HOLTEN – De omstreden geluidsschermen langs de spoorlijn bij de Rijssense wijk Hagslagen worden, zoals het er nu naar uitziet, in de loop van 2013 geplaatst. Op De Kol in Holten gaan extra geïsoleerde woningen het spoorweglawaai tegenhouden.
Het besluit van het gemeentebestuur om toch geluidsschermen langs de spoorlijn bij de wijk Hagslagen te plaatsen, houdt de gemoederen bezig. Dat blijkt uit reacties op de website van deze krant, waar zowel voor- als tegenstanders hun hart luchten.
Sommigen pleiten voor doorzichtige geluidsschermen, zodat bewoners langs het spoor hun uitzicht houden. Het gemeentebestuur heeft wel aan schermen van plexiglas gedacht, maar het is geen optie. „Ze blijven niet doorzichtig. Schoonmaken en onderhoud gaat de gemeente geld kosten. Bovendien zouden kunststofschermen meer geluid richting Veeneslagen reflecteren”, verklaart wethouder Ben Wolterink.
Langs de Hagslagen komt een geluidsabsorberende betonnen muur, 2 meter boven het niveau van de rails. Het gaat om 1.800 meter aan geluidsschermen, tussen de toekomstige tunnel in de Roelf Bosmastraat en het NS-station. De gemeente Rijssen-Holten moet nog een omgevingsvergunning verstrekken. Dat zal, gezien de weerstand tegen de schermen, ongetwijfeld tot bezwaren leiden.
In Holten volstaan raildempers. Ook ter hoogte van De Kol, waar vlak bij het spoor woningen zijn gepland, komen geen schermen. „Deze huizen worden zo goed geïsoleerd dat straks binnen treingeluiden nauwelijks te horen zijn. Voor de rest van de wijk houden de huizen spoorweglawaai tegen.”
(bron tubantia)
Wat hier niet te lezen is dat die 1800 m. bij de Hagslagen (2 miljoen) betaalt word door ProRail en Rijk. Gaan nu protesterende aanwonenden later klagen zal de gem. Rijssen-Holten dit bedrag op tafel moeten leggen. Dus Wolterink wat dit betreft,groen licht.
Wat De Kol betreft is het een ander verhaal. De woningen die hier het dichtst bij de spoorlijn komen te staan, worden als geluidsscherm gebruikt voor de rest van de wijk. Wie kan dit nu weer bedenken. Deze toekomstige bewoners, met hun goed geisoleerde woningen, zullen bij mooi weer ook wel is ramen en deuren open willen zetten,en de nieuw aangelegde tuin ook optimaal willen gebruiken.Dat in Holten meer mensen hun vrije tijd in de tuin doorbrengen dan in de kerk,zal toch hopelijk niet de reden zijn. Hr.Wolterink voor De Kol dus donker rood licht.
Wat hier niet te lezen is dat die 1800 m. bij de Hagslagen (2 miljoen) betaalt word door ProRail en Rijk. Gaan nu protesterende aanwonenden later klagen zal de gem. Rijssen-Holten dit bedrag op tafel moeten leggen. Dus Wolterink wat dit betreft,groen licht.
Wat De Kol betreft is het een ander verhaal. De woningen die hier het dichtst bij de spoorlijn komen te staan, worden als geluidsscherm gebruikt voor de rest van de wijk. Wie kan dit nu weer bedenken. Deze toekomstige bewoners, met hun goed geisoleerde woningen, zullen bij mooi weer ook wel is ramen en deuren open willen zetten,en de nieuw aangelegde tuin ook optimaal willen gebruiken.Dat in Holten meer mensen hun vrije tijd in de tuin doorbrengen dan in de kerk,zal toch hopelijk niet de reden zijn. Hr.Wolterink voor De Kol dus donker rood licht.
Goed verkoopargument….. !
Uw huis gaat ook dienen als geluidscherm!!
Goed verkoopargument….. !
Uw huis gaat ook dienen als geluidscherm!!
@tegenwind, stemmingmakerij dit. Niet meteen Pavlov alles afkraken. Voor de woningen die daar komen te staan betreft het de noord muur. Als ze hier geen of dichte ramen in zetten is er weinig aan de hand. De meesten die buiten willen zitten doen dat aan de zuidkant, daar is namelijk de zon. Met een geluidsscherm van minstens twee egages woning zal het daar beter zitten zijn dan aan de noordkant in de schaduw met een traditioneel geluidsschermpje van 2.40.
Ik wil wel eens eerst een goede uitwerking zien. Alle woningen kunnen niet over de volle lengte aan elkaar worden gebouwd, wat voor een effect hebben die gaten op het geluid aan de zuidkant?
