De gemoederen in Holten lopen (weer) hoog op: wel of geen rondweg.
Wat zijn nu eigenlijk de argumenten voor een rondweg:
De verkeersdrukte/afwikkelingsproblematiek :
Wie regelmatig in het westen van NL komt weet dat de verkeersproblematiek in Holten relatief erg meevalt, Holten kan het bv nog steeds af zonder kruispunten met stoplichten ?! waar is dat nog mogelijk ?hoezo verkeersproblematiek?.
Dat er tijdens de spits soms een rijtje auto?s staat is juist goed ter ontmoediging van onnodig doorgaand woon-werkverkeer.
Het centrum van Holten zou te druk zijn:
Het centrum van Holten is juist levendig, goed bereikbaar en met leuke winkelvoorzieningen. Zelfs vele Rijssenaren komen in Holten boodschappen doen vanwege het Holtense centrum. Juist het verkeer maakt het centrum levendig en ook toeristisch aantrekkelijk: terrasjes,zien en gezien worden?..
(wie komt er nog wel eens in het vroeger zo toeristische aantrekkelijke Heino, sinds de rondweg aldaar rijdt iedereen er omheen)
Veiligheid:
Het zou te onveilig zijn in het centrum.
Er gebeuren in het centrum nauwelijks ongelukken, door de gemiddeld lage rijsnelheid vinden zowel auto?s, fietsers en voetgangers allen relatief veilig hun weg.
Met enkele ??nvoudige (en dus goedkope) oplossingen kunnen nog enkele verbeteringen aangebracht worden zoals bv een vrachtverkeer verbod in het centrum op- en afrit systematiek van de parkeerplaatsen en snelheidsremmende maatregelen.
Doorgaandverkeer:
Het doorgaande verkeer zal altijd de makkelijkste/snelste weg kiezen.
Dus al het verkeer uit rgt Rijssen welke naar de snelweg rgt Westen wil zal maar wat graag de nieuwe rondweg willen nemen (=verkeersaanzuigend) terwijl met een simpele aanpassing aan de huidige Markelose weg ditzelfde verkeer ook bij Markelo de snelweg op kan.
Met die aanpassing zal de verkeersdrukte van woon-werkverkeer in het centrum ook al aanzienlijk afnemen.
Alle alternatieve trac??s als zilverzand ed zijn dan ook nog maar de vraag in hoeverre die echt nodig zijn. E?n ding is zeker : extra asfalt zuigt extra verkeer aan.
Een rondweg helpt ook niet zozeer de Holtenaren maar vooral het regionale verkeer , wordt de rondweg dan ook door de provincie gewenst? en dus ook door de provincie/rijk betaald? of moeten de Holtense burgers voor de kosten opdraaien?
Verbinding industrieterreinen Holten – Rijssen:
Dit argument wordt vooral door het bedrijfsleven aangevoerd echter duidelijke redenen daarvoor ontbreken. Op dit moment hebben de Holtense en Rijssense bedrijven geen levensbedreigende noodzaak voor een supersnelle korte verbinding tussen beide terreinen en is het ook maar de vraag of we dat in de toekomst willen.
Holten wil zich toch graag profileren als toeristische gemeente en niet als industriestad ?
Aanwezigheid van spoorlijn:
?fouten? uit het verleden hoeven we niet te herhalen: dat er al een spoorbaan ligt wil niet automatisch zeggen dan ook maar door te bouwen met wegen als daar geen absolute noodzaak toe bestaat.
Conclusie:
In eerste instantie klinkt ieder nieuw stuk asfalt als muziek in de oren voor iedere automobilist echter in ons kleine overvolle Nederland moeten we de noodzaak wel zorgvuldig afwegen.
In de situatie van het toeristische, landelijke Holten met de unieke Holterberg en een snelweg op nog geen 2 km langs het dorp is het toch bijna te gek voor woorden dat we als Holtenaar graag een extra rondweg zouden willen aanleggen en betalen en dat dan ook nog eens door de unieke enk van de Holterberg !?
