heb ook nooit het nut van die noordoostelijke rondweg bij Rijssen gezien, en nu helemaal niet meer.
De hele Reggesingel wordt behoorlijk verbeterd.
En het verkeer uit Nijverdal en Hellendoorn neemt nu voor een groot deel de nieuwe A35 bij Wierden (is voor hen nog 7 km korter ook), en dat is daar goed te merken. Wanneer de A35 doorgetrokken wordt naar Nijverdal zal Rijssen dus helemaal verlost zijn van dit verkeer, kost Rijssen-Holten dus geen cent.
rutger je had 26-2 tussen pakweg 16.00 en 18.00 eens in ons dorp moeten kijken.een onafgebroken rij auto,s vanaf de chinees aan de deventerweg tot aan de rotonde markeloseweg.het was zo druk dat de plaatselijke bevolking, die hun dure geld hadden uitgegeven bij de middenstand klem stond op de parkeerplaatsen om het doorgaande verkeer(met de hand op de knip H.H.V.)voorrang te geven.zo zien we voor de zoveelste keer weer dat al die onderzoeken en de werkelijkheid verre uit elkaar liggen. En dan net als de vorige reactie,,zie de twee rondwegen los van elkaar,,.
tot over 45 welles/nietes reacties
rutger je had 26-2 tussen pakweg 16.00 en 18.00 eens in ons dorp moeten kijken.een onafgebroken rij auto,s vanaf de chinees aan de deventerweg tot aan de rotonde markeloseweg.het was zo druk dat de plaatselijke bevolking, die hun dure geld hadden uitgegeven bij de middenstand klem stond op de parkeerplaatsen om het doorgaande verkeer(met de hand op de knip H.H.V.)voorrang te geven.zo zien we voor de zoveelste keer weer dat al die onderzoeken en de werkelijkheid verre uit elkaar liggen. En dan net als de vorige reactie,,zie de twee rondwegen los van elkaar,,.
tot over 45 welles/nietes reacties
Rutger heeft kennelijk nog nooit gehoord van:
Wiens brood men eet…..
Bovendien kun een rapport schrijven in de richting die jezelf wil.
In 1989 lag er ook een rapport dat aan moest tonen dat we de maisweg nodig hadden en dat we het doorgaand verkeer via drostenstraat,waagweg en stationsstraat moesten afwikkelen.
Toen zat de industrie op de kol.
Die hebben toen even (op advies van Rijkswaterstaat) een ander gerenomeerd bureau ingehuurd. Binnen de kortste keren lag er een rapport die de gemeentelijke plannen onderuit schoffelde en een noorderlijke rondweg als beste oplossing naar voren bracht.
Nog even over de enquete.
Ik weet zeker als de politiek nu nog twijfeld en de noordelijke rondweg afwijst binnen de kortste keren het gemeentehuis in Rijssen te klein is voor alle mensen uit Holten die dan daar naar toe komen om het nog eens duidelijk te maken wat Holten wil.Ze laten zich absoluut niet met een kluitje in het riet sturen.
En de politieke partij die het durft tegen te houden kan zijn borst vast flink nat maken. De verkiezingen komen eraan!!!
We moeten nu met zijn allen maar eens gaan bedenken waarom wel en niet allerlei excuses gaan zoeken waarom niet.
De Holter bevolking is onomstotelijk duidelijk geweest en dat moet Rutger nu ook maar eens begrijpen!!
Rutger heeft kennelijk nog nooit gehoord van:
Wiens brood men eet…..
Bovendien kun een rapport schrijven in de richting die jezelf wil.
In 1989 lag er ook een rapport dat aan moest tonen dat we de maisweg nodig hadden en dat we het doorgaand verkeer via drostenstraat,waagweg en stationsstraat moesten afwikkelen.
Toen zat de industrie op de kol.