@tegenwind, stemmingmakerij dit. Niet meteen Pavlov alles afkraken. Voor de woningen die daar komen te staan betreft het de noord muur. Als ze hier geen of dichte ramen in zetten is er weinig aan de hand. De meesten die buiten willen zitten doen dat aan de zuidkant, daar is namelijk de zon. Met een geluidsscherm van minstens twee egages woning zal het daar beter zitten zijn dan aan de noordkant in de schaduw met een traditioneel geluidsschermpje van 2.40.
Ik wil wel eens eerst een goede uitwerking zien. Alle woningen kunnen niet over de volle lengte aan elkaar worden gebouwd, wat voor een effect hebben die gaten op het geluid aan de zuidkant?
Er staan daar oa jongerenwoningen gepland langs het spoor. Ongeveer waar eerder Banz Bord was. Er ligt een plan daarvoor in concept bij Esprit Woningontwikkeling in Holten. Dus die jongeren hoeven dan volgens @HAMSTEG aan de kant van het spoor geen ramen of dichte ramen!!. Ik weet niet waar hij/zij woont, maar het lijkt mij toch prettig als je je huis even kunt laten doorluchten. Dus aan alle kanten ramen die je open kan zetten lijkt mij.
Bij de meeste nieuwe huizen is het heel normaal om geen openslaande ramen te hebben (voor de A-labels). Bij kantoorpanden is dit standaard geworden. Mechanische Ventilatie voor aan- en afvoer van lucht. Ik heb jarenlang gewoond in een woning die aan een kant op nog geen twee meter van een weg lag en aan die kant dus gewoon dicht zat (op een rooster na) en aan de andere kant een tuin had waar je lekker kon zitten en de weg niet hoorde. Ook hier zat MV in. Enkel was het prettig geweest als je het raam open kon zetten maar over de hele linie heb ik het niet gemist.
Er staan daar oa jongerenwoningen gepland langs het spoor. Ongeveer waar eerder Banz Bord was. Er ligt een plan daarvoor in concept bij Esprit Woningontwikkeling in Holten. Dus die jongeren hoeven dan volgens @HAMSTEG aan de kant van het spoor geen ramen of dichte ramen!!. Ik weet niet waar hij/zij woont, maar het lijkt mij toch prettig als je je huis even kunt laten doorluchten. Dus aan alle kanten ramen die je open kan zetten lijkt mij.
Bij de meeste nieuwe huizen is het heel normaal om geen openslaande ramen te hebben (voor de A-labels). Bij kantoorpanden is dit standaard geworden. Mechanische Ventilatie voor aan- en afvoer van lucht. Ik heb jarenlang gewoond in een woning die aan een kant op nog geen twee meter van een weg lag en aan die kant dus gewoon dicht zat (op een rooster na) en aan de andere kant een tuin had waar je lekker kon zitten en de weg niet hoorde. Ook hier zat MV in. Enkel was het prettig geweest als je het raam open kon zetten maar over de hele linie heb ik het niet gemist.
@HAMSTEG
Over stemmingmakerij gesproken.
De verantwoordelijke instanties die bepalen dat op een bepaalde locatie schermen MOETEN komen,zegt gelijk dat op een andere plek,maar aan de zelfde spoorlijn,en met het zelfde aantal treinen GEEN scherm hoeft te komen. Hier word stemming gemaakt.
De Kol word een compleet nieuwe wijk,dus laat hier ook gelijk schermen plaatsen,voordat later de bewoners gaan steggelen over wel of geen schermen.
Dus ,hamsteg,een mening over iets hebben is wat anders dan alles afkraken.
P.S
pafvlov moet zijn,Ivan Pavlov, maar dit moest ik ook even opzoeken.
Ik snap wat je zegt maar jouw laatste zin kan ik toch echt niet anders omschrijven:
[quote]Dat in Holten meer mensen hun vrije tijd in de tuin doorbrengen dan in de kerk, zal toch hopelijk niet de reden zijn. Hr.Wolterink voor De Kol dus donker rood licht.[/quote]Waarom zet je hier Holten op tegen Rijssen terwijl je geen idee hebt wat de (geluids)rapporten zijn? Het idee dat gezocht wordt naar een andere oplossing dan een betonnen wand langs het spoor van een meter of 2,5 tot misschien wel 4 meter, spreekt mij wel aan. Met als uitgangspunt dat het geluid minimaal tot eenzelfde maximum wordt teruggebracht.
@HAMSTEG
Over stemmingmakerij gesproken.
De verantwoordelijke instanties die bepalen dat op een bepaalde locatie schermen MOETEN komen,zegt gelijk dat op een andere plek,maar aan de zelfde spoorlijn,en met het zelfde aantal treinen GEEN scherm hoeft te komen. Hier word stemming gemaakt.
De Kol word een compleet nieuwe wijk,dus laat hier ook gelijk schermen plaatsen,voordat later de bewoners gaan steggelen over wel of geen schermen.
