HOLTEN – De kosten voor een noordelijke rondweg, zijn afhankelijk van de te kiezen variant, becijferd op 16 tot 32 miljoen Euro.
Dat lijkt veel geld, omdat het totaalbedrag in ??n keer wordt gepresenteerd. Dat in tegenstelling tot de nu geplande uitgaven die in kleine brokjes zichtbaar worden gemaakt, of tot nu toe zelfs nog buiten beeld zijn gebleven. Maar laten we de uitgaven voor onderdelen die met een Noordelijke rondweg niet meer nodig zijn eens becijferen: ? 4 miljoen voor de verlengde Waagweg, ? 4 miljoen voor wat wordt genoemd de ontwerpopgave voor het station, ? 2,5 miljoen voor de Drostenstraat, ? 0,7 miljoen voor het Groenewegje. In totaal dus ten minste ? 11,2 miljoen.
Daarnaast kunnen op de kostenopgaven voor een Noordelijke rondweg nog eens ? 3 miljoen in mindering worden gebracht voor de opbrengsten van het vrijkomende zand. In totaal dus ? 14,2 miljoen. Geen gering bedrag dus. Die aftrekpost is er natuurlijk alleen maar als alle hiervoor genoemde kosten voor de noodmaatregelen uit fase 1 nog niet zijn gemaakt. De goedkoopste variant van een Noordelijke rondweg kan met deze besparing voor minder dan ? 2 miljoen extra worden aangelegd. Dat nog afgezien van bijdragen van andere overheden.
Met bijdragen van andere overheden zal die variant zelfs kosten neutraal kunnen worden. Maar ook de duurste variant hoeft niet veel te de kosten voor de gemeente. Want er vanuit uitgaande dat de helft van de totale kosten van ? 32 miljoen door andere partijen wordt gefinancierd, blijft er ook in die situatie minder dan ? 2 miljoen aan extra kosten voor de gemeente over. Daarmee ziet het kosten plaatje voor de gemeente er zelfs voor de duurste variant heel anders uit. Indien de besparingen gerealiseerd worden kan het totale Verkeersstructuurplan Holten voor vrijwel hetzelfde gemeentelijke geld gerealiseerd worden, als het bedrag wat nu uitgegeven dreigt te worden voor alleen maar een deel van het Verkeersstructuurplan.
HS Support
Nu opeens wordt geld het springende punt voor het al dan niet aanleggen van de noordelijke rondweg. Als het geld er niet is, waarom is dan deze hele discussie opgezet. Dat had een hoop energie (en ook geld) kunnen schelen. Vreemd blijft wel dat er in het recente verleden al meerdere opties voor nieuwe wegen zijn voorgesteld (Maisweg, weg dwars door de Beuseberg). Dat waren uit het oogpunt van milieu steeds onzalige plannen. Nu is er sprake van een rondweg die verantwoord aan te leggen is en zorgt voor minder verkeersdruk in het dorp. Ook de bevolking heeft zich massaal positief uitgesproken. En opeens wordt nu het geld een probleem. In Nederland rond kijkend zou ik zeggen dat er her en der heel wat ‘schadelijker’ wegen zijn aangelegd waarvoor blijkbaar wel budget was en in de toekomst zeker ook zal blijven (men wil nu zelfs de milieu-regels versoepelen). Voor de noordelijke rondweg geldt mijns inziens: waar een (politieke) wil is, is een weg.
Nu opeens wordt geld het springende punt voor het al dan niet aanleggen van de noordelijke rondweg. Als het geld er niet is, waarom is dan deze hele discussie opgezet. Dat had een hoop energie (en ook geld) kunnen schelen. Vreemd blijft wel dat er in het recente verleden al meerdere opties voor nieuwe wegen zijn voorgesteld (Maisweg, weg dwars door de Beuseberg). Dat waren uit het oogpunt van milieu steeds onzalige plannen. Nu is er sprake van een rondweg die verantwoord aan te leggen is en zorgt voor minder verkeersdruk in het dorp. Ook de bevolking heeft zich massaal positief uitgesproken. En opeens wordt nu het geld een probleem. In Nederland rond kijkend zou ik zeggen dat er her en der heel wat ‘schadelijker’ wegen zijn aangelegd waarvoor blijkbaar wel budget was en in de toekomst zeker ook zal blijven (men wil nu zelfs de milieu-regels versoepelen). Voor de noordelijke rondweg geldt mijns inziens: waar een (politieke) wil is, is een weg.
Kunnen we nu eindelijk ’s ophouden met primaire reacties en hard tegen elkaar schreeuwen? Voordat je iets kan zeggen over een kostenraming, zul je toch allerlei uitgangspunten en aannames op een rijtje moeten zetten. Alleen maar een getal zegt eigenlijk helemaal niets. Van beide kanten, dus.
Kunnen we nu eindelijk ’s ophouden met primaire reacties en hard tegen elkaar schreeuwen? Voordat je iets kan zeggen over een kostenraming, zul je toch allerlei uitgangspunten en aannames op een rijtje moeten zetten. Alleen maar een getal zegt eigenlijk helemaal niets. Van beide kanten, dus.
Ben het eens met Bremme.
Het gaat om de argumenten.
Het verhaal van HS is helder en goed beargumenteerd.
Zoals ze in het verleden al vaker hebben gedaan.
Complimenten hiervoor.
Jammer dat weinig politici hun verhaal aanhoren danwel met een goed onderbouwd tegenvoorstel komen.
Ben het eens met Bremme.
Het gaat om de argumenten.
Het verhaal van HS is helder en goed beargumenteerd.
Zoals ze in het verleden al vaker hebben gedaan.
Complimenten hiervoor.
Jammer dat weinig politici hun verhaal aanhoren danwel met een goed onderbouwd tegenvoorstel komen.