Die hebben toen even (op advies van Rijkswaterstaat) een ander gerenomeerd bureau ingehuurd. Binnen de kortste keren lag er een rapport die de gemeentelijke plannen onderuit schoffelde en een noorderlijke rondweg als beste oplossing naar voren bracht.
Nog even over de enquete.
Ik weet zeker als de politiek nu nog twijfeld en de noordelijke rondweg afwijst binnen de kortste keren het gemeentehuis in Rijssen te klein is voor alle mensen uit Holten die dan daar naar toe komen om het nog eens duidelijk te maken wat Holten wil.Ze laten zich absoluut niet met een kluitje in het riet sturen.
En de politieke partij die het durft tegen te houden kan zijn borst vast flink nat maken. De verkiezingen komen eraan!!!
We moeten nu met zijn allen maar eens gaan bedenken waarom wel en niet allerlei excuses gaan zoeken waarom niet.
De Holter bevolking is onomstotelijk duidelijk geweest en dat moet Rutger nu ook maar eens begrijpen!!
Je kan hier blijkbaar geen normale discussie voeren. Als het jou kant niet opvalt dan deugt het niet, dat argument heb ik al eens eerder gebruikt en blijkt maar eens temeer. Maar als je toch zo stellig bent dat je sterke kleuring kan aanbrengen in iets wat objectief zou moeten zijn (zoals een verkeerskundig rapport) dan moet eerst naar jezelf kijken en een goede enquete opstellen. Een eerlijke enquete, een echte!!!
Ik heb veel respect voor jullie voor het organiseren van een enquete want dat is enorm veel werk maar de manier waarop de enquete is samengesteld is hopeloos mislukt. Waar zit een eerlijke afweging in keuze, veilige rondweg, onveilige andere wegen??? Dat is je reinste beïnvloeding van een enquete. Iedereen kiest veilig, dat is logisch maar dat is de eigenlijke vraag niet want de noordelijke rondweg is niet per definietie veilig en de tracees zijn niet onveilig maar verbeteren de veiligheid ook. Dus beschuldig anderen niet van iets waar je jezelf bllijkbaar heel duidelijk aan schuldig maakt. Daarnaast wil ik graag al die andere argumenten weer aanhalen over de enquete die ik hier al eens heb gebruikt dat je een échte keuze moet bieden in een enquete met afwegingen.
Het komt er dus gewoon op neer dat wat ik eerder heb gesteld je een Ʃchte afweging moet maken tussen wat je wel en niet wil. Afgelopen vrijdag was een politiek debat tussen de fracties in het gemeentehuis en natuurlijk kwam dit ook aan de orde, ik heb jou alleen niet gezien om de fracties te bevragen maar de vraagstelling in de enquete werd wel flink onderuit gesabeld.
Nogmaals veel respect vor de organisatie van zo’n enquete en ik snap dat je graag een rondweg wil maar door de vraagstelling heb je zelf de waarde van de enquete laten afnemen. Dus het was allerminst onomstotelijk. En je beschuldigde mij ervan meteen met OZBverhoging e.d. te dreigen wat voor mij alleen een voorbeeld was maar jij dreigt net zo hard met’de verkiezingen komen eraan’. Ja dat klopt die komen eraan. Jij zal wel VVD of SGP stemmen, moet je vooral doen, de andere partijen weten dat je niet zomaar met geld kan strooien, ook al wil de bevolking dat. Iedereen wil ook wel een daling van de OZB, in een enquete kan ik daar vast ook wel 80% op scoren maar uitleggen waar het van ten koste gaat zal het percentage flink doen afnemen.
Laten we een jaar wachten, dan kunnen we stemmen en zien we dan hoe stellig iedereen was.
Je kan hier blijkbaar geen normale discussie voeren. Als het jou kant niet opvalt dan deugt het niet, dat argument heb ik al eens eerder gebruikt en blijkt maar eens temeer. Maar als je toch zo stellig bent dat je sterke kleuring kan aanbrengen in iets wat objectief zou moeten zijn (zoals een verkeerskundig rapport) dan moet eerst naar jezelf kijken en een goede enquete opstellen. Een eerlijke enquete, een echte!!!