?zoals al uit diverse externe onderzoeken gebleken: iedere buitenstaander verklaart ons voor gek?..
Eenmaal aangelegd is er geen weg meer terug, en zal de verkeersdrukte toenemen.
Willen we ons/Holten in de toekomst laten insluiten door twee grote doorgaande routes? zijnde aan de zuidkant de A1 en aan de noordkant een drukke provinciale weg.
Even iets langer nadenken over oorzaak en gevolg voor mens en natuur lijkt op zijn plaats, of zijn we straks met z?n allen de ?weg? kwijt ??..
Een betrokken Holtense familie.
Zo mag ik het graag lezen!
Zo mag ik het graag lezen!
Dit is een heldere kijk op de gevolgen van een noordelijke A1.
Dit is een heldere kijk op de gevolgen van een noordelijke A1.
Eindelijk iemand (familie) die een tegen geluid laat horen. BRAVO!! Die Noordelijke rondweg is te bezopen voor woorden. En die enquete was helemaal een doorzichting lachtertje. Hier trapt een wel denkend mens niet in. Die gaat namelijk af op de feiten en niet op 2 lullige plaatjes met veilig / onveiling.
Ik ben zelf eens met de HHV. Want dat er iest moet gebeuren in het centrum lijkt me meer dan duidelijk.
Groeten
F.
Eindelijk iemand (familie) die een tegen geluid laat horen. BRAVO!! Die Noordelijke rondweg is te bezopen voor woorden. En die enquete was helemaal een doorzichting lachtertje. Hier trapt een wel denkend mens niet in. Die gaat namelijk af op de feiten en niet op 2 lullige plaatjes met veilig / onveiling.
Ik ben zelf eens met de HHV. Want dat er iest moet gebeuren in het centrum lijkt me meer dan duidelijk.
Groeten
F.
Leuk om zo’n verhaal te schrijven. Ik vindt het alleen erg zwak dat men anoniem wil blijven. Een betrokken Holtense familie????? Volgens mij zijn er veel meer familie’s betrokken. Als je zoveel argumenten aanvoerd zou het flink zijn dat je ook laat zien wie je bent anders is dit stuk compleet waardeloos.
Leuk om zo’n verhaal te schrijven. Ik vindt het alleen erg zwak dat men anoniem wil blijven. Een betrokken Holtense familie????? Volgens mij zijn er veel meer familie’s betrokken. Als je zoveel argumenten aanvoerd zou het flink zijn dat je ook laat zien wie je bent anders is dit stuk compleet waardeloos.
De betrokken Holtense familie vergeet voor het gemak maar even dat het doorgaande verkeer t.z.t. wel door en langs de geplande nieuwbouw wijk raast met 50km/u.
Hoezo is de aanwezigheid van de spoorlijn een fout uit het verleden?
O.K.een levendig centrum met vele terrasjes daar dromen we allemaal van,maar als je op je stoeltje zit met je glaasje bier rechts van je en links een vrachtwagen waar je alleen maar onderdoor kunt kijken dan ga ik naar Heino.
De betrokken Holtense familie vergeet voor het gemak maar even dat het doorgaande verkeer t.z.t. wel door en langs de geplande nieuwbouw wijk raast met 50km/u.
Hoezo is de aanwezigheid van de spoorlijn een fout uit het verleden?
O.K.een levendig centrum met vele terrasjes daar dromen we allemaal van,maar als je op je stoeltje zit met je glaasje bier rechts van je en links een vrachtwagen waar je alleen maar onderdoor kunt kijken dan ga ik naar Heino.
Zwak hoor, om een verhaal anoniem te schrijven, en dan net doen of er hier niets aan de hand is.
[b]Verkeersdrukte:[/b]
Natuurlijk kun je Holten niet vergelijken met de Randstad, maar dat betekend niet dat wij hier niets aan het verkeersprobleem moeten doen.
