De boakebouwers zijn op dit moment bezig de laatste hand te leggen aan hun boake. In Holten is er op dit moment nog strijd tussen 4 buurtschappen nl: Beuseberg, Holterbroek, Dijkerhoek en Espelo.
Gisteravond een rondje langs de Boakens gemaakt en het ziet er weer bijzonder uit. We zijn begonnen in de Beuseberg en geeindigd in Espelo. De route hiervan is te verkrijgen bij het VVV kantoor.
Er moet nog veel werk verricht worden, zoals op de foto’s te zien is, maar het schijnt dat de oude garde massaal op vrijdag en de zaterdag nog meehelpen om de boakens af te krijgen. Het zijn de jongeren die al een hele tijd aan het bouwen zijn. Elk vrij uur wordt hiervoor benut. In Espelo zijn ze in december al begonnen. Deze Boaken moest vanwege gemeentebeleid worden afgebroken en verplaatst naar de huidige plek. Dubbel werk dus!
Toch lijkt het allemaal op tijd gereed te komen. Het publiek kan zondagavond weer genieten van deze prachtige boakens onder het genot van een drankje en misschien wel een hapje.
as Zaterdag is de keuring van de boakens, door de paasvuurcomissie, en zullen er 2 winnaars bekend worden gemaakt nl; 1 voor de grootste (hoogte en inhoud) en 1 krijgt de schoonheidsprijs (vorm en afwerking).
Het leuke van zo’n ritje, in deze fase, is dat je bv op de Langstraat nog een boer met wagen, vol geladen met takken ed., op weg naar een van de boakes tegenkomt. Maar het allermooiste was op de weg van de Beuseberg naar Holterbroek. HN kwam daar nl een heuse paashaas tegen. Hij schoot, voor de auto uit, het weiland in. Hij keek nog een keer verontwaardigd achterom, alsof ie nog iets wilde zeggen. Al met al een leuk ritje.
Holtensnieuws wenst iedereen heel veel succes en we hopen dat de wind de boakens nog een beetje droog waait.
Wat een mooie foto’s van de boakes. Volgende week van de Paasvuren?? 😉
Wat een mooie foto’s van de boakes. Volgende week van de Paasvuren?? 😉
😉 … of het nu praalwagens, indrinkketen of poasboakens bunt … ’t geet uiteindelijk om het feestje.
Het paasvuur stamt uit de heidense oorsprong van ons Paasfeest. Vroeger werden op heuveltoppen vuren aangestoken om de demonen van de winter te verjagen. Vuur staat al eeuwen lang symbool voor reiniging en vruchtbaarheid.
Op tweede paasdag worden in een groot deel van Europa paasvuren aangestoken. Hiervoor wordt – vaak weken tevoren – veel hout verzameld en op een grote bult gelegd die soms tientallen meters hoog is.
Als het duister invalt wordt het geheel aangestoken. Het spektakel trekt vaak veel toeschouwers en meestal is het een echt dorpsgebeuren.
De noordgrens van het gebied waarin dit volksgebruik plaats vindt loopt door Denemarken en de zuidgrens door Zwitserland en Oostenrijk. Het oosten van Nederland is de westgrens en de oostgrens loopt oostelijk van de Harz.
In Nederland zijn de meeste vuren in Drenthe, Groningen, Overijssel en Gelderland. Maar ook in Friesland (met name in de Stellingwerven) en in Noord-Brabant komen paasvuren voor.
Het bekendste zijn de Twentse vuren gezien de grote dichtheid van vuren (geringe afstand van vuur tot vuur).
Het betreft hier een oud gebruik waarvan verondersteld wordt dat het een voorchristelijke oorsprong heeft. In de 17e eeuw werden er vanuit de protestantse kerk pogingen gedaan om deze traditie te beëindigen. Aan het eind van de 20e eeuw kwam het paasvuur onder druk te staan door strenge milieuvoorschriften. In de meest plaatsen resulteerde dit in gemeentelijke bepalingen die onder andere voorschrijven dat alleen snoeihout op de paasvuurbult gelegd mag worden.
