HOLTEN/EEFDE – Holten wordt de nieuwe thuishaven voor de stichting SPG InfraVak. Die instelling leidt jongeren in Overijssel en Gelderland op voor een baan in de wegenbouw.
De jongeren zijn gemiddeld 20 jaar oud. Ze besturen de asfaltmachine of zijn bezig om stoepranden en waterkolken te stellen, bestrating te leggen of grondwerk te verrichten. Nu nog heeft SPG InfraVak haar hoofdkantoor in Eefde. Op enkele andere plekken, waaronder Harderwijk, zijn werkplaatsen.
Door een nieuwe hal te bouwen en een groot buitenterrein op bedrijventerrein Vletgaarsmaten, worden de onderdelen samengebracht op een plek. De bouw begint deze week. Op 1 december moeten de hal op de hoek van de Productieweg en de Bedrijvenweg klaar zijn.
De SPG’s (Stichting Praktijkgerichte Scholing) zijn ontstaan in de jaren tachtig. In die dagen ging het net als nu economisch wat minder. De wegenbouwbedrijven wilden wel jongeren opleiden, maar vonden het lastig de zorg en bijkomende risico’s te dragen. Daarop is besloten de opleiding voor de sector te verzelfstandigen.
Nederland is daarvoor in regio’s ingedeeld, die elk een stichting hebben opgetuigd, waaraan wegenbouwbedrijven hun opleidingen feitelijk uitbesteden. Voor oost Nederland is dat SPG InfraVak. De leerlingen komen in dienst bij de SPG en krijgen daar een tweejarig leer/werkcontract aangeboden. Ze werken 80 procent van de tijd bij een wegenbouwbedrijf en krijgen in de rest van de tijd hun opleiding via een van de Regionale Opleidings Centra (ROC).
In het geval van SPG InfraVak gaat het om de ROC’s in Zwolle, Arnhem en Rijssen. In Rijssen wordt gebruik gemaakt van de accommodatie aan de Reggesingel waarin ook de metaalopleiding Remo en installatietechniek worden gegeven. Het theoriegedeelte van de opleiding wordt voornamelijk in de winter gegeven, omdat het dan rustig is in de wegenbouw.
Na ongeveer twee jaar krijgen de leerlingen een officieel diploma. Daarna kunnen ze verder met een vervolgopleiding. Na de opleiding stromen ze meestal door in een vaste baan, vrijwel altijd bij het bedrijf waar ze tot dan toe al gewerkt hebben. Op deze manier leidt de wegenbouw de eigen mensen op.
De meeste jongeren, 130 in totaal, komen bij de SPG binnen via advertenties en stromen dan bij voldoende geschiktheid door in het leer/werktraject. Het belangrijkste van die ‘geschiktheid’ is het hebben van de juiste motivatie. De vooropleiding is van minder belang.
Veel instromende jongeren hebben overigens geen afgeronde vooropleiding. Ze krijgen zo de kans om in twee jaar tijd toch een vak met toekomstperspectief te leren. Prettige bijkomstigheid voor de jongeren is dat ze gelijk een fulltime salaris (de schooldag wordt doorbetaald) krijgen conform de bouw-cao.
Kunnen ze gelijk stage lopen bij de noordelijke rondweg
Kunnen ze gelijk stage lopen bij de noordelijke rondweg