Door de ernstige tekorten aan strooizout zijn wegbeheerders, zoals Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten, naarstig op zoek naar alternatieven. De Gemeente Rijssen-Holten had een voorzienige blik en schafte in 2009 al een tweetal machines aan waarmee ze ook pekel kunnen sproeien om gladheid te voorkomen en te bestrijden. De ervaringen zijn buiten verwachting en de besparing op strooizout zijn aanzienlijk.
Bekend: strooiwagen en sneeuwploeg
Gladheid wordt eigenlijk al jaren op dezelfde manieren aangepakt. De bekende strooiwagens, al dan niet met een sneeuwploeg ervoor, kent iedereen. De strooitechniek bestaat meestal uit strooien met droogzout of met vooraf bevochtigd strooizout, het zogenaamde natzout. Dat laatste zorgt voor een betere hechting en waait minder weg dan droog strooizout en is daarom ook even effectiever tegen gladheid. De strenge winter dwingt wegbeheerders echter nog verder te kijken. Bij voorkeur naar oplossingen waarbij hun strooizoutvoorraden minder hard slinken.
Sproeien met pekel
De Gemeente Rijssen-Holten schafte in 2009 al een machine aan die sproeit met pekel, een mengsel van water en zout. Daarnaast investeerde de gemeente in een grotere zogenaamde combimachine. Die kan zowel droog- als natzout strooien of alleen vloeistof sproeien. Bert Sanderman houdt zich binnen deze gemeente bezig met de winterdienst: "Wij testen nu al ruim een half jaar met twee machines die pekel kunnen sproeien. De resultaten zijn prima en we bereiken met aanzienlijk minder strooizout dezelfde resultaten als met strooien op de klassieke manieren". Volgens Jan Holterman van Schuitemaker, die de machines leverde, is pekel sproeien een veelbelovende ontwikkeling in de toekomst van gladheidbestrijding. "Het is een methode die wel tot 50% minder strooizout vraagt. Het is ook een methode die met name voor de Nederlandse winteromstandigheden (geen extreme vorst en relatief weinig sneeuw) heel geschikt is. Je krijgt ook een hele goede en egale spreiding van het zout/watermengsel op het wegdek. Pekel is bovendien een heel zuiver product; het bevat geen zware metalen, anti-klontermiddelen of onoplosbare bestanddelen". Het lijkt een voorbode voor minder gebrek aan strooizout in de winters die misschien nog komen.
(bron infrasite)
Het sproeien van pekel is absoluut geen nieuwe techniek of nieuwe ontwikkeling, sterker nog het bestaat al 30 jaar.
Een gerenomeerd bedrijf uit Holten heeft al in 1980, in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat, machines ontwikkeld voor het sproeien van allerlei vloeistoffen op snelwegen, provinciale- en gemeentewegen, start- en landingsbanen van burger- en militaire vliegvelden, stalen bruggen, tramrails etc.
Kortom er helemaal niets nieuws onder de zon. Een van de redenen dat sproeien niet integraal toegepast wordt , is oa de kostprijs per m2 gesproeid oppervlak en de opslagcapaciteit van het sproeimiddel.
Het sproeien van pekel is absoluut geen nieuwe techniek of nieuwe ontwikkeling, sterker nog het bestaat al 30 jaar.
Een gerenomeerd bedrijf uit Holten heeft al in 1980, in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat, machines ontwikkeld voor het sproeien van allerlei vloeistoffen op snelwegen, provinciale- en gemeentewegen, start- en landingsbanen van burger- en militaire vliegvelden, stalen bruggen, tramrails etc.
Kortom er helemaal niets nieuws onder de zon. Een van de redenen dat sproeien niet integraal toegepast wordt , is oa de kostprijs per m2 gesproeid oppervlak en de opslagcapaciteit van het sproeimiddel.
Toch is dit een beetje het paard achter de wagen spannen. De hoofdvraag moet eerst zijn waarom er onmiddellijk overal gestrooid wordt. Zoals het de laatste weken ging, tijdens het zout te kort, was het voor mij goed. Een 100-200 meter glibberen naar de doorgaande wegen en daarna netjes gestrooide wegen … de illusie van veiligheid overal kost veel (niet alleen in geld maar ook een aanslag op de natuur).
Toch is dit een beetje het paard achter de wagen spannen. De hoofdvraag moet eerst zijn waarom er onmiddellijk overal gestrooid wordt. Zoals het de laatste weken ging, tijdens het zout te kort, was het voor mij goed. Een 100-200 meter glibberen naar de doorgaande wegen en daarna netjes gestrooide wegen … de illusie van veiligheid overal kost veel (niet alleen in geld maar ook een aanslag op de natuur).
@ M*A*S*H
Helemaal mee eens!
@ M*A*S*H
Helemaal mee eens!