In sommige delen van Europa brandt het paasvuur niet op tweede paasdag, maar op de eerste paasdag of op de zaterdag ervoor. Historisch onderzoek:
Ook op Texel worden in de lente grote vuren ontstoken, alleen dan niet met Pasen, maar op de vooravond van 1 mei op 30 april. Deze vuren worden meierblissen genoemd. Noord-Friesland in Duitsland kent op 21 februari een soortgelijk gebruik, het biikebrennen.
Wat is de ‘boaken’ bij een paasvuur?
Boaken is Twents voor de houthoop die wordt gemaakt voor het stoken van paasvuren. Deze stapels hout zijn soms erg hoog, zodat er een ladder nodig is om ze op te bouwen. Boven op de stapel wordt wel een takkenkruis geplaatst met een dikke laag stro eromheen. Het is de bedoeling dat men zingt als het vuur wordt aangestoken, bijvoorbeeld: ‘Den Christus is verrezen’.
😉 … of het nu praalwagens, indrinkketen of poasboakens bunt … ’t geet uiteindelijk om het feestje.
Het paasvuur stamt uit de heidense oorsprong van ons Paasfeest. Vroeger werden op heuveltoppen vuren aangestoken om de demonen van de winter te verjagen. Vuur staat al eeuwen lang symbool voor reiniging en vruchtbaarheid.
Op tweede paasdag worden in een groot deel van Europa paasvuren aangestoken. Hiervoor wordt – vaak weken tevoren – veel hout verzameld en op een grote bult gelegd die soms tientallen meters hoog is.
Als het duister invalt wordt het geheel aangestoken. Het spektakel trekt vaak veel toeschouwers en meestal is het een echt dorpsgebeuren.
De noordgrens van het gebied waarin dit volksgebruik plaats vindt loopt door Denemarken en de zuidgrens door Zwitserland en Oostenrijk. Het oosten van Nederland is de westgrens en de oostgrens loopt oostelijk van de Harz.
In Nederland zijn de meeste vuren in Drenthe, Groningen, Overijssel en Gelderland. Maar ook in Friesland (met name in de Stellingwerven) en in Noord-Brabant komen paasvuren voor.
Het bekendste zijn de Twentse vuren gezien de grote dichtheid van vuren (geringe afstand van vuur tot vuur).
Het betreft hier een oud gebruik waarvan verondersteld wordt dat het een voorchristelijke oorsprong heeft. In de 17e eeuw werden er vanuit de protestantse kerk pogingen gedaan om deze traditie te beëindigen. Aan het eind van de 20e eeuw kwam het paasvuur onder druk te staan door strenge milieuvoorschriften. In de meest plaatsen resulteerde dit in gemeentelijke bepalingen die onder andere voorschrijven dat alleen snoeihout op de paasvuurbult gelegd mag worden.
In sommige delen van Europa brandt het paasvuur niet op tweede paasdag, maar op de eerste paasdag of op de zaterdag ervoor. Historisch onderzoek:
Ook op Texel worden in de lente grote vuren ontstoken, alleen dan niet met Pasen, maar op de vooravond van 1 mei op 30 april. Deze vuren worden meierblissen genoemd. Noord-Friesland in Duitsland kent op 21 februari een soortgelijk gebruik, het biikebrennen.
Wat is de ‘boaken’ bij een paasvuur?
Boaken is Twents voor de houthoop die wordt gemaakt voor het stoken van paasvuren. Deze stapels hout zijn soms erg hoog, zodat er een ladder nodig is om ze op te bouwen. Boven op de stapel wordt wel een takkenkruis geplaatst met een dikke laag stro eromheen. Het is de bedoeling dat men zingt als het vuur wordt aangestoken, bijvoorbeeld: ‘Den Christus is verrezen’.