HOLTEN – De benzinepomp van MG aan de Larenseweg in Holten oogt momenteel als een café zonder bier. Door een huurconflict met Shell heeft pomphouder Bökkers de verkoop van benzine gestaakt. “Kleine ondernemers als wij passen niet in het beleid van de grote multinationals” zegt pomphouder Hans Bökkers (61). Shell ontmantelde de twee pompen afgelopen dinsdag.
Op 31 mei sloot Bökkers het tankstation en de shop, met ook artikelen voor tuin en dier. “Op 31 mei liep de huurovereenkomst af.” Een nieuwe overeenkomst zat er ook gezien het sinds 2006 slepende huurgeschil niet in. Ook moest de 15 jaar oude pompinstallatie worden vervangen gezien milieuregels.
Tot 2005 werkte Bökkers met een regionaal bedrijf uit Didam. Bökkers huurde de pomp, het regionale bedrijf – een tussenorganisatie tussen pomphouder en Shell – deed de exploitatie. Bökkers kon zo, zeker ten opzichte van pompen langs de snelweg, de prijs voor de consument laag houden. Ook een pasjessysteem aan de pomp was erg populair.
Vanaf 2005 moest Bökkers zaken doen met OCN, een aan Shell gelieerd bedrijf. Na meerdere overnames was ook het regionale bedrijf uit Didam daarin opgegaan.
In 2006 vertelde OCN Bökkers “dat er nieuwe voorwaarden zouden gelden”. Het kwam erop neer dat de overeenkomst werd opgezegd en vervangen zou gaan worden door een leveringscontract. Dit zou voor MG zeer nadelig uitpakken. Het bedrijf moest meer betalen voor de benzine, met gevolgen voor de prijs aan de pomp en bedrijfsvoering. Het was het begin van een slepend conflict. Eind 2008 werd Bökkers voor de rechter gedaagd. Die stelde OCN in het gelijk.
Sindsdien heb ik niets meer verdiend op de pomp. Het hoger beroep heeft hij al aangetekend. “Het kan niet zo zijn dat je ineens met andere afspraken wordt geconfronteerd. Ach, Shell doet het liefst alleen zaken met tankstations langs de snelweg of de onbemande stations. Aan de snelweg betaalt de klant het volle pond, bij onbemande stations hebben ze geen kosten voor personeel. Wij kleine ondernemers passen niet meer het distributiekanaal, waarbij die multinationals alle macht hebben.”
Per 31 mei is ook de shop aan de Larenseweg dicht. “Zonder tanken is het niet rendabel daar personeel op te zetten.”
Er speelt ook bodemvervuiling. In mei, bij de eindcontrole, is die aangetroffen. Onduidelijk is wie hier voor verantwoordelijk is. Bökkers denkt dat met het plaatsen van de pompen in 1999 door het bedrijf uit Didam een en ander niet goed is afgedicht. “Die pompen waren door al die overnames uiteindelijk van Shell. Maar Shell zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de vervuiling. Onterecht. Zoals het er nu voorstaat komt dit ook voor de rechter. Ik wil graag hier verder met een winkel op de locatie, als ik alleen voor die saneringskosten moet opdraaien wordt dat lastig.” Hij wil niet met modder gooien en houdt hoop dat de partijen eruit komen.
“Ik ben de dupe van de omstandigheden. Als kleine ondernemer ben je kwetsbaar, dáár moeten politiek en multinationals eens iets aan doen. Dát is mijn punt. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige kleine pomphouder ben die dit overkomt.”