Het is weer zover hoor. Vandaag en vorige week lees ik in de krant dat "Onze" gemeente heeft gelobbyd bij ProRail en weer een zak vol met geld heeft opgehaald. Nu weer voor een tunnel bij Veeneslagen. Volgens zeggen zou er 7 ton euro’s klaar liggen om dit kruispunt aan te pakken, en dat wordt nu aangevuld door "hier en daar" wat te schuiven" met geld. Ben benieuwd of ze daar inzicht in gaan geven. De zoveelste tunnel in Rijssen, het kan allemaal niet op. Het wordt een "wereldstad".
Ik vraag me dan af waarom er niet gelobbyd wordt voor Holten. De SGP was toch ook voor een tunnel aan de noordzijde van Holten? Als ProRail zo positief is over wat de gemeente allemaal aan het doen is, dan willen ze hier ook vast wel bijspringen! Dus heren: Lobby ook eens voor Holten. Misschien kunnen we nog iets meer schuiven zodat er hier een rondweg met tunnel gemaakt kan worden!
Straks is de doorvoer van verkeer zo snel in Rijssen, maar het spoor gaat zo veel vaker dicht in Holten (er gaan straks 50 ipv 20 goederentreinen lopen) dat die snelle afvoer in Holten stil komt te staan met een staart tot aan ‘de wind’. Want al die gasten uit de Veeneslagen gaan via Holten, bij Markelo, de A1 op en moeten dus langs Twenhaarsveld. Hee, daar zit ook nog een overweg. Lang leve het vooruitdenken van onze gemeente.
Ja, de gemeente haalt voor Rijssen van alles uit de kast. Hoop maar dat dit geen lijken zijn en wij Holtenaren daarvoor jaren op de blaren moeten zitten. Ik hou er in ieder geval een tunnelsyndroom aan over.
De Bakker
(wat in de krant stond te lezen)
Aanleg spoortunnels loopt als een trein
Aan twee spoorwegtunnels langs de Reggesingel wordt hard gewerkt, een derde komt plotseling uit de hoge hoed.
Het kan niet op in Rijssen. Terwijl op alle fronten bezuinigen het credo is om de economische crisis te boven te komen, komt ProRail opnieuw met een subsidie van ruim twee miljoen over de brug. Dit maal voor een tunnel onder spoorlijn en Reggesingel bij het knelpunt Veeneslagen.
Deze gulle geste van de spoorwegbeheerder heeft Rijssen-Holten vooral aan zichzelf te danken. ProRail is namelijk onder de indruk van de manier waarop de gemeente werk maakt van de Lange Termijnvisie voor Verkeer en Vervoer. Het megaproject langs de Reggesingel, waarbij overwegen tunnels worden en kruisingen rotondes, loopt als een trein. ProRail-directeur stak dat destijds bij de start van de tunnelbouw niet onder stoelen of banken. "Rijssen-Holten heeft een voorbeeldfunctie voor ProRail. Ze steken hier de handen uit de mouwen, komen met plannen en vechten voor de financiering", zo was De Vries vol lof. De ProRail-directeur, die het motto hanteert ‘de meest veilige overweg is geen overweg’, voorziet tevens dat er steeds meer treinen gaan rijden over de internationale spoorlijn door Rijssen-Holten, die er sinds 1888 ligt. Zo zal het aantal goederentreinen toenemen van 20 naar 50 per etmaal. Voor de huidige kruising van Reggesingel en Veeneslagen, waar nu al lange files ontstaan bij dichte spoorbomen, zal een forse toename van het treinverkeer desastreus uitpakken. Vandaar dat een veilige tunnel voor auto’s en fietsers naar Veeneslagen een ideale oplossing is. Dat geld voor het gemeentebestuur, de wijkbewoners (veelal jonge gezinnen) én voor ProRail, dat na spoedoverleg een ‘potje’ met ruim twee miljoen beschikbaar stelde en in de praktijk ervaart dat dergelijke subsidies in Rijssen-Holten goed worden besteed.
