HOLTEN/RIJSSEN – Voor de begroting van 2013 heeft de gemeente Rijssen-Holten nog te kampen met een structureel tekort van € 400.000,-.
Maatregelen die het tekort zouden kunnen terugbrengen zijn:
*aanvullend bezuinigen,
*de risicobuffer (2e tranche) beperken,
*het nieuw beleid voor 2013 schrappen,
*de heffingen en/of belastingen verhogen,
*het schrappen van plannen en/of (gedeeltes van) reserveringen op de verkeersplannen en
*interen op het weerstandsvermogen.
De PvdA kiest voor de laatste optie.
Er is inmiddels al fors bezuinigd en nog meer bezuinigingen zijn niet of nauwelijks nog verantwoord te achten. Ook een verhoging van heffingen en/of belastingen is voor wat de PvdA betreft, vooral in deze moeilijke tijden, absoluut niet aan de orde.
Door te kiezen voor een, voor wat de PvdA betreft, verantwoord beroep op het
weerstandsvermogen kunnen we deze niet verantwoorde bezuinigingen en onwenselijke
verhogingen voorkomen. Tevens kunnen we hierdoor de risicobuffer in stand laten, kunnen we
nieuw beleid voor 2013 blijven inzetten of doorzetten en kunnen de verkeersplannen overeind
blijven.
De huidige omvang van het weerstandsvermogen bedraagt € 18 miljoen terwijl de huidige norm voor het weerstandsvermogen € 8 miljoen bedraagt (€ 6 miljoen algemene reserve en € 2 miljoen
herprioteerbare bestemmingsreserves). De PvdA acht daarom een beroep op het weerstandsvermogen
dus verantwoord.
We weten dat de lijst met risico’s niet volledig is en dat de nog later vast te stellen lijst met risico’s € 13 miljoen bedraagt waardoor ophoging van de norm noodzakelijk is. Maar wij weten ook dat nimmer alle risico’s zich gelijktijdig zullen voordoen. Een beroep op het weerstandsvermogen voor € 4 miljoen om daarmee het structurele tekort van € 400.000,- te dichten achten wij daarom verantwoord omdat er dan nog altijd een weerstandsvermogen
van € 14 miljoen overblijft en er dus een ruim voldoende marge blijft om de oude norm van
€ 8 miljoen noodzakelijkerwijs op te krikken.
Het zou toch raar zijn om de broekriem nog verder aan te snoeren (in onze ogen onverantwoord ver)terwijl de “bankrekening”, zelfs voor deze tijden en voor de geschetste huidige ontwikkelingen, stevig aan de maat is en blijft.
Kortom: het PvdA-voorstel zorgt ervoor dat je kunt ombuigen zonder pijn.
De eeuwige discussie:
De één wil een greep in de kas doen.
De ander wil bezuinigen.
Waar draait het op uit?
“Bezuinigen” door de lasten te verhogen !!
De eeuwige discussie:
De één wil een greep in de kas doen.
De ander wil bezuinigen.
Waar draait het op uit?
“Bezuinigen” door de lasten te verhogen !!
🙄 Beter interen op een vermogen wat er toch al staat dan ons weer verder uit of afpersen zoals je het wil noemen.
Trouwens wat mij betreft kunnen alle verdere verkeersplannen ook wel in de kast.
Als ze in nederland zo doorgaan met zoveel geld in alle verkeersplannen te stoppen en daarna weer geld bij ons weg gaan halen kunnen we er ook geen gebruik meer van maken met zijn allen want dan kunnen we geen auto meer betalen.
Laat staan winkelen in het autovrije centrum van Holten zonder geld.
😥
🙄 Beter interen op een vermogen wat er toch al staat dan ons weer verder uit of afpersen zoals je het wil noemen.
Trouwens wat mij betreft kunnen alle verdere verkeersplannen ook wel in de kast.
Als ze in nederland zo doorgaan met zoveel geld in alle verkeersplannen te stoppen en daarna weer geld bij ons weg gaan halen kunnen we er ook geen gebruik meer van maken met zijn allen want dan kunnen we geen auto meer betalen.
Laat staan winkelen in het autovrije centrum van Holten zonder geld.
😥
Je zou gelijk hebben als het ook werkelijk vermogen is. De reservering is voor het afdekken van risico`s. Van alle bekende risico`s is 10% ingeboekt als reservering. 1 op de 10 risico`s vind eenvoudig gezegd ook werkelijk plaats en dit geld is dus gewoon nodig. Een heel normale weg in het bedrijfsleven. Buiten de bekende risico`s is er nog een kleine reservering voor onbekende risico`s. Een gemeente heeft in vergelijking met het bedrijfsleven hier een grotere verantwoording. Dit laatste bedrag, een dekking voor onbekende risico`s, wordt nu gebruik om structurele oplossingen te ontlopen. Het kan goed gaan, maar het einde van de recessie is nog lang niet in zicht. Afschrijving op grondprijzen, meer werklozen, schuldsanering, clubs die niet mogen vernieuwen en dus meer onderhoud, etc.etc. Het probleem wordt vooruit geschoven. De dag van morgen is voor de PvdA niet nu. De sigaar uit eigen doos komt nog met de rioolheffing …
Je zou gelijk hebben als het ook werkelijk vermogen is. De reservering is voor het afdekken van risico`s. Van alle bekende risico`s is 10% ingeboekt als reservering. 1 op de 10 risico`s vind eenvoudig gezegd ook werkelijk plaats en dit geld is dus gewoon nodig. Een heel normale weg in het bedrijfsleven. Buiten de bekende risico`s is er nog een kleine reservering voor onbekende risico`s. Een gemeente heeft in vergelijking met het bedrijfsleven hier een grotere verantwoording. Dit laatste bedrag, een dekking voor onbekende risico`s, wordt nu gebruik om structurele oplossingen te ontlopen. Het kan goed gaan, maar het einde van de recessie is nog lang niet in zicht. Afschrijving op grondprijzen, meer werklozen, schuldsanering, clubs die niet mogen vernieuwen en dus meer onderhoud, etc.etc. Het probleem wordt vooruit geschoven. De dag van morgen is voor de PvdA niet nu. De sigaar uit eigen doos komt nog met de rioolheffing …