HOLTEN – Nu het plaatsen van de geluidsschermen in de opleveringsfase komt, lopen de, bobo`s, van pro-rail, provincie, en niet te vergeten de gemeente Rijssen-Holten al te draaikonten om met het beste verhaal en zo mooi mogelijk in de media en op de foto te kunnen komen.
Het onderstaande heeft mij doen besluiten om via deze site iets op gang te krijgen wat mij bij de desbetreffende instanties niet lukt.
Als direct aanwonende hebben wij van Pro-rail een schrijven ontvangen voor de mogelijkheid om vragen te stellen over de geplaatste schermen www.prorail.nl/publiek
Van deze optie heb ik gebruik gemaakt om op 14-4 al een vraag te stellen waar ik graag een antwoord op gehad zou willen hebben, maar verder dan een leesbevestiging en dat het doorverwezen is naar deskundigen kom ik niet.
Vervolgens een mail richting gem.Rijssen-Holten gestuurd, met de vriendelijke vraag om via gemeentewege bij pro-rail misschien op mijn vraagstelling antwoord te kunnen krijgen.
Waar pro-rail nog zo net is om te vermelden dat het in behandeling is genomen, laten onze ambtenaren deze burger helemaal in het ongewis.
Voor je als lezer gaat denken, waar gaat dit over, lees het volgende en bekijk de foto, s
Ter hoogte van Reilinksweg-Kollinkserf ligt de spoorlijn +/_ vier meter hoger dan het peil van de woningen.Opzicht een gegeven wat niet veel voorkomt.
De schermen zijn geplaatst op betonnen fundatie platen waar ongeveer 10 cm. ruimte tussen zit .Nu was mijn vraag waarom de schermen niet aansluiten op de desbetreffende platen.
Op de voorlichtingsavond gehouden in najaar 2009 door pro-rail en de gemeente werd door de deskundigen verteld dat de hoogte van de schermen niet zo van belang was, want het geluid word gemaakt door de wielen en dat moet afgeschermd worden. Tot zover 100% logica, en helemaal mee eens.
Maar als ik nu, na het plaatsen van de schermen, in de woonkamer of in de tuin vertoef, zie ik alle wielen van elke trein richting Deventer of Almelo.
Mijn stellige overtuiging is, en meerderen met mij, dat als ik de wielen voorbij zie razen, het rendement van de schermen niet optimaal is.
Op een aanbesteed bedrag van meer dan twee miljoen verwacht je geen scherm met een spleet op slaapkamerhoogte.
Ik ben geen geluidsdeskundige, maar mijn logica zegt mij, dat het scherm op deze locatie i.v.m.het hoogte verschil een gesloten geheel behoort te zijn,en niet moet worden gecamoufleerd met klimop plantjes. Misschien is het een goed idee om voor de opleveringsdatum ook als gem. de situatie op locatie is te bekijken om zelf een oordeel te vellen.
Dat de spoorlijn er langer ligt dan dat wij hier wonen moge duidelijk zijn, dus het bijbehorende geluid was en is voor ons niet het probleem.Maar als op termijn de frequentie van het goederen vervoer toe neemt, mag je voor dit bedrag toch verwachten dat men ook het maximale van de schermen wil benutten.
Wim Paalman
Reilinksweg 57
7451 CP Holten
Helder verhaal, Wim.
Ik hoop dat je via deze weg wel een antwoord
op je vraag gaat krijgen.
Ben benieuwd.
Je buurman op nr 49.
Helder verhaal, Wim.
Ik hoop dat je via deze weg wel een antwoord
op je vraag gaat krijgen.
Ben benieuwd.
Je buurman op nr 49.
Het is heel logisch als er een trein langs rijdt dan ontstaat er een luchtdruk die weg moet. Die gleuven zijn dus voor lucht afvoer.
Straks als de beplanting voldoende volgroeid is zie je niks meer van die gleuf en valt een groot gedeelte van het geluid weg.
De plant die gebruikt is, is Hedera een zeer snel groeiende klimplant. Nog even geduld dus voor het uiteindelijke resultaat.
Het is heel logisch als er een trein langs rijdt dan ontstaat er een luchtdruk die weg moet. Die gleuven zijn dus voor lucht afvoer.
Straks als de beplanting voldoende volgroeid is zie je niks meer van die gleuf en valt een groot gedeelte van het geluid weg.
De plant die gebruikt is, is Hedera een zeer snel groeiende klimplant. Nog even geduld dus voor het uiteindelijke resultaat.
Dag Gert,
Je hebt waarschijnlijk gelijk.
Wim Paalman had echter graag van pro rail
uitleg gekregen over de redenen om een kier
open te laten. Op de infoavond
is hier blijkbaar geen uitleg over gegeven.
Ook de gemeente kwam vervolgens niet met een reactie.
Ik hoop dat pro rail/gemeente alsnog een antwoord
geeft op de vraag.
Johan Schuppert, Reilinksweg 49
Dag Gert,
Je hebt waarschijnlijk gelijk.
Wim Paalman had echter graag van pro rail
uitleg gekregen over de redenen om een kier
open te laten. Op de infoavond
is hier blijkbaar geen uitleg over gegeven.
Ook de gemeente kwam vervolgens niet met een reactie.
Ik hoop dat pro rail/gemeente alsnog een antwoord
geeft op de vraag.
Johan Schuppert, Reilinksweg 49
@Gert
wat ook logisch is dat als die luchtdruk daar doorheen moet,zal het geluid daar ook wel doorheen gaan.
en als die klimplant z,n werk heeft gedaan,waar blijft de luchtdruk dan?
explodeert dan alles???
deze logica raakt kant nog wal
@Gert
wat ook logisch is dat als die luchtdruk daar doorheen moet,zal het geluid daar ook wel doorheen gaan.
en als die klimplant z,n werk heeft gedaan,waar blijft de luchtdruk dan?
explodeert dan alles???
deze logica raakt kant nog wal
in een stuk in dagblad tubantia zegt prorail dat de kier is
om regenwater af te voeren
en om kleine dieren ontsnappings mogelijkheid te bieden
in een stuk in dagblad tubantia zegt prorail dat de kier is
om regenwater af te voeren
en om kleine dieren ontsnappings mogelijkheid te bieden