Het is niet 5 voor 12, maar 3 minuten voor 12
Zo begon Johan Jansen zijn betoog over de noordelijke rondweg, nadat hij eerst iedereen welkom heette en een gelukkig Nieuwjaar toewenste.
Het publiek en de pers waren massaal (zo’n kleine 200 personen) toegestroomd om te horen en te zien wat hij te vertellen had. Zelfs een aantal heren uit BenW en de raad waren aanwezig. Het betoog sloeg precies de spijker op zijn kop. Met een mooie slideshow liet Johan ons zien wat nu de gevolgen zijn van deze gemeentelijke beslissing, en hoe het anders veel beter kan.
Ook Gerard Snippert van adviesburo HS-Support had een belangrijke bijdrage. Hij liet zien dat Holten duidelijk niet gebaat is bij een Zilverzand- en een Wansinktrace. Met zijn voordracht, ook ondersteund door mooie plaatjes, werd nog eens heel duidelijk dat hiermee de problemen eigenlijk alleen maar groter worden.
Er is een werkgroep gevormd die als eerste opdracht heeft om een enquête formulier te maken. Aan alle inwoners van Holten, ouder dan 18 jaar, zal gevraagd worden hoe zij tegenover het aanleggen van een noordelijk rondweg staan. Via HoltensNieuws.NL en andere media zal het vervolg hierop worden gecommuniceerd.
Radio opname RTV-Oost:
Goed en duidelijk verhaal heren. Je snapt niet dat dit niet gezien wordt door de politiek.
Goed en duidelijk verhaal heren. Je snapt niet dat dit niet gezien wordt door de politiek.
Persoonlijk ben ik ook voor actie. Actie om van Holten een mooi en gezellig dorp te maken, en van mij hoeft dat geen 10-15 jaar meer te duren. Dus laten we hopen dat er snel belangrijke beslissingen worden genomen, beslissingen die Holten verder brengen en die gedragen worden door de meerderheid van Holten.Een Noordelijke rondweg hoort daar in mijn ogen niet bij, allereerst vanwege het feit dat het geen weg wordt voor Holtenaren, maar voor mensen die alleen maar sneller langs ons dorp willen, nou laat die maar omrijden via de A1.Waarom willen we toch zo graag een dure, verkeersaantrekkende weg, waar we zelf amper gebruik van maken? Want ga maar na bij je zelf; gebruik je straks die weg? Te tweede gaat een noordelijke rondweg te lang duren, als hij er komt duurt dat jaren, en zal dat de ontwikkeling van ons mooie dorp alleen maar ophouden. Ik ben voor snelle beslissingen, snelle uitvoering en dan hebben we misschien geen 100% goede oplossing, maar we kunnen wel aan het werk!
Persoonlijk ben ik ook voor actie. Actie om van Holten een mooi en gezellig dorp te maken, en van mij hoeft dat geen 10-15 jaar meer te duren. Dus laten we hopen dat er snel belangrijke beslissingen worden genomen, beslissingen die Holten verder brengen en die gedragen worden door de meerderheid van Holten.Een Noordelijke rondweg hoort daar in mijn ogen niet bij, allereerst vanwege het feit dat het geen weg wordt voor Holtenaren, maar voor mensen die alleen maar sneller langs ons dorp willen, nou laat die maar omrijden via de A1.Waarom willen we toch zo graag een dure, verkeersaantrekkende weg, waar we zelf amper gebruik van maken? Want ga maar na bij je zelf; gebruik je straks die weg? Te tweede gaat een noordelijke rondweg te lang duren, als hij er komt duurt dat jaren, en zal dat de ontwikkeling van ons mooie dorp alleen maar ophouden. Ik ben voor snelle beslissingen, snelle uitvoering en dan hebben we misschien geen 100% goede oplossing, maar we kunnen wel aan het werk!
@Sjorske
Precies de A1 is een OMWEG. Niemand rijdt 9km om om van A naar B te rijden… vooral in het TomTom tijdperk.
