HOLTEN – Voor de 6de keer in haar historie is D.I.O.C. (De Ideale Oldtimer Club) in staat gebleken om een tourtocht te organiseren voor klassieke Zündapps en hun berijders. Dit jaar moest alles groter, verder en gekker. De groep bestond uit 14 Zundapp-rijders, 1 Batavus-bezitter en de onvermijdelijke bezemwagen. Een deelnemersrecord!
Zaterdag 16 augustus werd om 8 uur verzameld in Café 24, vanuit hier werd iedereen naar een nog onbekende bestemming gereden. De brommers werden door een vrachtauto naar deze locatie gebracht. Onderweg werd duidelijk dat deze editie van start zou gaan in Enkhuizen. Aangekomen in Enkhuizen werden de stalen rossen uitgeladen en (emotioneel) afscheid genomen van meegereisd thuisfront.
{seyretpic id=48 align=center}
Vanuit Enkhuizen werd vaart gemaakt richting het zoveelste wereldwonder van Nederland, de Afsluitdijk. Onder een prettig zonnetje en met de wind flink in de rug werd Noord-Holland snel kleiner en kwam de skyline van Friesland dichterbij. De rijders kregen van de zeelucht honger, dus het verzoek van Dikkehoere kon aanvaard worden; pils en vis gleden naar binnen in pittoresk Makkum. Op een zonnig terras werd nagepraat over de eerste 50 kilometer en kon Blauw alvast beginnen met zijn nieuwe hobby, sleutelen…
Vanuit Makkum werd een binnendoor-route genomen naar de plaats van overnachting. Het in Holten niet onbekende Heeg was de eindbestemming van deze mooie dag. Het lokale Stay-Okay Hostel, al jarenlange trouwe sponsor van D.I.O.C., had nog 3 kamertjes en een zwaar beveiligde fietsenstalling beschikbaar. De enige Batavus-rijder van het gezelschap werd met zijn neus op de feiten gedrukt toen bleek dat zijn brommobiel niet tegen een stootje kon, er brak spontaan een niet onbelangrijke koppeling af. Rudi Drenth ging overstag, vanaf dat moment wilde hij niets anders meer dan een Zündapp.
De combinatie van slaolie en brommerbrandstof zorgden ervoor dat niet alleen het dode bbq-vlees maar ook de lokale groep eenden op veel aandacht van de heren kon rekenen. De Holtenaren bleken allen goed opgevoed te zijn door hun ouders, ook het gezonde voedsel wat op de kaart stond voor de overige hostelgasten (een chinees buffet) trok de aandacht. Het vakantieseizoen is nog in volle gang, dit was vooral te merken het tempo van de barman; op de vraag of ze een biertje konden krijgen, kregen ze te horen dat de barman snakte naar een sigaret. Hierbij dient wel vermeldt te worden dat er al 276 biertjes besteld waren voor deze vraag kwam. Met de veelbelovende zin: "Kom je lekker soepe in de dikxko" werden de coureurs dus al snel het nachtleven van Heeg ingesleurd. Na de nodige sapjes kwam eenieder verspreidt over de nacht terug in het onderkomen. Een enkeling moest nog wel geholpen worden want als je het verschil niet ziet tussen een parkeerplaats voor auto’s en je eigen bed, dan kan gesteld worden dat je ver heen bent. Holtenaren welke om hulp werden gebeld, krijgen dan ook via deze weg hun excuses aangeboden namens betreffende persoon.
De volgende ochtend werd na een voortreffelijk ontbijt koers gezet richting Vollenhove. Aangezien hier veel mensen waarde hechten aan hun zondagsrust, was er genoeg ruimte voor de coureurs op het plaatselijke dorpspleinterras. De lokale ober werd belachelijk gemaakt om zijn niet al te fitte uitstraling, het enige wat de ober kon was lachen, aangezien de Holtense brommerhelden zelf ook niet al te fris uit hun ogen keken. Enig verschil is dat ze al zeker 145 kilometer achter de kiezen hadden. Onderweg bleek de Goudhaan van Soerco problemen te veroorzaken, zodoende moest hij wederom afscheid nemen van zijn geliefde brommer, hopelijk is hij hem nu niet zo lang kwijt als de vorige keer. De meegereisde bezemwagen had nog een oldtimer beschikbaar en hiermee kon Soerco de zadelpijntoertocht vervolgen.
Na Vollenhove waren de kermis van Zwolle (waar de gemiddelde D.I.O.C.-rijder zelf al een attractie is) en Heino bezocht. Omdat zowel de tank als de maag leeg begonnen te raken werd in Heeten gebruik gemaakt van het aanbod om mee te eten en drinken in een lokaal cafeetje. Zelfs na bijna 200 kilometer bleek dat niet iedereen op z’n achterhoofd was gevallen; Kwekkeboom en Van Dobben zijn toch echt hetzelfde krachtvoer.
In Holten aangekomen stond de cameraploeg van het Youtube-journaal al klaar en na diverse rondes door Bierlokal am Bahnhof werd de 6e editie afgesloten met een verdiend pilsje. De beelden van deze intocht zullen weldra op Youtube te bewonderen zijn. De jaarlijks wisselende organisatie kreeg nog een laatste tip mee van de heren coureurs, zij worden tenslotte allemaal een jaartje ouder, dus een tussentijdse stop om bij te tanken mocht wel vaker ingelast worden. Hopelijk leert de organisatie van de tocht der tochten in 2009 van deze kritiek en kan uitgekeken naar het weekend van 15 en 16 augustus 2009.
Leuk stukje
en op waarheid gebaseerd
TOP
Leuk stukje
en op waarheid gebaseerd
TOP
dit reisje is in beknopte versie echter met groots onthaal door petra te zien op youtubehttp://nl.youtube.com/watch?v=PI6gtY2_94I
dit reisje is in beknopte versie echter met groots onthaal door petra te zien op youtubehttp://nl.youtube.com/watch?v=PI6gtY2_94I
Dit is de goeie link voor het D.I.O.C. verslag
http://www.youtube.com/watch?v=PI6gtY2_94I
Dit is de goeie link voor het D.I.O.C. verslag
http://www.youtube.com/watch?v=PI6gtY2_94I
Filmpje opgenomen in het artikel (en op de site alhier) 🙂
Filmpje opgenomen in het artikel (en op de site alhier) 🙂