[b]Druk centrum:[/b]
Graag, maar dan zonder al dat blik
Moet er trouwens niet aan denken om nu elke dag dwars door Heino te tuffen, en de Heinonaren zien liever ook niet al dat verkeer door het centrum. En Heino is best toeristisch met rondweg. Met of zonder rondweg, de toerist komt wel als het centrum levendig is.
[b]Veiligheid:[/b]
Heb je cijfers? Kan mij herinneren dat het laatste jaar juist bij het ene verkeerslicht welke Holten rijk is 3 ongevallen hebben plaatsgevonden (tenminste degene die in het nieuws waren).
[b]Doorgaand verkeer:[/b]
“Het doorgaande verkeer zal altijd de makkelijkste/snelste weg kiezen”. En dat is dus straks via de het Zilverzand- en H.J. Wansinktracé, dwars door een toekomstige woonwijk. Geen opstoppingen meer in het centrum, dus deze wegen zullen straks ook een aanzuigende werking hebben op het verkeer.
[b]Verbinding industrieterreinen Holten – Rijssen:[/b]
“Holten wil zich toch graag profileren als toeristische gemeente.” En dan stap je als toerist uit de trein of kom je vanaf de Holterberg en loop je vervolgens tegen een drukke weg aan, echt uitnodigend om op één van de terrasjes in het centrum een verfrissing te pakken. En dan heb je de keuze uit maar liefst één terras op het Smidsbelt bij “Nijkamp”. Of je gaat naar “’t Keuntje” waar helaas geen tafeltje meer vrij is voor het hele gezin. Misschien is er nog plek bij “Het Klavier”, “Am bahnhof” of “de Biester” waar je lekker de uitlaatgassen kunt inademen, ach ja, een extraatje van toeristisch Holten.
[b]Aanwezigheid van spoorlijn:[/b]
Kun jij me dan haarfijn vertellen wat het verschil is tussen een weg aan de noordzijde dan wel zuidzijde van de spoorlijn is? Het enige verschil is dat deze “A1” aan de zuidelijke kant ,zoals jullie zeggen, dwars door de bebouwde kom gaat. Overdrijven is trouwens ook een vak, noordelijke A1? En het spoor een fout uit het verleden?
Maar om te zeggen dat de Enk nu een uniek stuk natuur te noemen. ’s Winters is het een kale vlakte en zomers één groot maisveld, of te wel een agrarisch industrieterrein, met daar tussen het enige wat wel uniek is, het beukenlaantje. Als het een landschap zou zijn met meerdere houtwallen met hier en daar enkele karakteristieke bomen, welke je in Wales veel ziet, zou ik het uniek noemen.
En hier gaat het maar om het kleine stukje naast het spoorlijn waar de noordelijke rondweg aangelegd kan worden.
[b]Conclusie:[/b]
Ik ben absoluut niet voor meer asfalt maar als een noordelijke rondweg uit meerdere onderzoeken als beste oplossing uit de bus komt waarom wil men dan wegen aanleggen die vervolgens een volgend probleem creëren. Hier betalen wij trouwens ook voor.
Groeten,
Edwin
Zwak hoor, om een verhaal anoniem te schrijven, en dan net doen of er hier niets aan de hand is.
[b]Verkeersdrukte:[/b]
Natuurlijk kun je Holten niet vergelijken met de Randstad, maar dat betekend niet dat wij hier niets aan het verkeersprobleem moeten doen.
[b]Druk centrum:[/b]
Graag, maar dan zonder al dat blik
Moet er trouwens niet aan denken om nu elke dag dwars door Heino te tuffen, en de Heinonaren zien liever ook niet al dat verkeer door het centrum. En Heino is best toeristisch met rondweg. Met of zonder rondweg, de toerist komt wel als het centrum levendig is.