Dus ,hamsteg,een mening over iets hebben is wat anders dan alles afkraken.
P.S
pafvlov moet zijn,Ivan Pavlov, maar dit moest ik ook even opzoeken.
Ik snap wat je zegt maar jouw laatste zin kan ik toch echt niet anders omschrijven:
[quote]Dat in Holten meer mensen hun vrije tijd in de tuin doorbrengen dan in de kerk, zal toch hopelijk niet de reden zijn. Hr.Wolterink voor De Kol dus donker rood licht.[/quote]Waarom zet je hier Holten op tegen Rijssen terwijl je geen idee hebt wat de (geluids)rapporten zijn? Het idee dat gezocht wordt naar een andere oplossing dan een betonnen wand langs het spoor van een meter of 2,5 tot misschien wel 4 meter, spreekt mij wel aan. Met als uitgangspunt dat het geluid minimaal tot eenzelfde maximum wordt teruggebracht.
Het is al jaren bekend hoe het er langs het spoor uit gaat zien.
Er komt een [i][b]”muur”[/b][/i] van huizen 3 hoog. Dit plan noemen ze bergzicht omdat het vanuit die woningen een mooi uitzicht op de “Holterberg” heeft.
[b]Kijk op:http://www.heerlijkholten.nl/dekol/hetproject/Bergzicht/%5B/b%5D
Dat het gezicht vanaf de “Holterberg”op Holten volledig verpest wordt heeft niemand bij stil gestaan of vindt men niet erg.
De oplossing om de woningen wat verder van het spoor te bouwen en de huizen in laagbouw te houden werd te duur. Dit zou wel een prachtige kijk op Holten, met zijn oplopende glooing van de Kol hebben gegeven. De grond voor woningbouw is helaas duur (gemaakt door gemeentes en projectontwikkelaars)en dat geeft allerlei onaangename consequenties.
Zag deze week dat er een omgevingsvergunning is aangevraagd of verleend voor woonzorgvoorzieningen aan de pannenbakkerstraat.
Kan me niet herinneren dat ik ergens heb gelezen dat dit ook op de Kol zou komen.
Iemand zo een idee waar dit precies komt en hoe het er uit komt te zien?
@De snelste: Vind jij de onderste aanblik dan zo lelijk uit je aangehaalde link? Die spoorbaan is 4-6 meter hoog, daar blijf je tegenaan kijken en dat verander je toch niet. Als we daar eerst nog geluidsschermen bouwen vind ik het vanuit de Holterberg lelijker dan direct tegen de onderste rij woningen uit jouw link aan te moeten kijken.
Het is al jaren bekend hoe het er langs het spoor uit gaat zien.
Er komt een [i][b]”muur”[/b][/i] van huizen 3 hoog. Dit plan noemen ze bergzicht omdat het vanuit die woningen een mooi uitzicht op de “Holterberg” heeft.
[b]Kijk op:http://www.heerlijkholten.nl/dekol/hetproject/Bergzicht/%5B/b%5D
Dat het gezicht vanaf de “Holterberg”op Holten volledig verpest wordt heeft niemand bij stil gestaan of vindt men niet erg.
De oplossing om de woningen wat verder van het spoor te bouwen en de huizen in laagbouw te houden werd te duur. Dit zou wel een prachtige kijk op Holten, met zijn oplopende glooing van de Kol hebben gegeven. De grond voor woningbouw is helaas duur (gemaakt door gemeentes en projectontwikkelaars)en dat geeft allerlei onaangename consequenties.
Zag deze week dat er een omgevingsvergunning is aangevraagd of verleend voor woonzorgvoorzieningen aan de pannenbakkerstraat.
Kan me niet herinneren dat ik ergens heb gelezen dat dit ook op de Kol zou komen.
Iemand zo een idee waar dit precies komt en hoe het er uit komt te zien?
@De snelste: Vind jij de onderste aanblik dan zo lelijk uit je aangehaalde link? Die spoorbaan is 4-6 meter hoog, daar blijf je tegenaan kijken en dat verander je toch niet. Als we daar eerst nog geluidsschermen bouwen vind ik het vanuit de Holterberg lelijker dan direct tegen de onderste rij woningen uit jouw link aan te moeten kijken.
@HAMSTEG: Nou er zijn ook heel wat verhalen over huizen waar de ramen etc niet van open kunnen en met mechanische ventilatie, waar de mensen ziek zijn geworden omdat er geen frisse lucht binnen kwam en de mech.ventilatie geen soelaas bood. Kantoorpanden is misschien een ander verhaal.
Dus: ramen open, beddegoed buiten, lekker door laten waaien is veel gezonder dan mech.ventilatie.
