Holten – De vraag kan gesteld worden of met de aanleg van een Noordelijke Rondweg de natuur niet vergeten wordt? Oppervlakkig gezien lijkt dat misschien zo te zijn, maar het tegendeel is echter waar.
Als de natuurbalans zou worden opgemaakt tussen een Noordelijke Rondweg en een doorgaande route via het Zilverzandtracé slaat die balans absoluut uit in het voordeel van de Noordelijke Rondweg.
Dat geldt voor het ruimtebeslag op natuur en horizonvervuiling alsook voor geluid en fijnstofbelasting aan de voet van de Holterberg. In het verlengde daarvan zal bij een Noordelijke Rondweg de natuurbelevingswaarde aan de bergzijde van het spoor daardoor ook beter scoren. Die volledig verdiept aangelegde Noordelijke Rondweg wordt strak langs het spoor geprojecteerd en begint de rotonde bij de OAD. De verdiepte aangelegde weg is ter hoogte van het station overdekt en heeft daar een natuurlijk begroeiing gekregen. De weg gaat verdiept verder op het tracé van het Groenewegje om vervolgens onder de Reebokkenweg door te steken richting overweg in de Rijssenseweg.
Bij aanleg van het Zilverzandtracé is eveneens het tracé van het Groenewegje nodig maar wordt bovendien ook een claim gelegd op vrije ruimte in het natuurgebied vanaf de huidige rotonde in de Rijssenseweg tot de overweg bij de Reebokkenweg. Daarmee vraagt het Zilverzandtracé niet alleen meer vrije ruimte maar zijn Noordelijke rondweg en Zilverzandtracé ook nog eens conflicterend qua ruimtebeslag. Bovendien zouden beide wegen ook nog eens dezelfde functie vervullen voor het doorgaande verkeer. Aanleg van Zilverzandtracé en Noordelijke Rondweg lijken daarmee een doublure te veroorzaken die ongewenst en kostbaar is. Daar komt bij dat met de aanleg van een Zilverzandtracé een aantal problemen niet opgelost kunnen worden.
Een volledige Noordelijk Rondweg levert niet alleen minder aantasting van natuur op ten opzichte van een doorgaande route via Zilverzandtracé. Nee, er is veel meer. Bij aanleg van een Noordelijke Rondweg is de Verlengde Waagweg niet nodig, waardoor het dorpsbeeld binnen de driehoek Stationsstraat, Dorpsstraat West en spoorlijn wordt gespaard.
De verkeersbelasting op de by-pass voor het centrum, via Oranjestraat , HJ Wansinktracé, Waagweg en Stationstraat wordt heel sterk gereduceerd. Het doorgaande vrachtverkeer via die by pass kan dan ook worden geweerd. Geluid, trilling en fijnstofbelasting in woongebieden wordt sterk vermindert en de verkeersveiligheid wordt vergroot. De woon- en verblijfs-gebieden aan de bergzijde van het spoor houden een goede verbinding met het dorp en met een verhoogde aarden talud langs de Noordelijke Rondweg in het Lookgebied kan de geluidsbelasting daar zelfs worden gereduceerd ten opzichte van de huidige situatie.
De problemen met de veilige bereikbaarheid van het trein en busstation zijn dan opgelost en conflicterende situaties met de visie Kom Holten worden vermeden. En al die voordelen zijn met een Noordelijke Rondweg in eenzelfde tijdsbestek realiseerbaar als bij een doorgaande route via het Zilverzandtracé, waarbij op al die onderwerpen de problemen in meer of mindere mate blijven bestaan of juist ontstaan.
Daar komt nog eens bij dat voor de gemeente de Noordelijke Rondweg bovendien niet duurder zal zijn omdat meerdere partijen mee zullen financieren en andere ontwikkelingen voor Holten, tegen lagere kosten invulbaar zullen zijn. Waarom zouden we dat al die voordelen in het belang van Holten eigenlijk niet willen? Wij kunnen daarop geen antwoord verzinnen.
