voor Holten, door Holten

Regio Twente investeert fors in verkeersveiligheid in buitengebied

0

Regio Twente zet in 2009 fors in op verbetering van de verkeersveiligheid in het buitengebied van de Twentse gemeenten. In totaal wordt twee miljoen euro ingezet voor de veiligere inrichting van 60 km-zones, de helft daarvan wordt door Regio Twente gefinancierd. Met de realisatie van in totaal 18 projecten is het Twentse buitengebied nagenoeg geheel ingericht volgens de eisen zoals die zijn gesteld in het programma Duurzaam Veilig. De volgens deze eisen ingerichte zones blijken zo’n 35% minder verkeersslachtoffers te hebben opgeleverd, terwijl niet-ingerichte gebieden nauwelijks verbetering laten zien.

Met name gemeente Hof van Twente heeft grote plannen voor de Duurzaam Veilige inrichting van de zogeheten verblijfsgebieden. De projectkosten voor de herinrichting van het buitengebied rond Goor bedragen 330.000 euro, voor het gebied rond Diepenheim wordt nog eens 180.000 euro uitgetrokken. Binnen de gemeentegrenzen van Enschede wordt voor 425.000 euro aan de weg getimmerd door het aanbrengen van plateaus in het wegdek. De gemeente Tubbergen werkt aan de inrichting van het gebied ten zuiden van de N349 (Ootmarsumseweg), daarvoor wordt 315.000 euro uitgetrokken. Andere projecten worden uitgevoerd in Dinkelland, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Rijssen-Holten en Twenterand.

De inrichting van de buitengebieden conform de eisen van Duurzaam Veilig is in 1997 gestart. De inrichting van 60km-gebieden beïnvloedt het rijgedrag van de weggebruiker zodat er een veiligere route ontstaat. Het gaat om de lokale wegen in het buitengebied die vaak ook als fietsroute gebruikt worden.

Regio Twente is één van de negentien regio’s die de taak heeft gekregen het verkeersveiligheidsbeleid te regisseren en te coördineren. Om gezamenlijke aanpak van verkeersveiligheid te stimuleren, voeren de gemeenten hun projecten in afstemming met elkaar uit door middel van zogenaamde Regionale uitvoeringsprogramma’s (RUP). Daarbij is Twente ingedeeld in drie RUP-regio’s. Het aantal verkeersdoden moet in 2010 gereduceerd zijn met 15 procent ten opzichte van 2002 en het aantal ziekenhuisslachtoffers met 7,5 procent.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.