Ja, dit worden discussies … op elke 98% die je niet hoort zijn ook 2% die altijd doen alsof wat zij mee maken de enige waarheid is. Ik en mijn buren hadden er geen last van, grote volksstammen werken in dit soort kantoren … het is maar waar je de nadruk op legt. In het verleden zijn er wel eens fouten gemaakt. De eerste auto reed ook niet perfect. Ondertussen snapt men hoe een MV moet worden geistalleerd.
Ten tweede kan het wel zo zijn dat er aan de zuidkant van de nieuwe woningen uitklapdeuren of een schuifpui zit waardoor jij nog steeds je “gooi je haar los” gevoel kunt realiseren.
@HAMSTEG: Nou er zijn ook heel wat verhalen over huizen waar de ramen etc niet van open kunnen en met mechanische ventilatie, waar de mensen ziek zijn geworden omdat er geen frisse lucht binnen kwam en de mech.ventilatie geen soelaas bood. Kantoorpanden is misschien een ander verhaal.
Dus: ramen open, beddegoed buiten, lekker door laten waaien is veel gezonder dan mech.ventilatie.
Ja, dit worden discussies … op elke 98% die je niet hoort zijn ook 2% die altijd doen alsof wat zij mee maken de enige waarheid is. Ik en mijn buren hadden er geen last van, grote volksstammen werken in dit soort kantoren … het is maar waar je de nadruk op legt. In het verleden zijn er wel eens fouten gemaakt. De eerste auto reed ook niet perfect. Ondertussen snapt men hoe een MV moet worden geistalleerd.
Ten tweede kan het wel zo zijn dat er aan de zuidkant van de nieuwe woningen uitklapdeuren of een schuifpui zit waardoor jij nog steeds je “gooi je haar los” gevoel kunt realiseren.
@HAMSTEG
Laat nu wat volgens jouw een ,,faute,,regel is niet de discussie worden. Maar waar het mij om gaat is,dat wat nu nog een onbewoonde kale vlakte is,om daar gelijk schermen met geld van een andere overheid te realiseren. Waar bij de Hagslagen nu bewoners gaan sputteren,kan daar later op De Kol geen sprake van zijn.
En geluidsrapporten die ken ik,maar het zijn ,normen, waar aan voldaan moet worden. Men kan beter aan de goede kant van een norm zitten,dan aan de kritieke kant.
Kwa geluid mee eens, alleen ik ga standaard niet uit van een lelijke betonnen geluidswand. Als je een auto koopt kijk je toch ook wat er aan jouw eisen voldoen en koop je toch niet dat wat de meerderheid doet? Hier kiest men voor speciale bielsen in combinatie met het concept dat op een bepaalde manier de directe woningen als geluidswal gaan functioneren. Mits dit werkt, is dit toch een mooi alternatief voor een Berleinse muur door ons dorp?
@HAMSTEG
Laat nu wat volgens jouw een ,,faute,,regel is niet de discussie worden. Maar waar het mij om gaat is,dat wat nu nog een onbewoonde kale vlakte is,om daar gelijk schermen met geld van een andere overheid te realiseren. Waar bij de Hagslagen nu bewoners gaan sputteren,kan daar later op De Kol geen sprake van zijn.
En geluidsrapporten die ken ik,maar het zijn ,normen, waar aan voldaan moet worden. Men kan beter aan de goede kant van een norm zitten,dan aan de kritieke kant.
Kwa geluid mee eens, alleen ik ga standaard niet uit van een lelijke betonnen geluidswand. Als je een auto koopt kijk je toch ook wat er aan jouw eisen voldoen en koop je toch niet dat wat de meerderheid doet? Hier kiest men voor speciale bielsen in combinatie met het concept dat op een bepaalde manier de directe woningen als geluidswal gaan functioneren. Mits dit werkt, is dit toch een mooi alternatief voor een Berleinse muur door ons dorp?
@Woonzorg
Via http://www.lagerwaardarchitect.nl/projecten/wonen/de-kol-holten kun je zien wat er komt te staan. Een maand of 2 a 3 geleden las ik al ergens dat men hier mee bezig was.
@Woonzorg
Via http://www.lagerwaardarchitect.nl/projecten/wonen/de-kol-holten kun je zien wat er komt te staan. Een maand of 2 a 3 geleden las ik al ergens dat men hier mee bezig was.
@Skooln je hebt ëën woordje vergeten.
Het had moeten zijn: kun je zien wat er [i][b]OOK[/b][/i] komt te staan.
@Skooln je hebt ëën woordje vergeten.
Het had moeten zijn: kun je zien wat er [i][b]OOK[/b][/i] komt te staan.
@ De snelste. Sorry, dan zal ik de vraag wel verkeerd hebben gelezen.
@ De snelste. Sorry, dan zal ik de vraag wel verkeerd hebben gelezen.