HOLTEN – Zoals u weet wil RONA wil de leefbaarheid en veiligheid voor omwonenden van het spoor waarborgen.
De overheid werkt momenteel aan een plan voor een goederenverbinding vanaf Elst op de Betuwelijn over bestaand spoor via Oost NL naar grensovergang Oldenzaal Bentheim (PHS-GON). Als dit plan door gaat, betekent dat een enorme toename van soms wel meer dan 30 extra goederentreinen per dag. Het besluit wordt voor 1 juni 2014 genomen.
RONA wil dat de overheid dit besluitvormingsproces heroverweegt en af ziet van de intensivering van het gebruik van het bestaand spoor door Oost Nederland. Om dit kracht bij te zetten zal RONA begin maart onderstaande petitie overhandigen aan de voorzitter van de Eerste Kamer Commissie
Infrastructuur Milieu en Ruimtelijke Ordening.
Klik hier om DE PETITIE voor een toekomstvaste oplossing van goederenspoor door Oost Nederland te lezen en tekenen.
Een unieke gelegenheid om uw stam te laten horen in Den Haag. Dank voor uw steun.
Het RONA bestuur
www.rona-info.nl
PS1: Woont u langs het spoor en heeft u foto’s van goederentreinen die langs komen? Stuur deze dan naar [email protected]
PS2: Graag deze email doorsturen aan mogelijk betrokkenen.
30 extra goederentreinen per dag is onjuist !!!
De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu heeft op 22 januari 2014
Het gaat niet om 36 treinen, maar om 72. Het gaat om een tweede extra spoor. Daarvoor is de MER. Het gaat dus om 36 plus 36. In eerste instantie was er nog sprake van drie sporen. Dan gaat het om 108 treinen. Ik denk dat we daar in de toekomst ook naartoe gaan, omdat de goederenaanvoer vanaf de Tweede Maasvlakte groeit.
De cijfers over het aantal containers dat R-dam in 2003 verwerkt heeft, vertoont geen of nauwelijks groei.
De economie moet wel heel hard aantrekken voordat over groei gesproken kan worden. Wat zijn de effecten zodra de Betuwelijn bij Emmerich aansluit op het Duitse spoornet . Ik hoor daarover nooit iets.
De cijfers over het aantal containers dat R-dam in 2003 verwerkt heeft, vertoont geen of nauwelijks groei.
De economie moet wel heel hard aantrekken voordat over groei gesproken kan worden. Wat zijn de effecten zodra de Betuwelijn bij Emmerich aansluit op het Duitse spoornet . Ik hoor daarover nooit iets.
containers dat R-dam in 2003 verwerkt heeft, vertoont geen of nauwelijks groei.
We hebben het over maasvlakte 2 die in 2030 volledig is volgebouwd , we leven niet meer in 2003 maar 2014 en er zullen 70 goederen treinen per dag extra gaan rijden voor 2020.
PS zodra de Betuwelijn bij Emmerich aansluit op het Duitse spoornet , heeft nederland nog altijd de verplichting om een noordtak en zuidtak !!! verdrag van warmunde 1992