De gemeente gaat nu alles uit de kast halen om de dubbele tunnel (onder spoorbaan en Reggesingel) zo snel mogelijk te realiseren. Daarbij wordt hoopvol gekeken naar de herfstvakantie in oktober 2011. ProRail heeft dan een buitendienststelling van 100 uur gepland, vanwege de bouw van en tunnel in Wierden. Het zou de gemeente veel waard zijn als dan ook in Rijssen de tunnelbak onder ’t spoor kan worden geschoven. Maar of dat haalbaar is, is hoogst twijfelachtig. Een voordeel is dat de gemeente geen meter grond hoeft te verwerven.
Helemaal mee eens. Goed verhaal.
Helemaal mee eens. Goed verhaal.
Ik las het vanmorgen in de Tubantia.
WTF, er is dus wel een budget voor weer een groot project in Rijssen. En dan willen ze het ook nog eens realiseren voor eind 2011
Ik las het vanmorgen in de Tubantia.
WTF, er is dus wel een budget voor weer een groot project in Rijssen. En dan willen ze het ook nog eens realiseren voor eind 2011
En wij Holtenaren laten weer over ons heen lopen 🙁
Die gvd riesseners krijgen alles voor elkaar. Kan ook niet anders als er niet geluisterd wordt naar de verkiezingsuitslag.
En wij Holtenaren laten weer over ons heen lopen 🙁
Die gvd riesseners krijgen alles voor elkaar. Kan ook niet anders als er niet geluisterd wordt naar de verkiezingsuitslag.
Laten we gaan pleiten voor afscheiding van rijssen en gaan voor een verbintenis waar we historische en toekomstig wat aan hebben en niet aan verbinden aan een zelfverrijkings gemeente als rijssen. Bathmen-Holten-Hellendoorn als gemeente Salland. Toerisme, Agrarisch en ondernemend! Laat rijssen samen gaan met Wierden en zo het kerkelijk centrum vormen van Twente en lekker laten leven in hun fantasie wereld en wat de kerk(niet het geloof) hun oplegd. Holten met de eerder genoemde gemeentes als positief entertainment centrum voor het tourisme van oost nederland. eventueel markelo erbij voor het uitgebreide uitgaanscentrum(smidsbelt blijft toch een parkeerplaats).
Laten we er iets positiefs van maken want met rijssen wordt Holten toch maar een informatiecentrum voor de (Sallandse(in de toekomst rijssense) heuvelrug.
We moeten niet over ons laten lopen door een stelletje fienen.
Laten we gaan pleiten voor afscheiding van rijssen en gaan voor een verbintenis waar we historische en toekomstig wat aan hebben en niet aan verbinden aan een zelfverrijkings gemeente als rijssen. Bathmen-Holten-Hellendoorn als gemeente Salland. Toerisme, Agrarisch en ondernemend! Laat rijssen samen gaan met Wierden en zo het kerkelijk centrum vormen van Twente en lekker laten leven in hun fantasie wereld en wat de kerk(niet het geloof) hun oplegd. Holten met de eerder genoemde gemeentes als positief entertainment centrum voor het tourisme van oost nederland. eventueel markelo erbij voor het uitgebreide uitgaanscentrum(smidsbelt blijft toch een parkeerplaats).
Laten we er iets positiefs van maken want met rijssen wordt Holten toch maar een informatiecentrum voor de (Sallandse(in de toekomst rijssense) heuvelrug.
We moeten niet over ons laten lopen door een stelletje fienen.
een fijne verkeerssituatie is het inderdaad niet, prima initiatief om er een tunnel bij te fixen.
een fijne verkeerssituatie is het inderdaad niet, prima initiatief om er een tunnel bij te fixen.
zal wel mee vallen de blaren dan
hoop wel voor holten dat de rondweg er komt
als jullie er tenminste over uitkomen waar die dan wel of niet moet komen
zal wel mee vallen de blaren dan
hoop wel voor holten dat de rondweg er komt
als jullie er tenminste over uitkomen waar die dan wel of niet moet komen