{rokzoom title=|Google map aanpassing door HoltensNieuws.nl|}images/stories/rondweg/noord1.jpg{/rokzoom} Update: Even een kleine situatie schets via Google Maps.
Misschien moeten we ter verduidelijking een animatiefilmpje laten maken?
Kijk maar eens hoe ze dit (dezelfde gemeente) in Rijssen doen.
Animatie over de Reggesingel anno 2012…
[url]http://holterberg.allesvan.nl/modules.php?name=News&file=article&type=0&sid=118614[/url]
Misschien moeten we ter verduidelijking een animatiefilmpje laten maken?
Kijk maar eens hoe ze dit (dezelfde gemeente) in Rijssen doen.
Animatie over de Reggesingel anno 2012…
[url]http://holterberg.allesvan.nl/modules.php?name=News&file=article&type=0&sid=118614[/url]
Goed gezegd @win: “Waar het eigenlijk om gaat is dat het verkeer wat niet in Holten moet zijn ook niet door Holten moet willen rijden”
De gemeente moet zorgen dat ze het juiste verkeer binnen laten (lees: recreanten die van de berg af komen) en het onjuiste verkeer (lees: “sluip” verkeer wat komende vanuit Deventer of Raalte door Holten naar Rijssen wil) leiden over de wegen die daarvoor bedoeld zijn namelijk de N332, de A1 en de N350 en verderop de N347
De gemeente hoeft helemaal niets te investeren in een “doorgaande” weg. Er moet geinvesteerd worden in een fatsoenlijk centrum (met de structuurvisie zijn ze ook al jaren bezig) en een goede verkeersafwikkeling voor de Holtenaren zelf en dat laatste krijg je niet door een noordelijk randweg.
Stof tot nadenken…
De gemeente heeft prestatie afspraken gemaakt met de provincie om de Kol en de Liezen zsm tot ontwikkeling te brengen! Al het verkeer wat in de nabije toekomst vanuit de wijk de Liezen (uiteindelijk 500 woningen) naar Rijssen wil. Hoe komen die naar die noordelijke randweg?
Goed gezegd @win: “Waar het eigenlijk om gaat is dat het verkeer wat niet in Holten moet zijn ook niet door Holten moet willen rijden”
De gemeente moet zorgen dat ze het juiste verkeer binnen laten (lees: recreanten die van de berg af komen) en het onjuiste verkeer (lees: “sluip” verkeer wat komende vanuit Deventer of Raalte door Holten naar Rijssen wil) leiden over de wegen die daarvoor bedoeld zijn namelijk de N332, de A1 en de N350 en verderop de N347
De gemeente hoeft helemaal niets te investeren in een “doorgaande” weg. Er moet geinvesteerd worden in een fatsoenlijk centrum (met de structuurvisie zijn ze ook al jaren bezig) en een goede verkeersafwikkeling voor de Holtenaren zelf en dat laatste krijg je niet door een noordelijk randweg.
Stof tot nadenken…
De gemeente heeft prestatie afspraken gemaakt met de provincie om de Kol en de Liezen zsm tot ontwikkeling te brengen! Al het verkeer wat in de nabije toekomst vanuit de wijk de Liezen (uiteindelijk 500 woningen) naar Rijssen wil. Hoe komen die naar die noordelijke randweg?
een snelweg langs de rand van de Holterberg is toch ook niet ideaal. En dat gaat extra verkeer aanzuigen.
Dan maar gewoon langs de Waagweg. Als we nog honderd keer de plannen wijzigen, tuft al het vrachtverkeer over 20 jaar nog door de dorpsstraat.
een snelweg langs de rand van de Holterberg is toch ook niet ideaal. En dat gaat extra verkeer aanzuigen.
Dan maar gewoon langs de Waagweg. Als we nog honderd keer de plannen wijzigen, tuft al het vrachtverkeer over 20 jaar nog door de dorpsstraat.
De rondweg moet er komen.
De rondweg moet er komen.