voor Holten, door Holten

Elektrische auto’s ook op te laden in Holten

6

HOLTEN – Wethouder Ben Wolterink en wethouder Jan Ligtenberg zetten op dinsdag 17 mei om 16.00 uur het eerste elektrische oplaadpunt in werking. Daarmee is onze gemeente een van de eerste Twentse gemeenten die elektrische oplaadpunten heeft. Binnen 3 jaar staan in Nederland 10.000 oplaadpunten gepland. Rijden met een elektrische auto kost gemiddeld 100 euro per jaar.

De e-oplaadpunten stonden al klaar voor gebruik, de officiële aansluiting liet nog even op zich wachten. Nu is het zover, op dinsdag 17 mei om 16.00 uur geven de wethouders Wolterink en Ligtenberg het startsein. De firma Göritzlehner uit Hengelo stelt voor deze starthandeling twee auto’s ter beschikking.

De elektrische auto is inmiddels in de gemeente gepresenteerd. Bij de opening van het Kulturhus in Holten konden mensen de auto bekijken, maar dat kon ook bij de eind 2010 gehouden Habito in Rijssen. De auto trok steeds veel bekijks. De Stichting e-laad heeft als doel om binnen 3 jaar 10.000 oplaadpunten te plaatsen in Nederland. In Rijssen-Holten zijn 3 laadpunten te weten: in Holten op de Kalfstersmansweide en in Rijssen bij het Hoge Pad en bij het station (Stationsdwarsweg).

Eigenaren en gebruikers van elektrische auto’s kunnen bij de stichting e-laad een tankpas aanvragen. Hiermee krijgen ze gratis toegang tot alle oplaadpunten die door e-laad geplaatst zijn. De kosten voor deze tandpas bedragen honderd euro per kalenderjaar.

Door elektriciteit te gebruiken rijden de auto’s fluisterzacht. “Een aanwinst voor het milieu, het rijdt geweldig”, zegt wethouder Ben Wolterink die al eerder een ritje mocht maken.

 

6 Reacties
  1. Loffy zegt

    Waarom aparte oplaadpunten als elke adres in Nederland voorzien is van tientallen oplaadpunten, genaamd stopcontacten?!

    Ik begrijp niet dat de techniek niet zo gemaakt kan worden dat je gewoon zelf kunt opladen vanaf je eigen punt. Aparte oplaadpunten is ontzettend kostbaar en er is weer een stichting voor opgericht (met uiteraard de gebruikelijke subsidies, riante beloningen, straks weer afkoopsommen enz. enz. enz.).

    Ik kan het niet anders zien dan dat het extra moeilijk word gemaakt om er zoveel mogelijk aan te kunnen verdienen, en (ten faveure van de oliemaatschappijen) het elektrisch rijden maar moeilijk of helemaal niet van de grond komt.

    1. Gipsen zegt

      [quote]Waarom aparte oplaadpunten als elke adres in Nederland voorzien is van tientallen oplaadpunten, genaamd stopcontacten?!

      Ik begrijp niet dat de techniek niet zo gemaakt kan worden dat je gewoon zelf kunt opladen vanaf je eigen punt. Aparte oplaadpunten is ontzettend kostbaar en er is weer een stichting voor opgericht (met uiteraard de gebruikelijke subsidies, riante beloningen, straks weer afkoopsommen enz. enz. enz.).

      Ik kan het niet anders zien dan dat het extra moeilijk word gemaakt om er zoveel mogelijk aan te kunnen verdienen, en (ten faveure van de oliemaatschappijen) het elektrisch rijden maar moeilijk of helemaal niet van de grond komt.[/quote]

      Ja helemaal mee eens is inderdaad weer iets om tegen aan te schoppen…pfff

  2. Loffy zegt

    Waarom aparte oplaadpunten als elke adres in Nederland voorzien is van tientallen oplaadpunten, genaamd stopcontacten?!

    Ik begrijp niet dat de techniek niet zo gemaakt kan worden dat je gewoon zelf kunt opladen vanaf je eigen punt. Aparte oplaadpunten is ontzettend kostbaar en er is weer een stichting voor opgericht (met uiteraard de gebruikelijke subsidies, riante beloningen, straks weer afkoopsommen enz. enz. enz.).

    Ik kan het niet anders zien dan dat het extra moeilijk word gemaakt om er zoveel mogelijk aan te kunnen verdienen, en (ten faveure van de oliemaatschappijen) het elektrisch rijden maar moeilijk of helemaal niet van de grond komt.

    1. Gipsen zegt

      [quote]Waarom aparte oplaadpunten als elke adres in Nederland voorzien is van tientallen oplaadpunten, genaamd stopcontacten?!

      Ik begrijp niet dat de techniek niet zo gemaakt kan worden dat je gewoon zelf kunt opladen vanaf je eigen punt. Aparte oplaadpunten is ontzettend kostbaar en er is weer een stichting voor opgericht (met uiteraard de gebruikelijke subsidies, riante beloningen, straks weer afkoopsommen enz. enz. enz.).

      Ik kan het niet anders zien dan dat het extra moeilijk word gemaakt om er zoveel mogelijk aan te kunnen verdienen, en (ten faveure van de oliemaatschappijen) het elektrisch rijden maar moeilijk of helemaal niet van de grond komt.[/quote]

      Ja helemaal mee eens is inderdaad weer iets om tegen aan te schoppen…pfff

  3. E-man zegt

    Niks om tegen aan te schoppen, even verder kijken dan je neus lang is!
    Het oplaadpunt in Holten is gewoon een extra service voor gebruikers van e-auto’s die na een eindje rijden toch wat extra vermogen in hun accu’s willen hebben. Oftewel een algemeen stopcontact waar men tegen betaling gebruik van kan maken. Eigenaren kunnen thuis gewoon de accu’s van hun e-auto opladen, zie ook http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/waar-en-hoe-kan-ik-een-elektrische-auto-opladen.html

  4. E-man zegt

    Niks om tegen aan te schoppen, even verder kijken dan je neus lang is!
    Het oplaadpunt in Holten is gewoon een extra service voor gebruikers van e-auto’s die na een eindje rijden toch wat extra vermogen in hun accu’s willen hebben. Oftewel een algemeen stopcontact waar men tegen betaling gebruik van kan maken. Eigenaren kunnen thuis gewoon de accu’s van hun e-auto opladen, zie ook http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/waar-en-hoe-kan-ik-een-elektrische-auto-opladen.html

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.