Je hebt het ook bij het verkeerde eind om te zeggen dat Holtenaren deze weg amper zullen gaan gebruiken.
Wanneer vanaf de Larenseweg een aansluiting gemaakt wordt bij het station op de noordelijke rondweg zullen juist veel Holtenaren deze weg gebruiken om naar Rijssen te rijden. Aan de oostzijde zou het geplande Zilverzandtrace eigenlijk aangesloten moeten worden op de noordelijke rondweg waardoor juist weer de Holtenaren richting Deventer en Rijssen rijden.
Holtenaren hebben juist meer baat bij een noordelijke rondweg, want je haalt tevens het sluipverkeer uit de woonerven.
@Holtense Handelsvereniging (HHV)
Indien jullie zo graag het doorgaande verkeer binnen de dorpskern willen houden voor de klandizie, begin dan een drive-in.
Auto’s horen niet in een winkelcentrum!
Jullie moeten juist zorgen dat de Holtenaar blijft winkelen in een gezellig centrum. Niet die forens die dagelijks door Holten rijdt, want deze komt toch wel wanneer het centrum goed en makkelijk te bereiken is met goede parkeergelegenheden.
Johan Jansen had toch gelijk over de kneuterige Holtense middenstand
@Sjorske
Precies de A1 is een OMWEG. Niemand rijdt 9km om om van A naar B te rijden… vooral in het TomTom tijdperk.
Je hebt het ook bij het verkeerde eind om te zeggen dat Holtenaren deze weg amper zullen gaan gebruiken.
Wanneer vanaf de Larenseweg een aansluiting gemaakt wordt bij het station op de noordelijke rondweg zullen juist veel Holtenaren deze weg gebruiken om naar Rijssen te rijden. Aan de oostzijde zou het geplande Zilverzandtrace eigenlijk aangesloten moeten worden op de noordelijke rondweg waardoor juist weer de Holtenaren richting Deventer en Rijssen rijden.
Holtenaren hebben juist meer baat bij een noordelijke rondweg, want je haalt tevens het sluipverkeer uit de woonerven.
@Holtense Handelsvereniging (HHV)
Indien jullie zo graag het doorgaande verkeer binnen de dorpskern willen houden voor de klandizie, begin dan een drive-in.
Auto’s horen niet in een winkelcentrum!
Jullie moeten juist zorgen dat de Holtenaar blijft winkelen in een gezellig centrum. Niet die forens die dagelijks door Holten rijdt, want deze komt toch wel wanneer het centrum goed en makkelijk te bereiken is met goede parkeergelegenheden.
Johan Jansen had toch gelijk over de kneuterige Holtense middenstand
Even een stukje Historie:
Het was 20 jaar geleden toen in grote lijnen precies dezelde plannen er lagen.
Er was één belangrijk verschil: Toen zat de industrie nog op de kol.Met andere woorden toen was de kol nog Mondig.De industrie huurde een ander verkeerskundig adviesbureau in en binnen de kortste keren werden de cijfers van het door de gemeente ingehuurde bureau onderuit gehaald.Waarmee maar gezegd wordt er is veel meer dan cijfers. Laat toch eindelijk is je gewone boerenverstand werken dan kom je vaak verder.Bovendien zijn alle cijfers gebaseerd op tellingen uit het verleden. En sinds enkele maanden is nog maar eens onomstotelijk bewezen: Het in het verleden behaalde resultaten geven geen garanties voor de toekomst.
Daarom Holten kijk met VISIE naar de toekomst en ga niet voor de korte termijn.
Even een stukje Historie:
Het was 20 jaar geleden toen in grote lijnen precies dezelde plannen er lagen.
Er was één belangrijk verschil: Toen zat de industrie nog op de kol.Met andere woorden toen was de kol nog Mondig.De industrie huurde een ander verkeerskundig adviesbureau in en binnen de kortste keren werden de cijfers van het door de gemeente ingehuurde bureau onderuit gehaald.Waarmee maar gezegd wordt er is veel meer dan cijfers. Laat toch eindelijk is je gewone boerenverstand werken dan kom je vaak verder.Bovendien zijn alle cijfers gebaseerd op tellingen uit het verleden. En sinds enkele maanden is nog maar eens onomstotelijk bewezen: Het in het verleden behaalde resultaten geven geen garanties voor de toekomst.