[b]Veiligheid:[/b]
Heb je cijfers? Kan mij herinneren dat het laatste jaar juist bij het ene verkeerslicht welke Holten rijk is 3 ongevallen hebben plaatsgevonden (tenminste degene die in het nieuws waren).
[b]Doorgaand verkeer:[/b]
“Het doorgaande verkeer zal altijd de makkelijkste/snelste weg kiezen”. En dat is dus straks via de het Zilverzand- en H.J. Wansinktracé, dwars door een toekomstige woonwijk. Geen opstoppingen meer in het centrum, dus deze wegen zullen straks ook een aanzuigende werking hebben op het verkeer.
[b]Verbinding industrieterreinen Holten – Rijssen:[/b]
“Holten wil zich toch graag profileren als toeristische gemeente.” En dan stap je als toerist uit de trein of kom je vanaf de Holterberg en loop je vervolgens tegen een drukke weg aan, echt uitnodigend om op één van de terrasjes in het centrum een verfrissing te pakken. En dan heb je de keuze uit maar liefst één terras op het Smidsbelt bij “Nijkamp”. Of je gaat naar “’t Keuntje” waar helaas geen tafeltje meer vrij is voor het hele gezin. Misschien is er nog plek bij “Het Klavier”, “Am bahnhof” of “de Biester” waar je lekker de uitlaatgassen kunt inademen, ach ja, een extraatje van toeristisch Holten.
[b]Aanwezigheid van spoorlijn:[/b]
Kun jij me dan haarfijn vertellen wat het verschil is tussen een weg aan de noordzijde dan wel zuidzijde van de spoorlijn is? Het enige verschil is dat deze “A1” aan de zuidelijke kant ,zoals jullie zeggen, dwars door de bebouwde kom gaat. Overdrijven is trouwens ook een vak, noordelijke A1? En het spoor een fout uit het verleden?
Maar om te zeggen dat de Enk nu een uniek stuk natuur te noemen. ’s Winters is het een kale vlakte en zomers één groot maisveld, of te wel een agrarisch industrieterrein, met daar tussen het enige wat wel uniek is, het beukenlaantje. Als het een landschap zou zijn met meerdere houtwallen met hier en daar enkele karakteristieke bomen, welke je in Wales veel ziet, zou ik het uniek noemen.
En hier gaat het maar om het kleine stukje naast het spoorlijn waar de noordelijke rondweg aangelegd kan worden.
[b]Conclusie:[/b]
Ik ben absoluut niet voor meer asfalt maar als een noordelijke rondweg uit meerdere onderzoeken als beste oplossing uit de bus komt waarom wil men dan wegen aanleggen die vervolgens een volgend probleem creëren. Hier betalen wij trouwens ook voor.
Groeten,
Edwin
Het mag duidelijk zijn dat ik het wel een aardig verhaal vindt, nog leuker zijn de reactie’s op dit artikel , men verwijt de schrijver/schrijfster dat zij anoniem blijft,als ik dan de initialen lees welke onder de reacties staan of vervolgens een foto zie ,dan vraag ik me af wie er anoniem wil blijven.
Jan Herman ten Velde
Het mag duidelijk zijn dat ik het wel een aardig verhaal vindt, nog leuker zijn de reactie’s op dit artikel , men verwijt de schrijver/schrijfster dat zij anoniem blijft,als ik dan de initialen lees welke onder de reacties staan of vervolgens een foto zie ,dan vraag ik me af wie er anoniem wil blijven.
Jan Herman ten Velde
Herman, kijk eens naar je eigen foto en kom dan met je reactie.
Edwin
Herman, kijk eens naar je eigen foto en kom dan met je reactie.
Edwin
Edwin? Edwin wie? The Stig? Haha lmnl.
Iedereen weet tenminste wie Tox / JHtV is…
Edwin? Edwin wie? The Stig? Haha lmnl.
Iedereen weet tenminste wie Tox / JHtV is…
Tox.
Wie schrijft hier nu een ingezonden stuk dan.