Ik heb veel respect voor jullie voor het organiseren van een enquete want dat is enorm veel werk maar de manier waarop de enquete is samengesteld is hopeloos mislukt. Waar zit een eerlijke afweging in keuze, veilige rondweg, onveilige andere wegen??? Dat is je reinste beïnvloeding van een enquete. Iedereen kiest veilig, dat is logisch maar dat is de eigenlijke vraag niet want de noordelijke rondweg is niet per definietie veilig en de tracees zijn niet onveilig maar verbeteren de veiligheid ook. Dus beschuldig anderen niet van iets waar je jezelf bllijkbaar heel duidelijk aan schuldig maakt. Daarnaast wil ik graag al die andere argumenten weer aanhalen over de enquete die ik hier al eens heb gebruikt dat je een échte keuze moet bieden in een enquete met afwegingen.
Het komt er dus gewoon op neer dat wat ik eerder heb gesteld je een Ʃchte afweging moet maken tussen wat je wel en niet wil. Afgelopen vrijdag was een politiek debat tussen de fracties in het gemeentehuis en natuurlijk kwam dit ook aan de orde, ik heb jou alleen niet gezien om de fracties te bevragen maar de vraagstelling in de enquete werd wel flink onderuit gesabeld.
Nogmaals veel respect vor de organisatie van zo’n enquete en ik snap dat je graag een rondweg wil maar door de vraagstelling heb je zelf de waarde van de enquete laten afnemen. Dus het was allerminst onomstotelijk. En je beschuldigde mij ervan meteen met OZBverhoging e.d. te dreigen wat voor mij alleen een voorbeeld was maar jij dreigt net zo hard met’de verkiezingen komen eraan’. Ja dat klopt die komen eraan. Jij zal wel VVD of SGP stemmen, moet je vooral doen, de andere partijen weten dat je niet zomaar met geld kan strooien, ook al wil de bevolking dat. Iedereen wil ook wel een daling van de OZB, in een enquete kan ik daar vast ook wel 80% op scoren maar uitleggen waar het van ten koste gaat zal het percentage flink doen afnemen.
Laten we een jaar wachten, dan kunnen we stemmen en zien we dan hoe stellig iedereen was.
Rutger,
Volgend jaar moet (mag) iedereen stemmen voor een nieuwe gemeenteraad. Ik hoop dat de VVD met glans wint en met veel zetels in de Raad komt! Toch hoop ik niet dat de Noordelijke Rondweg in Holten voor de zoveelste keer de campagne-inhoud bepaalt. Dit item is al meer dan 30 jaar “hot” en dus door en door bekend bij de Holtenaren. Vandaar dat ik het signaal van de Holtense burgers wel serieus neem. Ik vecht de uitslag van Ć©n de vraagstelling van de enquete niet aan: het is immers GEEN nieuw issue voor de Holtenaren!!!!!
EINDELIJK mochten zij zich uitspreken!
Dan de rapportage van DHV:
Aanleg van de Noordelijke Rondweg (verdiept) kent veel pluspunten en een beperkt aantal minpunten. Het ligt er net aan waar je je op focust. De kosten van de goedkoopste variant bedragen 12,9 miljoen euro. Alleen het stukje verlengde Waagweg kost al 4 ? 5 miljoen. Dus voor 8 ? 9 miljoen mƩƩr heb je een goede oplossing voor het doorgaande- en vrachtverkeer in Holten; behoud je een goede verbinding Centrum-Holterberg en handhaaf je een veilige route van en naar het station.
Voor de VVD is de keuze niet moeilijk; ook op grond van de rapportage door DHV!