Daarom Holten kijk met VISIE naar de toekomst en ga niet voor de korte termijn.
Deel 2:
Vooraf wil ik zeggen:Koop elders niet wat Holten u bied.
Dat pas ik mijn hele leven al toe en zal dat ook zo lang mogelijk blijven doen!!!
Het was 20 jaar geleden toen in grote lijnen precies dezelde plannen er lagen.
Er was één belangrijk verschil: Toen zat de industrie nog op de kol.Met andere woorden toen was de kol nog Mondig. De industrie stak de Middenstand (HHV) de hand toe.
Zij onderschreef de problemen die het doorgaande verkeer voor hen veroorzaakte en vroeg de middenstand samen op te trekken om bij de gemeente een echt goede oplossing (het doorgaand verkeer buiten het dorp Holten)af te dwingen. Er werd een akkoord bereikt en men stapte gezamelijk naar de gemeente.
Maar helaas ……EN LET NU GOED OP !!!!!
In de tweede vergadering met B&W kwam de toenmalige voorzitter van de HHV met een verklaring op de proppen:
Men trok zich terug uit het overleg. De reden was:Hun adviseur had gezegd,met het plan van de gemeente (Het doorgaand verkeer over Drostenstraat en Waagweg) is jullie probleem opgelost.Hoe kortzichtig, (De bekende kruideniersmentaliteit)men had kennelijk niet door wat samen sterk betekend. Bovendien verkeek men zich toen al op het belang van een industie voor de middenstand en verdere samenleving ( Denk er maar eens aan hoeveel geld in de sponsoring van verenigingen en activiteiten)
Nu even vertaald naar de huidige situatie, 20 jaar later!!.
De oplossing van het doorgaande verkeer is nog dezelfde dan die van 20 jaar geleden.
Het standpunt van de middenstand is nog steeds dezelfde.Ons doel is bereikt dus het is ons probleem niet. De oplossingen zoals ze nu voor liggen moet nu maar doorgang vinden.We kunnen niet langer uitstellen.
Dat deze plannen ten koste gaan van het woongenot van velen van hun klanten wordt dan maar voor lief genomen.
De industrie is voor een belangrijk del verhuisd naar Vletgaarsmaten en (op een enkele uitzondering na) groeit en bloeid.
Voor de middenstand geldt meer dan ooit: Stilstand is achteruitgang is het o zo ware en toepasselijk spreekwoord.
De mondige industrie is voor het overgrote deel van de Kol verdwenen en daarvoor in de plaats zijn alleen maar huizen in een plan waar nog geen bewoners in zitten.
De paar bewoners van de Drostenstraat (en HJ Wansinkstraat/Industriestraat) hoef je nauwelijks rekening mee te houden.
Moraal van dit verhaal:
Middenstand steek je hand in eigen boezem.
Jullie vertegenwoordigers hebben 20 jaar geleden al voor de korte termijn strategie gekozen en dat doen jullie weer.
Een beetje denken met visie en buiten je eigen belang zit er kennelijk niet in.
Jammer, jammer , jammer !!!
Deel 2:
Vooraf wil ik zeggen:Koop elders niet wat Holten u bied.
Dat pas ik mijn hele leven al toe en zal dat ook zo lang mogelijk blijven doen!!!
Het was 20 jaar geleden toen in grote lijnen precies dezelde plannen er lagen.
Er was één belangrijk verschil: Toen zat de industrie nog op de kol.Met andere woorden toen was de kol nog Mondig. De industrie stak de Middenstand (HHV) de hand toe.
Zij onderschreef de problemen die het doorgaande verkeer voor hen veroorzaakte en vroeg de middenstand samen op te trekken om bij de gemeente een echt goede oplossing (het doorgaand verkeer buiten het dorp Holten)af te dwingen. Er werd een akkoord bereikt en men stapte gezamelijk naar de gemeente.