De redactie zou anoniem niet eens toe moeten staan.
Tox.
Wie schrijft hier nu een ingezonden stuk dan.
De redactie zou anoniem niet eens toe moeten staan.
Marco ik ben het met je eens !
En misschien wordt het ook wel eens tijd dat de redactie zelf ook geheel onafhankelijk blijft.Ik hoor het wel weer, Ciao
Marco ik ben het met je eens !
En misschien wordt het ook wel eens tijd dat de redactie zelf ook geheel onafhankelijk blijft.Ik hoor het wel weer, Ciao
Als halve redactie even een reactie van mij dan,
Omdat Holten een erg klein dorp is vind ik dat anoniem -tot op zekere hoogte- moet kunnen, een lokale nieuwssite is leuk maar het moet niet zo zijn dat de betrokkenen ineens bij elkaar op de stoep staan om verhaal te halen, of hierop worden aangesproken wanneer ze in het dorp lopen.
@Tox, zoals al eerder aangegeven is er veel te melden over de rondweg. Ook ik vind dat wij er voor moeten waken geen holtensrondweg.nl te worden [b]maar[/b] ik vind ook dat dit op een nieuwssite thuis hoort!
Of die rondweg dan linksom of rechtsom of onderdoor of door de lucht is maakt mij totaal niet uit.
Dat het burgerinitiatief nu met veel persberichten en avonden komt zegt iets over de gedrevenheid van deze groep, en [b]totaal niks[/b] over een persoonlijke voorkeur van HoltensNieuws.nl
Wanneer HHV eenzelfde zou willen opzetten, willen wij hier ook graag aan meewerken en zijn direct in staat om ruimte hiervoor in te ruimen!
Als halve redactie even een reactie van mij dan,
Omdat Holten een erg klein dorp is vind ik dat anoniem -tot op zekere hoogte- moet kunnen, een lokale nieuwssite is leuk maar het moet niet zo zijn dat de betrokkenen ineens bij elkaar op de stoep staan om verhaal te halen, of hierop worden aangesproken wanneer ze in het dorp lopen.
@Tox, zoals al eerder aangegeven is er veel te melden over de rondweg. Ook ik vind dat wij er voor moeten waken geen holtensrondweg.nl te worden [b]maar[/b] ik vind ook dat dit op een nieuwssite thuis hoort!
Of die rondweg dan linksom of rechtsom of onderdoor of door de lucht is maakt mij totaal niet uit.
Dat het burgerinitiatief nu met veel persberichten en avonden komt zegt iets over de gedrevenheid van deze groep, en [b]totaal niks[/b] over een persoonlijke voorkeur van HoltensNieuws.nl
Wanneer HHV eenzelfde zou willen opzetten, willen wij hier ook graag aan meewerken en zijn direct in staat om ruimte hiervoor in te ruimen!
@Hans,
Op zich heeft Tox een klein beetje gelijk wat betreft het standpunt van de redactie van holtensnieuws.nl
Dit is onder andere te zien in de Poll waar je eigenlijk niet tegen kan zijn of geen mening kan hebben.
@Hans,
Op zich heeft Tox een klein beetje gelijk wat betreft het standpunt van de redactie van holtensnieuws.nl
Dit is onder andere te zien in de Poll waar je eigenlijk niet tegen kan zijn of geen mening kan hebben.
Inderdaad Tom, heb de poll nog een keer bekeken en hier had duidelijker iets als [b]slechte actie[/b] of [b]niet mee eens[/b] moeten staan.
Nu zullen dit soort stemmen waarschijnlijk in [b]geen mening[/b] terecht komen. Een volgende poll zullen we hier beter over nadenken.
Inderdaad Tom, heb de poll nog een keer bekeken en hier had duidelijker iets als [b]slechte actie[/b] of [b]niet mee eens[/b] moeten staan.
Nu zullen dit soort stemmen waarschijnlijk in [b]geen mening[/b] terecht komen. Een volgende poll zullen we hier beter over nadenken.
