HOLTEN – gemeente en zorgverzekeraar geven groen licht voor implementatie
Zorgverzekeraar Menzis en de gemeente Rijssen-Holten starten met OZOverbindzorg. OZOverbindzorg staat voor samenwerking en delen van zorg. Alle partijen (mantelzorgers, familie en zorgverleners) rondom de cliënt worden samengebracht en kunnen via een eenvoudig computersysteem online met elkaar communiceren over de zorg. De cliënt staat centraal, bepaalt wie toegang krijgt tot het netwerk en heeft daarmee zelf de regie in handen.
OZOverbindzorg, OZO staat voor OuderenZOrg. Groot voordeel van OZOverbindzorg is dat partijen met – niet spoedeisende – vragen niet meer achter elkaar aan hoeven te bellen, maar dat die vragen simpel digitaal gesteld kunnen worden. Bijkomend voordeel is dat iedereen in het zorgnetwerk op de hoogte is van de gestelde vragen en de gegeven antwoorden. De gezondheid van de cliënt is scherp in beeld en er wordt op tijd bijgestuurd, waardoor bijvoorbeeld een ziekenhuisopname kan worden voorkomen.
Vanaf nu hebben alle cliënten met een zorgvraag, hun mantelzorgers, familie en zorgverleners toegang tot het systeem. De thuiszorg en huisarts vragen de cliënt om deel te nemen en zorgen dat het netwerk wordt aangesloten. Mantelzorgers, familie en zorgverleners worden door de cliënt zelf uitgenodigd voor deelname.
Wethouder Ben Beens: “Goede communicatie is ook in de zorg van wezenlijk belang. Ik vind dat OZOverbindzorg een mooi en eenvoudig systeem is waardoor alle betrokkenen goed en efficiënt met elkaar kunnen communiceren. Telefoontjes die altijd om voorrang vragen is verleden tijd. De communicatie binnen de zorg komt tot rust. Ik vind het een goede vooruitgang.”
Menzis ondersteunt de pilot in Rijssen-Holten financieel, omdat zij het een goed voorbeeld vinden van efficiency in de zorg en een mooi systeem ter ondersteuning van de mantelzorger. Menzis is zeer benieuwd naar de ervaringen in Rijssen-Holten en het mogelijke effect op de zorgkosten in de 1ste en 2de lijn.
Wat zijn de voordelen van OZOverbindzorg?
• Alle zorg rondom cliënt is overzichtelijk in beeld, inclusief contactgegevens;
• Zorgverleners zijn altijd op de hoogte van actuele problemen, bladeren in zorgmap overbodig;
• Mantelzorgers zijn altijd op de hoogte van de actuele situatie van de cliënt;
• Er ontstaan minder telefoontjes, iedereen in het netwerk (indien nodig) wordt in 1x geïnformeerd;
• Client én mantelzorgers hebben een actieve rol in OZOverbindzorg;
• Huisartsen weten welke zorgmedewerkers bij hun patiënten over de vloer komen;
• Apotheekbestellingen kunnen ter plekke worden gedaan.
Meer informatie is te vinden op www.ozoverbindzorg.nl