Maar helaas ……EN LET NU GOED OP !!!!!
In de tweede vergadering met B&W kwam de toenmalige voorzitter van de HHV met een verklaring op de proppen:
Men trok zich terug uit het overleg. De reden was:Hun adviseur had gezegd,met het plan van de gemeente (Het doorgaand verkeer over Drostenstraat en Waagweg) is jullie probleem opgelost.Hoe kortzichtig, (De bekende kruideniersmentaliteit)men had kennelijk niet door wat samen sterk betekend. Bovendien verkeek men zich toen al op het belang van een industie voor de middenstand en verdere samenleving ( Denk er maar eens aan hoeveel geld in de sponsoring van verenigingen en activiteiten)
Nu even vertaald naar de huidige situatie, 20 jaar later!!.
De oplossing van het doorgaande verkeer is nog dezelfde dan die van 20 jaar geleden.
Het standpunt van de middenstand is nog steeds dezelfde.Ons doel is bereikt dus het is ons probleem niet. De oplossingen zoals ze nu voor liggen moet nu maar doorgang vinden.We kunnen niet langer uitstellen.
Dat deze plannen ten koste gaan van het woongenot van velen van hun klanten wordt dan maar voor lief genomen.
De industrie is voor een belangrijk del verhuisd naar Vletgaarsmaten en (op een enkele uitzondering na) groeit en bloeid.
Voor de middenstand geldt meer dan ooit: Stilstand is achteruitgang is het o zo ware en toepasselijk spreekwoord.
De mondige industrie is voor het overgrote deel van de Kol verdwenen en daarvoor in de plaats zijn alleen maar huizen in een plan waar nog geen bewoners in zitten.
De paar bewoners van de Drostenstraat (en HJ Wansinkstraat/Industriestraat) hoef je nauwelijks rekening mee te houden.
Moraal van dit verhaal:
Middenstand steek je hand in eigen boezem.
Jullie vertegenwoordigers hebben 20 jaar geleden al voor de korte termijn strategie gekozen en dat doen jullie weer.
Een beetje denken met visie en buiten je eigen belang zit er kennelijk niet in.
Jammer, jammer , jammer !!!
Helemaal eens met ‘Sjorske’ (reactie 2). Maar maak Holten dan ook onaantrekkelijk voor gemotoriseerd (doorgaand) verkeer. Dit zal echter inhouden dat ook de inwoners van Holten zich minder makkelijk met de auto door het dorp kunnen verplaatsen en dat het soms eenvoudiger/sneller is om voor alternatief vervoer te kiezen! Maar of men ‘de heilige koe’ (ondanks de vele voordelen) zo nu en dan wil laten staan, dat betwijfel ik!
Helemaal eens met ‘Sjorske’ (reactie 2). Maar maak Holten dan ook onaantrekkelijk voor gemotoriseerd (doorgaand) verkeer. Dit zal echter inhouden dat ook de inwoners van Holten zich minder makkelijk met de auto door het dorp kunnen verplaatsen en dat het soms eenvoudiger/sneller is om voor alternatief vervoer te kiezen! Maar of men ‘de heilige koe’ (ondanks de vele voordelen) zo nu en dan wil laten staan, dat betwijfel ik!
Sjorkse wat mij betreft kun jij direct worden benoemd tot Ridder in de orde der KRUIDENIERS.
De middelmatigheid die uit jouw verhaal spreekt is wat mij betreft kenmerkend voor de Holtense Middenstand. Niet verwonderlijk dat ze voor de opstoming van ons dorp in de vaart der volken ver en ver achter de industrie aan blijven hobbelen…..
Sjorkse wat mij betreft kun jij direct worden benoemd tot Ridder in de orde der KRUIDENIERS.
De middelmatigheid die uit jouw verhaal spreekt is wat mij betreft kenmerkend voor de Holtense Middenstand. Niet verwonderlijk dat ze voor de opstoming van ons dorp in de vaart der volken ver en ver achter de industrie aan blijven hobbelen…..