Wat ik niet kan begrijpen is dat we een gemeente zijn.
Rijssen Holten
Rijssen wordt vol gegooid met tunnels en rotonde’s
Nu weer een project van x aantal miljoenen bij otje van potje een tunnel onder het spoor door.
Wat is hier het probleem geld of natuur.
Vrachtverkeer omleiden klaar.
De wegen liggen er al.
Wat ik niet kan begrijpen is dat we een gemeente zijn.
Rijssen Holten
Rijssen wordt vol gegooid met tunnels en rotonde’s
Nu weer een project van x aantal miljoenen bij otje van potje een tunnel onder het spoor door.
Wat is hier het probleem geld of natuur.
Vrachtverkeer omleiden klaar.
De wegen liggen er al.
@Toots
Natuurlijk weet ik wie Tox is, maar wie is Toots?
Dat ik een fan van de Stig ben wil nog niet zeggen dat ik mij achter een plaatje verschuil. En dat plaatje kan over een tijdje best weer een andere zijn, net als die van Tox trouwens.
Maar ik vindt het gewoon zwak dat een bericht anoniem op het forum wordt geplaatst. Net of men bang is te worden aangevallen op een bepaalde mening “Don’t shoot the messenger”. Nu worden de personen die een reactie plaatsen aangevallen op een eventuele anonimiteit.
Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat er levendige discussie is ontstaan op dit forum en dat de tegenstanders ook een geluid laten horen.
Mede door Holtensnieuws is ook het burgerinitiatief rond de rondweg ontstaan. En weten we straks wat de Holtense bevolking wil, indien we deze rondweg niet willen dan komt ie gewoon niet, komt aan 30 jaar ouwehoeren ook een eind.
Hopelijk krijgen we dan een oplossing die bij Holten past.
Edwin
@Toots
Natuurlijk weet ik wie Tox is, maar wie is Toots?
Dat ik een fan van de Stig ben wil nog niet zeggen dat ik mij achter een plaatje verschuil. En dat plaatje kan over een tijdje best weer een andere zijn, net als die van Tox trouwens.
Maar ik vindt het gewoon zwak dat een bericht anoniem op het forum wordt geplaatst. Net of men bang is te worden aangevallen op een bepaalde mening “Don’t shoot the messenger”. Nu worden de personen die een reactie plaatsen aangevallen op een eventuele anonimiteit.
Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat er levendige discussie is ontstaan op dit forum en dat de tegenstanders ook een geluid laten horen.
Mede door Holtensnieuws is ook het burgerinitiatief rond de rondweg ontstaan. En weten we straks wat de Holtense bevolking wil, indien we deze rondweg niet willen dan komt ie gewoon niet, komt aan 30 jaar ouwehoeren ook een eind.
Hopelijk krijgen we dan een oplossing die bij Holten past.
Edwin
Heren, ik mis de dames nog….., maar bedankt voor de levendige discussie en Hans bedankt voor je sportieve reactie,ik ben blij dat zowel de voor als detegenstanders alle ruimte van jullie krijgen om hun of haar mening te uiten, en Edwin mooie laatste zin !
NB Ik heb zo’n idee wie Toots is
Heren, ik mis de dames nog….., maar bedankt voor de levendige discussie en Hans bedankt voor je sportieve reactie,ik ben blij dat zowel de voor als detegenstanders alle ruimte van jullie krijgen om hun of haar mening te uiten, en Edwin mooie laatste zin !
NB Ik heb zo’n idee wie Toots is
“NB Ik heb zo’n idee wie Toots is”
Ja, ik ook!
(Die heeft toch iets met mondorgels?)
“NB Ik heb zo’n idee wie Toots is”
Ja, ik ook!
(Die heeft toch iets met mondorgels?)
@EOW2
Tja, als je op het plaatje afgaat wel ja…
@EOW2
Tja, als je op het plaatje afgaat wel ja…