Rutger,
Volgend jaar moet (mag) iedereen stemmen voor een nieuwe gemeenteraad. Ik hoop dat de VVD met glans wint en met veel zetels in de Raad komt! Toch hoop ik niet dat de Noordelijke Rondweg in Holten voor de zoveelste keer de campagne-inhoud bepaalt. Dit item is al meer dan 30 jaar “hot” en dus door en door bekend bij de Holtenaren. Vandaar dat ik het signaal van de Holtense burgers wel serieus neem. Ik vecht de uitslag van Ć©n de vraagstelling van de enquete niet aan: het is immers GEEN nieuw issue voor de Holtenaren!!!!!
EINDELIJK mochten zij zich uitspreken!
Dan de rapportage van DHV:
Aanleg van de Noordelijke Rondweg (verdiept) kent veel pluspunten en een beperkt aantal minpunten. Het ligt er net aan waar je je op focust. De kosten van de goedkoopste variant bedragen 12,9 miljoen euro. Alleen het stukje verlengde Waagweg kost al 4 ? 5 miljoen. Dus voor 8 ? 9 miljoen mƩƩr heb je een goede oplossing voor het doorgaande- en vrachtverkeer in Holten; behoud je een goede verbinding Centrum-Holterberg en handhaaf je een veilige route van en naar het station.
Voor de VVD is de keuze niet moeilijk; ook op grond van de rapportage door DHV!
Ik zou wdan el graag willen weten van de VVD waar de extra 8 miljoen vandaan moet komen en wat ze ervoor willen opofferen als op dit moment de provincie niet wil meedoen. Laat voor iedereen duidelijk zijn, als de provincie over de brug komt en zegt dat ze betalen dan ben ik er ook voor want ik zie niet graag dat inwoners veel meer moeten betalen of duidelijk minder voorzieningen krijgen in de gemeente om de extra 8/9 miljoen te dekken.
Als de rondweg inderdaad het énige is waar Holtenaren voor gaan stemmen zullen jullie vast wel groot in de raad komen maar zoals je zelf al zegt het speelt al 30 jaar en als het tot nu toe nog geen schop in de grond betekend. Kennelijk was Holten tot nog toe niet zo duidelijk in verkiezingstijd omdat er nooit een raad is gekozen die er duidelijk vóór was en de schop in de grond mocht zetten. Iedereen had eigen ontsluitingsideeën en plannen en geen partij is er groot door geworden.
Maargoed verkiezingen zijn pas over een jaar dus ik houdt er wel over op, goed gehad in Parijs Jan?
Ik zou wdan el graag willen weten van de VVD waar de extra 8 miljoen vandaan moet komen en wat ze ervoor willen opofferen als op dit moment de provincie niet wil meedoen. Laat voor iedereen duidelijk zijn, als de provincie over de brug komt en zegt dat ze betalen dan ben ik er ook voor want ik zie niet graag dat inwoners veel meer moeten betalen of duidelijk minder voorzieningen krijgen in de gemeente om de extra 8/9 miljoen te dekken.
Als de rondweg inderdaad het énige is waar Holtenaren voor gaan stemmen zullen jullie vast wel groot in de raad komen maar zoals je zelf al zegt het speelt al 30 jaar en als het tot nu toe nog geen schop in de grond betekend. Kennelijk was Holten tot nog toe niet zo duidelijk in verkiezingstijd omdat er nooit een raad is gekozen die er duidelijk vóór was en de schop in de grond mocht zetten. Iedereen had eigen ontsluitingsideeën en plannen en geen partij is er groot door geworden.
Maargoed verkiezingen zijn pas over een jaar dus ik houdt er wel over op, goed gehad in Parijs Jan?
Overheden willen nu extra investeren om de economie/werkgelegenheid te stimuleren? Nou kom maar op zou ik zo zeggen. Alle partijen tevreden.
Overheden willen nu extra investeren om de economie/werkgelegenheid te stimuleren? Nou kom maar op zou ik zo zeggen. Alle partijen tevreden.